کم آبی بدن

کم آبی بدن

کم آبی بدن

نظرسنجی ها نشان می دهند که 60 تا 75 درصد آمریکایی ها روزانه به اندازه کافی آب نمی نوشند . بهترین راه برای داشتن احساس بهتر و همچنین جلوگیری از خستگی توجه به نشانه های کم آبی است . نشانه های اصلی کم آبی بدن با تشنگی بیش از حد شروع می شود.

 

نشانه های دیگر کم آبی بدن نیز می تواند شامل اسپاسم، کشیدگی عضله در گردن یا فک، یبوست، استفراغ و مشکلات قلبی باشد. بسیاری از افرادی که علائمی از قبیل درد و ناراحتی عضلات را تجربه می کنند، اطلاع ندارند که علت اصلی مشکلات آنها کم آبی بدن آنهاست . تحقیقات در حال حاضر نشان می دهد که کم آبی بدن می تواند موجب بروز اختلالات بینایی، عدم تمرکز ، اختلال در مهارت های روان شناختی و از بین رفتن حافظه شود.

 

 

 

کم آبی بیشترین تاثیر را روی چه کسانی دارد؟

ورزشکاران، افرادی که کارهای سختی را در خارج از منزل انجام می دهند، کودکان، و افراد مسن همه در خطر کم آبی بدن هستند.

 

کم آبی چیست؟

از دست دادن آب بدن به معنای از دست دادن بیش از حد مایعات بدن تعریف می شود. به عبارت دیگر، زمانی اتفاق می افتد که بدن الکترولیت های خود را از دست می دهد. الکترولیت ها موادی هستند که در یک محلول یونیزه می شوند و قادر به ایجاد الکتریسیته می باشند. آنها در تمام بدن انسان حضور دارند و برای عملکرد طبیعی تمام اندام ها و سلول ها ضروری هستند.

 

انواع اصلی الکترولیت های موجود در بدن عبارتند از کلسیم، سدیم، پتاسیم، کلرید، منیزیم و بی کربنات. الکترولیت ها سیگنال های الکتریکی را حمل می کنند و کمک می کنند pH بدن شما در سطح مناسبی قرار داشته باشد و عملکردهای مهم مانند ریتم ضربان قلب را حفظ می کنند. 

 

 

برخی از قسمتهای بدن به الکترولیت بیشتری نیاز دارند. مانند مغز، سیستم عصبی مرکزی و سیستم عضلانی. که این اندامها بیشتر در معرض آسیب ناشی از از دست دادن مایعات هستند . حدود 60 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است . در حالی که 75 درصد از عضلات ما و 85 درصد مغز ما نیز از آب تشکیل شده است.

 

 

 

در اینجا نقش الکترولیت های مختلف و تاثیر آنها بر کم شدن آب بدن را مورد بررسی قرار می دهیم :

-سدیم  یک یون مثبت در خارج از سلول است. وجود بیش از حد سدیم می تواند نوعی کم آبی را به نام هایپرناترمی ایجاد کند. مصرف سدیم بالا یک نگرانی بزرگ برای افرادی است که عادات غذایی به سبک غربی یا مصرف غذا های فرآوری و بسته بندی شده دارند .

 

-پتاسیم یک یون مثبت در داخل سلول هاست. نقش مهمی در تنظیم ضربان قلب و عملکرد عضلانی دارد.

 

سطح پتاسیم بدن می تواند بر روی ریتم قلب تاثیر بگذارد و باعث تغییرات در فشار خون شود. بسیاری از مردم کمبود پتاسیم دارند، که با مصرف زیاد سدیم این مشکل بدتر می شود .

 

-کلرید یک یون ضروری منفی است که خارج از سلول های خون یافت می شود. به بدن در تعادل مایعات دیگر کمک می کند. افزایش یا کاهش قابل توجه در میزان کلرید در بدن می تواند منجر به مرگ شود.

 

-منیزیم برای انقباض عضلانی و کنترل ضربان قلب مناسب است همچنین عملکرد عصبی را بهبود می بخشد. به همین دلیل کمبود منیزیم مضر است و می تواند منجر به علائم کم آبی شود. هورمون های مختلفی فعالیت و غلظت الکترولیت ها را در بدن کنترل می کنند. الکترولیتها عمدتا در کلیه ها و غدد فوق کلیه ترشح می شوند.

 

انواع کم آبی بدن

بسته به نوع مایعات خاصی که از دست رفته، سه نوع اصلی از کمبود آب وجود دارد:

 

 

-هیپوتونیک یا هیپوناترمی: از دست دادن الکترولیتها، اغلب سدیم

-Hypertonic یا Hypernatremic: از دست دادن آب

-ایزوتونیک یا ایزوتراپی: از دست دادن آب و الکترولیتها

 

 

 

چه چیزی باعث کم آبی بدن می شود؟

از دست دادن آب بدن ممکن است تا تبدیل شدن به یک بیماری پیشرفت کند. هر یک از این سه نوع از کم آبی بدن می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. هنگامی که حدود 2 درصد از مایعات کل بدن خود را از دست بدهید دچار کم آبی خفیف می شوید. وقتی که این عدد به 5 درصد برسد دچار کم آبی متوسط و اگر حدود10 درصد آب بدن را از دست بدهید کم آبی شدید و وضع بدن اورژانسی می شود.

 

 

علائم و نشانه های کم آبی

 

 

 

کم آبی بدن

شایع ترین علائم هشدار دهنده و علائم کم آبی بدن عبارتند از:

 

 

خشکی دهان

-خواب آلودگی

-تشنگی

-کاهش ادرار

-ضعف عضلانی

-خستگی

-سردرد

-سرماخوردگی

-مسائل گوارشی

 

 

دستگاه گوارش شما به آب کافی نیاز دارد تا به شما کمک کند تا به دست شویی بروید. بنابراین، سطوح بالا یا پایین آب و یا الکترولیت می تواند باعث اسهال، یبوست، گرفتگی عضلات و هموروئید شود.

 

 

 

اگر کمبود آب طی یک دوره زمانی پیشرفت کند، ممکن است علائم کمبود آب بدن شدید شود که می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

 

-تشنگی شدید و خشکی دهان 

-تحریک پذیری و کاهش صبر

-گیجی

-غشاهای دهان و مخاطی بسیار خشک می شود

-گودی زیر چشم

-ادرار نکردن یا ادرار کم

-خشکی پوست

فشار خون پایین

-ضربان قلب سریع

-تب

 

علائم هیپرناترمی می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

-خشکی پوست
-غشای مخاطی خشک
-تشنگی شدید
-سرگیجه
-تحریک پذیری
-استحکام و سختی عضلات یا مفاصل

 

 

 

درمان های طبیعی برای کم آبی بدن

 

1. روزانه آب بنوشید

 

توجه به بدن و نوشیدن آب در طول روز حیاتی است. نوشیدن آب بهترین راه برای جلوگیری از کمبود آب بدن است، مخصوصا در ماه های گرم تابستان، زمانی که همه ما مستعد ابتلا به گرمازدگی  یا کم آبی بدن هستیم.

برای بهبود روند هضم ، حفظ سطح الکترولیت بدن و سلامت بدن توصیه شده 8 تا 10 لیوان آب را به صورت روزانه بنوشیم .

 

در دمای بسیار گرم، و یا در طول و پس از تمرینات  ورزشی، نوشیدن آب بیشتر بسیار مهم است.

 

عواملي مانند رژيم غذايي، سن، سطح فعاليت بدني و اندازه بدن، ميزان چربي ، میزان آب مصرفی را مشخص مي کنند، بنابراين بسيار هوشمندانه است اگر که علايم کم آب يا بي آبی را در نظر بگيريد و بر اساس سطح تشنگي خود آب بنوشيد.

 

 

چگونه بدانید که چه مقدار آب را مصرف کنید؟

 

یک قاعده خوب این است که به اندازه کافی آب بنوشید، بنابراین حداقل هر سه تا چهار ساعت باید ادرار کنید. ادرار شما نباید زرد تیره باشد چرا که ادرار زرد تیره از نشانه های کم آبی بدن است. البته این تعداد دفعات نوشیدن آب بستگی به  تایپ بدن و سطح فعالیت افراد مختلف دارد . 

به یاد داشته باشید که زنان باردار یا خانم هایی که در دوران شیر دهی هستند برای کمک به هضم و  شیر دهی مناسب  نیاز به مایعات اضافی (حدود 10 تا 13 لیوان در هر روز) دارند . افرادی که آنتی بیوتیک ها، قرص های هورمونی، داروهای فشار خون و درمان سرطان را مصرف کنند، ممکن است دچار کم آبی شوند . بنابراین باید آب بیشتری بنوشند .

 

 

 

2. خوردن خوراکی هایی با میزان آب بیشتر

 

10 مورد از بهترین مواد غذایی که به طور طبیعی آبرسان هستند و به طور منظم باید در رژیم غذایی شما قرار داشته باشند عبارتند از:

 

 

-آب نارگیل یا شیر نارگیل

-کرفس

-هندوانه و خربزه

-خیار

-کیوی

-فلفل دلمه ای

-مرکبات، مانند پرتقال و گریپ فروت

-هویج

-فرآورده های لبنی  (از جمله ماست،دوغ و…)

-آناناس

 

 

 

از دیگر خوراکی هایی که آب فراوانی دارند می توان موز، انگور، کاهو، انواع توت ها، آووکادو، کدو سبز، گوجه فرنگی و تربچه را نام برد.

 

مصرف این مواد غذایی کمک می کنند تا سدیم اضافی غذاهای کنسروی ، یخ زده و فرآوری شده کاهش پیدا کنند .

 

همانطور که می بینید، غذاهای آبرسان سبزیجات و میوه ها هستند. آنها دارای آب زیاد و الکترولیت می باشند.

 

به همین دلیل است که میوه های گرمسیری مانند انبه و آناناس در میان جمعیت هایی که در نزدیکی استوا قرار دارند بسیار محبوب هستند.

 

 

 

3. سعی کنید جایگزین های سالم به جای نوشیدن آب معمولی داشته باشید

 

اگر نوشیدن آب معمولی همیشه برای شما جذاب نیست، باید بدانید گزینه های دیگری برای جایگزینی آب وجود دارد. به عنوان مثال، آب نارگیل یکی از بهترین نوشیدنی های آبرسان طبیعی و حاوی پتاسیم، اسیدهای آمینه، آنزیم ها، عوامل رشد و مواد معدنی است.

 

که به هیدراته ماندن بدن شما کمک می کند . در واقع، ترکیب شیمیایی آب نارگیل شباهت زیادی به خون انسان دارد و این امر باعث کمک به بهبود کم آبی بدن می شود .

 

سایر نوشیدنی هایی که می توانند به هیدراته ماندن بدن کمک کنند :

 

-آب میوه های خانگی

-اسموتی میوه ها

چای سبز

-آب لیمو

-دمنوش های گیاهی

 

 

 

چه نوشیدنی هایی موجب کم آبی بدن می شود ؟

الکل و کافئین بیش از حد  موجود در قهوه یا چای و نوشابه موجب کم آبی شدید بدن ، افزایش ادرار ، کمبود الکترولیت بدن ، بروز التهابات و افزایش قند بدن می شوند.

 

4. هیدراتگی در طول و پس از ورزش

در طول فعالیت های ورزشی و تمرینات قدرتی مثل تمرینان فیتنس و ورزش trx ، تعادل الکترولیت ها برهم می خورد .

 

زیرا بیشتر عرق می کنیم. بهترین راه برای جبران این روند و جلوگیری از کم آبی بدن، مصرف آب بیشتر از حد معمول است.

 

بهتر است یک لیوان آب قبل از تمرینات ورزشی بنوشید همچنین حداقل یک لیوان آب بلافاصله بعد از تمرین بنوشید. استفاده از انواع دتاکس واتر برای تغییر طعم آب و افزایش خواص آنتی اکسیدانی به آب توصیه می شود.

 

 

در مورد تمرینات شدید و یا تمرینات استقامتی، خوراکی هایی با الکترولیت طبیعی،که دارای کلرید سدیم یا کلرید پتاسیم  باشند مفید است. مشکل این است که اکثر نوشیدنی های ورزشی مقدار زیادی شکر و طعم دهنده های مصنوعی دارند، به این ترتیب  بهتر است تا آب نارگیل را انتخاب کنید.

 

همچنین پس از تمرین، وعده مناسب غذایی را انتخاب نموده و در طول روز، نوشیدن آب را ادامه دهید. اگر متوجه شدید که پس از تمرین ورزشی سرگیجه دارید سعی کنید بلافاصله مایعات بیشتری بخورید و خوراکی های حاوی الکترولیت مصرف کنید تا حالتان بهتر شود.

 

 

کم آبی بدن

 

افرادی که بیشتردر معرض خطر کم آبی هستند عبارتند از:

-کودکان و شیرخواران:

نوزادان 7 برابر بیشتر از بزرگسالان به کم آبی دچار می شوند . میزان متابولیسم نوزاد دو برابر بیشتر از وزن بدن او است. این مورد منجر می شود تا کودکان در خطر بیشتری باشند.

 

-افراد مسن:

افراد سالمند اغلب به اندازه کافی غذا و آب نمی خورند و به کم آبی بدن دچار می شوند.

 

-افرادی که دچار بیماری های مزمن هستند، به ویژه اگر بیماری آنها استفراغ یا اسهال باشد: تحقیقات نشان داده است که بیمارانی که استفراغ می کنند هم آب کمی مصرف می کنند و هم به علت استفراغ الکترولیت های بدن خود را از دست می دهند .

 

-افرادی که تازه جراحی کردند یا بیماری ویروسی دارند به علت شرایطشان نمی توانند آب کافی مصرف کنند و باید میزان الکترولیت های بدن خود را کنترل کنند.

 

-ورزشکاران استقامتی :

 

-کسانی که در شرایط بسیار گرم و مرطوب زندگی یا کار می کنند، نسبت به دیگر افراد که در شرایط معمولی زندگی می کنند به میزان دو یا سه برابر بیشتر به آب احتیاج دارند .

 

-کشاورزان، معدنچیان، پرسنل نظامی، کارگران ساختمانی، کارکنان آتش نشانی، کارگران جنگلی، کارکنان پارک و  مراکز تفریحی و کارکنان صنعتی اغلب از لحاظ جسمی فعال در محل کار هستند و بیشتر دچار کم آبی می شوند .

 

-افرادی که در حالت عادی به نسبت سایرین زیاد عرق می کنند آب بیشتری از دست می دهند.

 

-افرادی که یک رژیم غذایی نا مناسب دارند.

 

-کسانی که دارای اختلالات هورمونی و اختلالات غدد درون ریز هستند .

 

-هر فردی که داروهای خاص مصرف می کند:  از جمله داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان، بیماری های قلبی یا اختلالات هورمونی. و افرادی که از آنتی بیوتیکها وداروهای ضدویروسی استفاده می کنند.

 

-کسانی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند: کلیه ها نقش مهمی در تنظیم کلرید خون شما دارند.

 

-بیماران سرطانی که شیمی درمانی می کنند : عوارض جانبی درمان می تواند کمبود کلسیم خون باشد و تغییرات در میزان پتاسیم خون می تواند کمبودالکترولیت ها را ایجاد کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *