کینوا چیست؟ با خواص کینوا آشنا شوید

کینوا چیست؟

کینوا که گاها به لفظ گنه گنه نیز نامیده می‌شود یک دانه کوچک است. ظاهری شبیه لوبیا دارد و به رنگ عاج می‌باشد . کینوا طعمی شیرین و عطری ملایم دارد . در پاسخ به این سوال که خواص کینوا چیست ، باید گفت خواص کینوا تا حدی زیاد است که به تنهایی می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده شود. نسبت به برنج سبک‌تر است اما می‌تواند بهترین جایگزین برای برنج باشد. این دانه مغذی و بسیار سالم با محتوای غنی اسید آمینه درون خود باعث می‌شود تا کینوا به خوراکی ایده آل برای عضله سازی تبدیل گردد.

افرادی که طعم برنج قهوه‌ای را دوست ندارند و یا در پرهیز از مصرف نشاسته هستند می‌توانند از حضور این ماده مغذی در برنامه غذایی خود لذت ببرند. از این دانه مفید معمولا به عنوان جایگزین برنج استفاده می شود زیرا کربوهیدرات آن از نوع پیچیده بوده و مانند برنج انرژی سوزانده نشده آن به صورت چربی در بدن تجمع نمی گردد . موقعی که کینوا پخته می شود حالتی نرم و پفکی پیدا می کند و از آن می توانید در سالادهایتان نیز استفاده کنید.

 

تاریخچه کینوا

قدمت این دانه به سه الی چهار هزار سال پیش باز می‌گردد. امپراطوری اینکاها ابتدا متوجه شدند که دانه کینوا برای مصرف انسان مناسب است. به گفته اهالی اینکاها ، کینوا یک دانه با ارزش طلا است، چرا که نیروی رزمندگان آن‌ها را بسیار افزایش می‌داده و در عین حال خواراکی بسیار سبکی نیز بوده است.

 

انواع کینوا

کینوا انواع مختلفی دارد اما دو نوع  آن در دنیا پرطرفدارتر از بقیه انواع آن است ، اولی کینوا سنتی یا همان نوع معمولی است که در بازار به آسانی یافت می شود و دومی کینوا قرمز می باشد که رنگ آن تقریبا قرمز تیره می باشد. کینوا سنتی نسبت به نوع قرمز خود طعم بیشتری دارد ولی نوع قرمز آن دارای میزان بیشتری پروتئین ، آهن و ربیوفلاوین است که بدن ما می تواند از آن بهره مند گردد.

 

 

طرز پخت کینوا

کینوای شسته نشده در پوشش ساپونین (Saponin) حفاظت می شود که از آن در برابر حشرات ، پرندگان و نور خورشید محافظت می کند . اگر ساپونین از سطح این دانه شسته نشود طعم آن تلخ می شود . البته اکثر کینواهای موجود در بازار به صورت پیشفرض شسته شده هستند اما برای اطمینان بیشتر باید آن را در یک آب کش بریزید و با آب آن را شست و شو دهید ، اگر حباب های صابون مانند روی سطح اب مشاهده کردید باید بدانید که کینوای شما قبلا شسته نشده است .

 

بعد از شست و شو آن را درون قابلمه ای بریزید و به آن آب اضافه کنید با (میزان 2 به 1 به نسبت کینوا) و اجازه دهید تا 15 دقیقه به آرامی پخته شود ، کینوا آب را به خود جذب می کند و حجم آن افزایش می یابد ( کمی شبیه به برنج کته می شود ) . کینوای شما آماده مصرف می باشد نوش جان.

 

 

خواص کینوا چیست؟؟

 

1- سرشار از مواد مغذی

مواد مغذی موجود در یک کاسه کینوا ( 185 گرم) به شرح زیر می باشد :

 

 

کینوا

 

  • پروتئین : 9 گرم.
  • فیبر : 5 گرم.

  • منگنز : 58% نیاز روزانه بدن.

  • منیزیم : 30% نیاز روزانه بدن.

  • فولات : 19% نیاز روزانه بدن.

  • آهن : 15% نیاز روزانه بدن.

  • زینک : 13% نیاز روزانه بدن.

  • پتاسیم : 9% نیاز روزانه بدن.

  • ویتامین های B1 , B6 B2 مجموعا : 10% نیاز روزانه بدن.

  • دارای میزان کمی کلسیم و ویتامین  E , B3 نیز می باشد.

 

این میزان از کینوا حدود 222 کالری، 39 گرم کربوهیدرات  و 4 گرم چربی دارد ، همچنین یک غذای بدون گلوتن به حساب می آید ، گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می‌گردد. بین5 الی 6 درصد مردم دنیا  بعلت ابتلا به بیماری سلیاک به گلوتن حساسیت دارند.

دانشمندان ناسا در تلاش هستند تا بتوانند گیاه کینوا را در فضا رشد دهند ، این بدین علت است که سرشار از مواد مغذی می باشد ، به آسانی قابل کشت می باشد.

2- سرشار از پروتئین

اگرچه میزان پروتئین موجود در کینوا با پروتئین موجود در گوشت گاو برابری نمی کند اما کینوا به عنوان یک خوراکی که پایه گیاهی دارد میزان پروتئین قابل قبولی دارد . میزان پروتئین موجود در یک پیمانه از آن حدود 8 گرم است  و دارای 9 آمینو اسید ضروری می باشد . که برای یک دانه گیاهی میزان قابل توجهی است . مخصوصا برای کسانی که پیرو رژیم های بر پایه گیاهان هستند مثل رژیم گیاهخواری و وگان . این میزان کینوا ،  17 درصد پروتئین مورد نیاز بدن یک خانم بالغ را تامین می کند .

کینوا همچنین حاوی 446 میلی گرم اسید آمینه L-lysive است که پنجاد درصد نیاز روزانه بدن انسان را به این اسید آمینه تامین می کند . این اسید آمینه برای بدن بسیار ضروری است و در جلوگیری از انواع سرطان ها و کاهش اضطراب و عصبانیت بسیار موثر است .

3-منبع غنی از فیبر

یکی دیگر از خواص فوق العاده کینوا فیبر بالای آن است ، مطالعات نشان داده 17 الی 27 گرم فیبر در هر پیمانه کینوا وجود دارد که این مقدار فوق العاده زیاد است ، البته باید توجه کنید که به صورت پخته شده فیبر کمتری دارد . میزان فیبر محلول موجود در آن 2 گرم به ازای هر 100 گرم می باشد ، مطالعات زیادی نشان داده که فیبر محلول می تواند به کنترل قند خون شما کمک کند ، کلسترول بد خون را کاهش دهد و سطح سیری شما را افزایش می دهد تا دیرتر احساس گرسنگی بکنید.

فیبرها همانگونه که عنوان شد خطر ابتلا به بیماری هموروئید را نیز کاهش می‌دهند. به کاهش وزن و چربی سوزی نیز کمک بسزایی می‌نمایند. کینوا یکی از بزرگ‌ترین منابع فیبر در جهان است . پس با مصرف آن می‌توان از تمام این فواید بهره برد . همچنین مقدار فیبر زیادی که در آن وجود دارد ، مدت زمان طولانی تری شما را در مقایسه با برنج سفید سیر نگه می‌دارد. وجود مقدار زیاد فیبر در این دانه مغذی ، یکی از مهم‌ترین خواص این ماده شگفت انگیز شمرده می‌شود.

 

4- سرشار از فلونوئید ها

خواص غذاها در  ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها نهفته است ، یکی از این مواد مفید فلونوئید نام دارند (یک نوع  آنتی اکسیدان گیاهی )  که آثار مخرب رادیکال های آزاد را از بین می برد ، تحقیقات نشان داده دو نوع فلاونوئید به نام های quercetin و kaempferol, در کینوا موجود است و در حقیقت این مقدار بیش از مقدار موجود در یک شاه توت می باشد ! این مولکول های حیاتی خواص مختلقی همچون خواص التهابی ، ضد سرطانی  ، ضد افسردگی دارند .

5- بدون گلوتن ویژه افرادی که به گلوتن حساسیت دارند

تحقیقات نشان داده از هر 133 نفر در دنیا یک نفر به گلوتن حساسیت دارد و از مواد غذایی دارای گلوتن پرهیز می کند ، کینوا در  یک رژیم غذایی بدون گلوتن جایگزین مناسبی برای افرادی است که قصد استفاده از پاستا و نان های گلوتن دار را ندارند همچنین از نظر ارزش غذایی نیز به نسبت بقیه موارد دارای گلوتن از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است.

 

 

6-شاخص گلیسمی پایینی دارد و قند خون شمارا کنترل می کند

شاخص گلیسمی یک غذا نشان می دهد که سرعت افزایش قند خون پس از مصرف آن غذا چه میزان است ، کاملا مشخص است که بعد از خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا شما زودتر احساس گرسنگی خواهید کرد و در نتیجه به سمت افزایش وزن می روید . همچنین با خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم نیز در افراد افزایش می یابد ، عدد شاخص گلیسمی کینوا 53 می باشد و این میزان بسیار مناسب است .

 

7- به کاهش وزن کمک می کند

مطالعات نشان داده این دانه به افزایش میزان سوخت و ساز بدن کمک می کند و این به علت فیبر و پروتئین بالای آن است و همچنین اجازه افزایش سریع قند خون در بدن را نمی دهد و شمارا طولاتی تر سیر نگه می دارد پس برای رسیدن به هدف کاهش وزن از این ماده پرخاصیت به جای برنج سفید استفاده کنید.

 

8-کینوا غنی از منیزیم است

منیزیم در کاهش انقباض رگ‌های خونی نقش بسزایی دارد. همچنین منیزیم التهاب های بدن را برطرف نموده و در نتیجه افرادی که به میگرن مبتلا هستند را از شر حمله‌های میگرنی در امان نگاه می‌دارد.

 

9- کینوا سرشار از منگنز می‌باشد

منگنز خواص آنتی اکسیدانی دارد. منگنز با وجود خواص آنتی اکسیدانی که داراست از گلبول‌های قرمز و سایر سلول‌های بدن در مقابل آسیب رادیکال‌‌های آزاد محافظت می‌نماید. این یکی از مهم‌ترین خواص کینوا است.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *