اسپاسم عضلانی

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات را در هر مکان و هر زمانی می توان تجربه کرد. دردی ناگهانی در عضلات پا که با سوزش غیر قابل تحملی همراه است. گرفتگی عضلات به اسپاسم عضلانی شهرت دارد. اگر گرفتگی عضلات شما را خسته کرده است و می خواهید این درد را به مدت زمان کمتری کاهش دهید دیگر وقت آن رسیده است که تغییراتی در رژیم غذایی خود بدهید. به شما توصیه می کنیم تمرین های ورزشی و مصرف مایعات را در زندگی روزمره خود وارد کنید. این امر سبب می شود به مرور زمان دردهای عضلانی شما کاهش پیدا کند.

 

 

گرفتگی عضلانی چیست؟

گرفتگی عضلانی دقیقاً چیست؟ باید بگویم زمانی که یک یا چند عضله شما به طور ناگهانی منقبض می شود گرفتگی عضلات در بدن شما اتفاق می افتد. این اتفاق در پشت ساق پا، گردن و یا پشت گردن بیشتر مشاهده می شود. به شکلی که برای لحظه ای درد به شما غلبه می کند و شما قادر به انجام هیچ حرکتی نیستید. این دوره شاید در ابتدا کوتاه باشد، اما برای شما طولانی جلوه می کند.

 

زیرا شما هیچ حرکتی در طی آن زمان نمی توانید انجام دهید. این درد در شکم و بیشتر در پشت پاها اتفاق می افتد. در شکم این درد به صورت ناگهانی در اطراف دنده ها بروز پیدا می کند. گاها در دست و مچ پا ها نیز گرفتگی عضلات مشاهده می شود. باید بگویم این اتفاقات به الگوی خواب شما و آن چیزی که می خورید بستگی دارد. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند شما را در کاهش این درد کمک کند. 

 

 

دردهای عضلانی چه زمانی احساس می شود؟

دردهای عضلانی را اگر تجربه کرده باشید در موارد زیر اتفاق می افتد: سندرم پیش از قاعدگی، اسهال و کمردرد یکی از رایج ترین و پردردترین گرفتگی های عضلانی در خانم ها محسوب می شود. از سوی دیگر صبح ها در خواب به طور ناگهانی این درد در پشت ساق پا احساس می شود. نمونه دیگری از این درد را می توان در زمان ایستادن مشاهده کرد یا اینکه بعد از خواب و کشیده شدن عضلات بدن به یکباره درد عضلانی و گرفتگی احساس می شود.

هر چه سن شما بیشتر می شود احتمال رنج بردن از دردهای گاه و بی گاه گرفتگی عضلانی بیشتر می شود. زیرا شما به تدریج به سنتان اضافه می شود و از وزن عضلات شما کاسته می شود. این بدین معنی است که عضلات باقی مانده برای مراقبت از بدن شما باید وزن بیشتری را تحمل کنند.

 

آیا فقط افرادی که پا به سن می گذارند به این بیماری گرفتار می شوند؟

باید بگویم هر کسی که رژیم غذایی ضعیف دارد و در معرض گرفتگی عضلات بدن قرار دارد این بیماری را تجربه می کند. برخی از مواد مغذی آرام کننده درد یا ضد درد سبب آرام‌تر شدن این دردهای عضلانی در بدن می شود. اما گردش خون ضعیف، میزان التهاب بالا در بدن، ورزشکاران و زنان حامله از جمله افرادی هستند که دردهای عضلانی را ناخواسته تجربه می کنند.

 

گرفتگی عضلات

 

 درمان طبیعی برای اسپاسم عضلانی

1- کمبود ویتامین ها در بدن

کمبود پتاسیم و یا منیزیم می تواند سبب گرفتگی عضلانی شود. اگر شما جز افرادی هستید که بعد از غذا خوردن زیاد کار می کنید یا اینکه چرخه قاعدگی شما زودتر از موعد مقرر آغاز می شود و رژیم غذایی معمولی دارید باید به موارد فوق توجه کنید. شما باید به موقع غذا بخورید و از مصرف غذاهای تازه با مواد مغذی غافل نشوید. این امر به مرور زمان به شما کمک می کند تا دردهای عضلانی شما کاهش پیدا کند.

 

کمبود پتاسیم پایین یکی دیگر از دلایل گرفتگی عضلات به شمار می آید. هنگامی که پتاسیم خون شما پایین تر از حد نرمال باشد با گرفتگی عضلات پا مخصوصاً در اواسط شب روبرو می شوید. فشار خون بالا و کم شدن انرژی نیز به گرفتگی عضلات منجر می شود. در تحقیقات به عمل آمده نشان داده شده است کمبود ویتامین B نیز سبب گرفتگی شدید مخصوصاً در پشت ساق پا می شود. (1) با مصرف تخم مرغ، ماهی و حبوبات می توان کمبود ویتامین B را جبران کرد.

 

 

2- کشش و ماساژ عضلات شما

فعال بودن یکی از راه کارهای عالی برای جلوگیری از گرفتگی عضلات به شمار می آید. به این دلیل که افرادی که از لحاظ جسمی در وضعیت مناسب تری قرار دارند عضلات بیشتری را بدن خود حفظ می کنند. این امر سبب می شود عضلات دچار گرفتگی کمتری شوند و به سمت انعطاف پذیری بیشتر در حرکت باشند. (2) گرم و سرد کردن مناسب بعد و قبل از ورزش نیز مانع از گرفتگی و خستگی عضلات می شود. توصیه می شود قبل از تمرین با گرم کردن بدن در محل تمرین و دویدن، بدن خود را برای ورزش اصلی آماده کنید. این امر سبب می شود ضربان قلب افزایش پیدا کند و خون به سمت عضلات، تاندون، رباط و مفاصل به حرکت در بیاید. 

 

توصیه :

– 10-15 دقیقه قبل از ورزش عضلات بدن خود را به مدت 20-30 ثانیه به حالت کشیده قرار دهید. مطمئن شوید قسمت های آسیب پذیر از جمله همسترینگ چهار گوشه و مچ پا به خوبی کشیده شده است.

– همچنین برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا توصیه می شود در هنگام راه رفتن از کفش مناسب استفاده کنید تا فرم قرار گرفتن پا در کفش به شکل مناسب باشد. این امر حتی زمانی که در پشت میز نشسته آید نیز برای شما مفید واقع می شود.

 

 

زمانی که گرفتگی عضلات اتفاق می افتد چه کنیم؟

زمانی که به طور ناگهانی درد به سراغ شما می آید: پاهای خود را مستقیماً در مقابل خود قرار دهید و انگشت‌های پای خود را به سمت جلو از بالا یعنی رو به صورت خود به حالت کشیده بکشید. اگر این گرفتگی در پشت پا اتفاق افتاد پاهای خود را منعطف کنید به شکلی که از پشت پای خود را گرفته و به عقب به سمت سر بکشید.

 

 

3- کم آبی بدن

یکی دیگر از دلایلی که سبب می شود به گرفتگی عضلات دچار شوید کم آبی بدن است. برای این منظور نیاز است که در ابتدا مطمئن شوید که آب به اندازه در طی روز دریافت می کنید. (مصرف هشت لیوان آب در طی روز کافی است اگر فعالیت زیادی نداشته باشید) اگر آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید بسیار گرم است و سبب می شود شما زیاد عرق کنید باید مصرف این مقدار آب افزایش پیدا کند.

 

از سوی دیگر اگر مصرف نوشیدنی های الکلی و ورزش کردن شما سبب می شود بیش از حد با کم آبی روبرو شوید بهتر است مصرف آب را بیشتر کنید. این امر سبب می شود تا گرفتگی عضلانی که به دلیل خستگی ناشی از گرما، تشنگی شدید و یا عرق کردن بیش از حد نرمال است را از بین ببرد. جلوگیری از دی هیدراتگی بدن با نوشیدن آب زیاد ممکن می شود.

 

 

4-استفاده از کمپرس آب یخ و آب گرم برای گرفتگی عضلات

گرم شدن سبب شل شدن عضلات می شود و این امر برای گرفتگی عضلات مفید است. اگر شما با درد، گرفتگی و یا انقباض عضلات بدن خود مواجه شدید. استفاده از یک حوله گرم یا پد گرم در مناطقی که دچار گرفتگی عضلانی است به کمک شما می آید. ماساژ دادن به شکلی که قسمتی از عضله گرفته شده یا منقبض شده است نیز مؤثر است. سعی کنید از بخار سونا برای گرمای بیشتر و شل شدن زودتر عضلات کمک بگیرید.

 

درنهایت توصیه می شود در قسمت های که به دلیل اسپاسم عضلانی تورم کرده است در روز چندین بار بسته یخ قرار دهید تا درد شما کاهش پیدا کند. همچنین اگر دچار ورم یا درد شدید می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

 

 

5-تنظیم وضعیت بدن

اگر بدن شما در حالت مناسب قرار نداشته باشد در طی زمان شما به گرفتگی عضلات دچار می شوید. کافی است چند روز پیاده روی و یا تمرین با یک حالت بد را تجربه کنید. این امر به درد عضلات؛ اسپاسم پشت پا و اسپاسم گردن منجر می شود. بیماری کیفوز یا همان قوز کردن ستون فقرات نیز باعث کمردرد و انقباض عضلات پشت گردن شود. 

 

این امر عضلات گردن شما را در طی گذر زمان تضعیف می کند و علاوه بر این درد فوقانی پشت شانه شما را افزایش می دهد. برای این منظور نیاز است از یک صندلی اصلاح کننده بدن به نام صندلی ارگونومیک استفاده کنید. برای این منظور باید به یک درمانگر فیزیکی مراجعه کنید تا با استفاده چند ساعت از صندلی در طی روز بیماری شما را مرتفع کند. با بیشتر کردن این سری تمرینات می توانید بدن خود را به حالت بهتری قرار دهید تا مشکلات شما بر طرف شود.

 

 

6-حمام با نمک

نمک به طور طبیعی سرشار از منیزیم است هنگامی که آن را به آب گرم اضافه می کنید سبب می شود بین پوست شما و ماهیچه ها یک تناسب برقرار شود. نمک یکی از راه های ساده برای جلوگیری از کمبود منیزیم به شمار می آید. کاهش استرس و نرم شدن عضلات و سم زدایی در بدن شما به وسیله حمام نمک اتفاق می افتد.

 

گرمای ناشی از نمک و آب گرم سبب می شود ماهیچه های شما شل شود و اضطراب شما کاهش پیدا کند. این کار یکی از بهترین راهکارها برای کاهش درد پشت گردن و انقباض عضلات به شمار می آید. اگر وان در حمام خود ندارید با استفاده از سر دوش و قرار دادن آب گرم بر روی گردن خود درد ناشی از گرفتگی عضلات را کاهش دهید. اگر می توانید از وان استفاده کنید به شما استفاده از اسانس های گیاهی-دارویی مثل اسانس نعنا و یا اسطوخدوس را برای ماساژ دادن توصیه می کنیم.

 

 

 علت گرفتگی عضلانی چیست؟

 

-یکی از دلایل اصلی گرفتگی عضلات تا حدودی به رژیم غذایی شما مرتبط می شود. بطور مثال ممکن است شما سدیم زیادی مصرف کنید اما الکترولیت های ضروری مانند سدیم و پتاسیم به بدن شما نرسد.

 

-گردش خون ضعیف . بنابراین شما ممکن است احساس دست یا پاهای شما همیشه سرد باشد و یا انگشتان شما به رنگ صورتی یا تیره در بیاید.

 

-مصرف کم آب، استفاده از نوشیدنی های الکلی، ورزش کردن سبب می شود بدن شما با کم آبی روبرو شود این امر بر روی عضلات شما مخصوصاً عضلات پا فشار زیادی وارد می کند.

 

-گرم نکردن بدن قبل از ورزش و یا حرکات کششی نادرست یکی دیگر از عوامل اسپاسم محسوب می شود.

 

-در زنان باردار به دلیل کمبود کلسیم خطر گرفتگی عضلات بیشتر است.

 

-فشار خون بالا به دلیل مصرف داروهای که به کم شدن آب بدن شما دامن می زند نیز از جمله عواملی است که سبب گرفتگی عضلات شما می شود.

 

 

برای برطرف شدن گرفتگی عضلات در ناحیه گردن، دست، پا و اطراف شکم به شما توصیه می کنیم موارد اشاره شده را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا علت گرفتگی ناگهانی عضلات شما مشخص شود.

 

 

برگرفته از : https://goo.gl/Ctv1bh

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *