مغز

چطور کارایی مغز خود را افزایش دهیم

افزایش کارایی مغز

مغز اصلی ترین عضو بدن به شمار می‌آید. بشر همواره به دنبال افزایش کارایی مغز و بیشتر نمودن طول عمر مفید این عضو حیاتی بوده و هست. در پست های قبلی توانایی‌های مغز و چگونگی آسیب‌های مغزی را بررسی نمودیم .

در این پست دکتر بادی ، سعی شده علاوه بر عنوان نمودن راهکارهایی برای افزایش کارایی مغز ، حقایق جالبی نیز درباره این عضو حیاتی با شما همراهان عزیز در میان بگذاریم.

 

حقایق جالب درباره مغز 

 

  • مغز‌ تنها لذت ها را دریافت می‌کند. هیچ گیرنده دردی در مغز وجود ندارد. میگرن و سردرد در مننژ اتفاق می‌افتد که این عضو حیاتی آن را پوشش می‌دهد.
  • این عضو تنها ارگانی در بدن است که می‌تواند در مورد هر چیز تفکر کند و داده های ورودی را تجزیه و تحلیل نماید.
  • مغز انسان دارای مقداری الکتریسیته است. این عضو حیاتی قدرت کافی برای روشن کردن یک لامپ ۲۵ واتی را دارد.
  • مغزانسان تحت هر شرایطی از یک کامپیوتر فوق هوشمند مؤثر تر است.
  • شما نمی‌توانید خودتان را قلقلک دهید. چرا که مغزانسان تفاوت بین تماس ناخواسته و ناگهانی خارجی را با تماس‌های خود شخص درک می‌نماید .
  • مغزانسان داغ ترین نقطه بدن است. دمای آن تا ۲/۵ درجه سانتی‌گراد از کل بدن بیشتر است.

 

 

مغز

چطور کارایی مغز خود را افزایش دهیم ؟

دانشمندان هر روز بیشتر بر این نکته تاکید می کنند که عادات و رژیم غذایی ما بر کارایی مغز تاثیر مستقیم دارد . بدن ما به طور کلی استرس و تنش را دوست ندارد . هنگامی که شما دچار استرس و تنش فیزیکی یا ذهنی می شوید بدن سیتوکین های التهابی آزاد می کند . که از سلول های سیستم ایمنی بدن ترشح می شوند . که خود را به صورت التهابات مزمن و بیماری های خود ایمنی نشان می دهد . 

 

همه این ها به غذایی که ما میخوریم بستگی دارد . روده ها پاسخ های سیستم ایمنی بدن و التهابات را تحت کنترل دارند و از طرفی هم هورمون هایی که توسط روده ترشح می شوند درمغز تولید می شوند . بنابراین تغذیه مناسب موجب افزایش کارایی ذهن انسان و در نتیجه افزایش سلامتی و کارکرد بهتر بدن می شود .

مغز ما برای کارکرد صحیح به انواع مواد مغذی (مانند ریزمغذی و درشت مغذی ها) ، آنتی اکسیدان ها ، چربی های سالم و … نیاز دارد .

 

چند نمونه از بهترین خوراکی ها برای افزایش کارایی مغز

 

-زرد چوبه

Curcumin یک ترکیب شیمیایی موجود در زردچوبه می‌باشد که اکسیژن دریافتی مغز‌ را افزایش می‌دهد و حافظه کوتاه مدت شما را تقویت می‌کند. علاوه بر این زردچوبه یک ضدالتهاب بسیار قوی و ادویه ای سرشار از آنتی اکسیدان است که قدرت ایمنی بدن را تقویت کرده و موجب جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد به بدن می شود .

 

-رزماری

Carsonic Acid یکی از ماده‌های اصلی موجود در رزماری می‌باشد که این ماده از سلول‌های مغز‌ی محافظت کرده و مانع عصبانی شدن شما می‌شود. همچنین مانع آسیب رادیکال های آزاد ، بروز آلزایمر و سکته مغزی می شود .

 

 

مغز

-شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای ماده آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئید می باشد که این ماده علاوه بر داشتن خاصیت ضد سرطانی، فشار خون را کاهش می دهد و به بهبود جریان خون در مغز‌ کمک می‌کند .

 

-ماهی سالمون

مصرف اسید های چرب امگا۳ به شما کمک می کند تا تمرکز خود را در طول کارهای پیچیده حفظ کنید ، امگا-3 به بهبود عملکرد شبکه مغزی نیز کمک می‌نماید. اگر شما فرزندی مبتلا به بیش فعالی دارید مصرف سالمون می تواند به بهبود تمرکز او کمک کند .

 

-گردو

گردو به معنای واقعی غذای ذهن است . گردو سرشار از مواد معدنی و ویتامین E است که موجب عملکرد بهتر مغز ، افزایش قدرت یادگیری و افزایش قدرت حافظه می شود . همچنین موجب جلوگیری از ابتلا به آلزایمر می شود .

 

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *