کلسترول خون را چطور کاهش دهیم؟ کلسترول چیست؟

کلسترول خون خود را چطور با روش های طبیعی کاهش دهیم

کلسترول یک ماده طبیعی است که توسط کبد ساخته می شود و برای عملکرد صحیح هورمون ، سلول ها و سیستم عصبی ضروری می باشد. کلسترول در جریان خون حرکت می کند و می تواند دیواره هایی به نام پلاک ایجاد کند تا جریان خون را با شدت بیشتری به نقاط حیاتی بدن هدایت کند. اگر پلاک برای طولانی مدت باقی بماند ریسک ابتلا به سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می دهد.

 

 

 

 

کلسترول خون در حالت عادی به میزان متعادل در بدن وجود دارد اما سبک زندگی مدرن که دارای میزان زیادی از کربوهیدرات های تصفیه شده، چربی های ترانس و فست فود ها است این تعادل را بر هم میزند.
منظور تعادل میان کلسترول های بد (LDL) و کلسترول های خوب (HDL) می باشد. از جمله موارد دیگری که می تواند این تنظیم را بر هم زند دیابت و استرس می باشد.

 

 

سه نوع لیپوپروتئین در جریان خون ما وجود دارد که برای سلامت ما ضروری است: LDL، HDL و تری گلیسیرید
LDL یا low density lipoproteins دارای میزان کمی پروتئین و میزان زیاد کلسترول است.
HDL یا high density lipoproteins دارای میزان زیادی پروتئین و میزان کمی کلسترول است.
تری گلیسیریدها لیپیدهای جداگانه ای هستند که در جریان خون وجود دارند و امکان ذخیره انرژی اضافه در بدن را فراهم می کنند.

 

 

میزان طبیعی کلسترول خون
چیزی که محققان به آن اعتقاد دارند آن است که عدد بازه کلسترول نسبت LDL به HDL باید 2:1 باشد.

 

 

غذاهایی که کلسترول خون را کاهش می دهد

اگر می خواهید کلسترول خون خود را کاهش دهید رژیم غذایی کلید طلایی این راه است. در اینجا مواد غذایی که می تواند به صورت طبیعی کلسترول خون شما را کاهش دهند بیان شده است:

 

1- اسیدهای چرب امگا 3

غذاهایی که حاوی امگا 3 می باشند میزان کلسترول خوب خون یا HDL را افزایش می دهند و ریسک حملات قلبی را در افراد مسن می کاهند.

 

2-  غذاهایی که فیبر محلول دارند

فیبرهای محلول کلسترول ها را در سیستم هضم به دام می اندازند و آن ها را به بیرون از بدن هدایت می کنند. این نوع فیبرها در سبزیجات ، دانه های جوانه زده ، میوه ها و حبوبات دیده می شوند.

 

3-  روغن زیتون

روغن زیتون کمک می کند تا میزان HDL در جریان خون بیشتر شود.

 

4-  سیر و پیاز

این دو ماده غذایی فوق العاده به علت دارا بودن سولفور شریان های شما را از کلسترول بد یا LDL پاکسازی می کند.

 

5-  ادویه ها و گیاهان دارویی

میزانی ریحان ، رزماری و زردچوبه به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از خواص آنتی اکسیدانی آن ها بهره بگیرید و همچنین به کمک آن ها کلسترول بد خون خود را کاهش دهید

 

کلسترول خون

غذاهایی که کلسترول خون شما را افزایش می دهد :

 

1- قند و شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده

هردوی آن ها موجب ایجاد التهابات و افزایش ترشح کلسترول می گردد.

 

2- الکل

کبد را وادار به ترشح کلسترول بیشتر می کند و این افزایش کلسترول ،  التهابات را در پی دارد. مصرف روزانه یک لیوان شراب قرمز موجب افزایش کلسترول خون می شود.

 

3- چربی های هیدروژنه

پس از فرآیند تصفیه، مواد شیمیایی وارد روغن های گیاهی می شود که موجب التهابات و افزایش کلسترول خون می شود.

 

4-  کافئین

کافئین بیش از اندازه می تواند موجب افزایش کلسترول خون شود. مصرف چای و قهوه را به یک الی دو لیوان در روز محدود کنید.

 

5- چربی های ترانس

چربی های ترانس موجب افزایش LDL می شود و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

 

 

راهکار طبیعی برای کاهش کلسترول خون

مصرف مکمل های صحیح و ترکیب آن ها با یک رژیم غذایی سالم بهترین راهکار برای کاهش کلسترول خون می باشد

 

1- روغن ماهی (1000-2000 میلی گرم روزانه)

EPA و DHA (اسیدهای چرب امگا3) در روغن ماهی یافت می شوند. امگا 3 توانایی کاهش کلسترول خون در بدن را دارد . پس سعی کنید روزانه 1000-2000 میلی گرم روغن ماهی مصرف کنید.

 

2- نیاسین 

مصرف روزانه نیاسین یا ویتامین B3 به میزان 1500 میلی گرم در روز می تواند سطح LDL را تا 25% کاهش و کلسترول خوب یا HDL را تا 35% افزایش دهد.

 

3- سیر (500 میلی گرم روزانه)

مصرف روزانه سیر در رژیم غذایی به پاکسازی شریان ها و کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند.

 

4-عصاره اسطوخدوس

این عصاره به علت کاهش سطح استرس می تواند منجر به کاهش کلسترول نیز شود. همچنین روغن رزماری به علت داشتن یک آنتی اکسیدان قوی می تواند در کاهش کلسترول خون موثر واقع شود.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *