گرمازدگی

گرمازدگی

گرمازدگی و نشانه های آن به همراه راهکارهایی برای پیشگیری و درمان گرمازدگی

گرمازدگی یک حالت اورژانسی است که بدن در این حالت نمی تواند خودش را خنک کند و معمولا با دی هیدراته شدن و کم آبی بدن همراه است. معمولا مردم از خطر گرمازدگی و راه های درمان گرمازدگی آگاه نیستند تا زمانی که خیلی دیر می شود و دچار نشانه های شدید آن می شوند   ، گرمازدگی در موارد حاد می تواند موجب آسیب های مغزی و سیستم عصبی نیز بشود.

 

برای کاهش ریسک ابتلا به گرمازدگی ابتدا لازم است نشانه های گرمازدگی را بشناسید و با مشاهده اولین علایم اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گرمازدگی هیدراته نگه داشتن بدن است. همچنین باید بدانید انجام فعالیت های ورزشی زیر نور مستقیم خورشید و آفتاب گرفتن برای مدت طولانی ریسک ابتلا به گرمازدگی را افزایش می دهد.

 

 

 

گرمازدگی چیست؟

هنگامی که سیستم خنک کننده بدن شما  نتواند به درستی عمل کند و دمای بدن را کنترل کند شما دچار گرمازدگی می شوید . دمای طبیعی داخل بدن در سردترین شرایط و گرم ترین شرایط باید 98.6 درجه فارنهایت باشد. برای برقراری این تعادل سیستم های درونی بدن مکانیزم های مختلفی را به کار می گیرند تا بتوانند حرارت اضافی را از بدن خارج کنند وقتی در عملکرد این مکانیزم ها اختلال ایجاد شود گرمازدگی اتفاق می افتد.

 

آیا می دانستید گیرنده های درجه حرارت روی پوست شما قرار دارند و هنگامی که دمای خارج از بدن بیش از حد بالا باشد پیام هایی را به هیپوتالاموس در مغز ارسال می کنند که در این حالت مغز دستور می دهد تا گرمای اضافی به صورت عرق از سطح پوست خارج شود. حتی در این حالت گردش خون نزدیک به سطح پوست انجام می شود و به همین علت پوست شما قرمز رنگ می شود در این حالت از گرمای خون در حال گردش کاسته می شود.

 

اما مشکل از جایی شروع می شود که میزان تعرق شما بیش از مقداری باشد که بتواند دمای بدن را بکاهد در این حالت بدن دچار کم آبی یا دی هیدراتگی می شود، وقتی بدن شما الکترولیت ها و مایعات خود را از دست بدهد و شما اب کافی ننوشیده باشید تا مایعات از دست رفته را جایگزین کنید دمای بدن شما شروع به بالا رفتن بیش از حد مجاز خود می کند و گرمازدگی رخ می دهد و مشکلاتی را نیز به همراه خود دارد.

 

 

گرمازدگی

 

بیماری هایی که در اثر گرمای شدید ایجاد می شوند

 

  • سنکوپ گرمایی

زمانی که فرد در محیط های گرم و بدون تهویه هوای مناسب برای طولانی مدت کار کند یا برای برنزه کردن پوست خود مدت زیادی زیر نورمستقیم خورشید قرار گیرد در معرض سنکپ گرمایی قرار می گیرد در این حالت فرد دچار یک خستگی و بی حالی شدید می شود و در موارد حاد امکان از حال رفتن فرد وجود دارد. (1)

 

 

  • کرامپ گرمایی

در این حالت انقباض عضلانی دردناکی به وجود می آید که معمولا در ناحیه ساق و ران پا احساس می شود و به علت از دست رفتن مایعات بدن رخ می دهد در فصل تابستان با مشاهده گرفتگی عضلات حتما مایعات بنوشید.

 

  • سکته گرمایی یا گرمازدگی

شدید ترین و جدید ترین حالتی که در اثر گرمای زیاد ایجاد می شود گرمازدگی نام دارد و در صورت عدم بهبود به موقع می تواند موجب آسیب های مغزی بشود و در شرایط حاد حتی جان افراد را بگیرد . بنابراین نشانه های آن را جدی بگیرید و سریعا به دنبال راهکارهایی برای درمان گرمازدگی باشید. (2)

 

 

اصلی ترین نشانه های گرمازدگی

 

  • دمای بدن بیش از 103 درجه فارنهایت
  • تپش قلب نامنظم و سریع
  • تنفس کوتاه و پشت سر هم
  • پوست قرمز و ملتهب
  • سردرد شدید
  • احساس خستگی و کوفتگی
  • تعریق کم با وجود گرمای شدید سطح پوست
  • حالت تهوع و استفراغ
  • گرفتگی عضلات
  • ادرار تیره
  • گیجی
  • تشنج
  • از حال رفتگی

 

چه افرادی در ریسک ابتلا به گرما زدگی قرار دارند؟

 

  • افراد سالمند  بالای 65 سال : بدن این افراد نسبت به سایرین بیشتر در معرض دی هیدراته شدن قرار دارد و به علت برخی از داروهایی که این افراد صرف می کنند ممکن است ریسک ابتلا به گرمازدگی در آنها افزایش یابد.

 

  • نوزادان و کودکان : آنها به بزرگسالان متکی هستند تا آنها را خنک کنند و از دی هیدراتگی نجات دهند ، به علت تعرق کمی که دارند ریسک ابتلا به گرمازدگی در کودکان زیاد است.

 

  • افرادی که دچار بیماری های خاص هستند : افرادی که دچار چاقی و چربی شکمی هستند و از دیابت و بیماری های قلبی رنج می برند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به گرمازدگی هستند.

 

  • ورزشکاران : افرادی که فعالیت های ورزشی انجام می دهند بیش از سایرین مایعات و الکترولیت های خود را از دست می دهند و باید بیشتر از مقدار معمول مایعات مصرف کنند مخصوصا در فصل تابستان.

 

  • افرادی که زیر تابش مستقیم خورشید کار می کنند : ممکن است خود این افراد متوجه گرمازدگی نشوند تا زمانی که نشانه های ناخوشایند آن را تجربه کنند بهتر است همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشند تا مانع دی هیدراته شدن بدن شوند.

 

درمان گرمازدگی

 

 

4 راهکار طبیعی برای پیشگیری و درمان گرمازدگی

 

  • نوشیدن آب کافی

مهم ترین نکته برای پیشگیری از گرمازدگی نوشیدن آب کافی است توجه کنید که در فصل تابستان شما به آب بیشتری نیاز دارید. چراکه تعرق بدن شما بیشتر است اگر شغل شما در فضای آزاد است یا ورزشکار هستید سعی کنید 2 الی 4 لیوان آب هر 1 ساعت یکبار بنوشید و منتظر تشنگی برای نوشیدن آب نباشید. با این کار علاوه بر اینکه ریسک ابتلا به گرمازدگی را افزایش می دهید در صورت ابتلا می توان به درمان گرمازدگی هم کمک کنید.

همچنین اگر کودک خردسالی دارید توجه داشته باشید که حتما به موقع آب کافی مصرف نماید. اگر طعم آب را دوست ندارید و نمی توانید این میزان آب ساده مصرف کنید می توانید از نوشیدنی های دتاکس واتر و یا اسموتی های تابستانه نیز در کنار آب ساده استفاده نمایید. (3)

 

  • خوراکی های سرشار از آب برای هیدراته ماندن مصرف کنید

میوه ها و سبزیجاتی که بخش اصلی آنها را آب تشکیل داده باشید مانع دی هیدراته شدن و کم آبی بدن شما می شود. علاوه بر این به درمان گرمازدگی نیز کمک بسیاری می کنند. لیستی از بهترین خوراکی هایی که در فصل گرما باید مصرف کنید به شرح زیر است:

 

  • آب نارگیل
  • هندوانه
  • پرتقال
  • آناناس
  • توت ها
  • موز
  • انگور
  • خیار
  • هویج
  • فلفل دلمه
  • کدو سبز
  • کاهو
  • بروکلی
  • گوجه فرنگی
  • آووکادو

 

این خوراکی ها علاوه بر اینکه بدن شما را هیدراته نگه می دارند الکترولیت های ضروری مانند منیزیم ، پتاسیم ، کلسیم و سدیم را برای بدن تامین می کنند.

 

 

  • از مصرف نوشیدنی های الکلی ، کافئین دار و با قند مصنوعی پرهیز کنید

همه این نوشیدنی ها علاوه بر دفع الکترولیت ها موجب دی هیدراته شدن بدن نیز می شوند. علاوه بر این ها مصرف بیش از حد قند می تواند موجب ایجاد التهاب در بدن گردد. اگرچه بسیاری از افراد تصور می کنند که با نوشیدن نوشابه های ورزشی و انرژی زا می توانند بدن را هیدراته نگه دارند اما در حقیقت با مصرف این نوشیدنی ها مقادیر زیادی قند وارد بدن خود کرده اند. بهتر است ورزشکاران از آب نارگیل به جای نوشیدنی های ورزشی استفاده کنند.

 

  • در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید

اصلی ترین عامل ایجاد گرمازدگی تابش مستقیم نورخورشید بر پوست برای مدت طولانی است . بهتر است از این کار پرهیز کنید و هرگز برای برنزه کردن پوست خود در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید . با اینکار علاوه بر آسیب به سلول های پوست ریسک ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهید.

 

 

 

برگرفته از سایت : www.draxe.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *