چای سبز و فواید چای سبز-1

چای سبز و فواید چای سبز

چای سبز و فواید چای سبز

احتمالا تا کنون درباره چای سبز و فواید آن بسیار شنیده اید. بسیاری از مردم آن را با عنوان “چای ضد پیری” می شناسند. در اوکیناوای ژاپن ترکیب چای سبز، گل یاسمن و کمی زردچوبه یک نوشیدنی روزانه است. بر اساس گزارش منتشر شده در آمریکا، “بعد از آب ، چای پرمصرف ترین نوشیدنی در سراسر جهان است”.

 

این چای خواص بیشماری دارد . مطالعات بسیاری نشان داده است که، مصرف منظم چای سبز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا آلزایمر را کاهش دهد، باعث تراکم مواد معدنی در استخوان ها می شود، از بیماری های چشمی به خصوص در سالخوردگان جلوگیری می کند، همچنین موجب جلوگیری از سکته مغزی و حتی افزایش عمر می شود.

 

چای های سبز مختلف دقیقا از چه چیزی ساخته شده اند و آیا کاملا طبیعی هستند؟؟

برگ های چای سبز نسبت به چای سیاه اکسایش نشده اند و سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. بعنوان مثال 30 درصد از وزن برگ های خشک چای سبز را آنتی اکسیدان های فلاونوئید تشکیل می دهند. آنتی اکسیدان ها و ترکیبات دیگری در این چای یافت می شوند که شامل پلی فنول ها و کاتچین ها هستند. این ترکیبات در بلوبری و شکلات تلخ نیز یافت می شوند که خواص ضد پیری و ضد افسردگی دارند.

 

فواید چای سبز

 

 

چای سبز و فواید چای سبز

 

مطالعات بسیاری نشان داده است که چای سبز ممکن است باعث:

کاهش گرفتگی عروق و خطر بیماری قلبی

کاهش فشار خون

کاهش کلسترول خون

کاهش التهاب در بیماری آرتروز

بهبود تراکم استخوان

بهبود حافظه

جلوگیری از سرطان

 

1-به بهبود سلامت قلب کمک می کند

شواهد نشان داده اند که آنتی اکسیدان های فلاوان 3 و آنتوسیانیدین موجود در چای سبز برای سلامت قلب و عروق و بهبود متابولیسم بدن مفید است. بدین صورت که با کاهش کلسترول و فشار خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. همچنین علاوه بر این که فلاونوئید ها خاصیت ضد التهابی دارند بلکه آنها خاصیت ضد درد و ضد سرطانی دارد.

 

2- از آلزایمر یا کاهش حافظه جلوگیری می کند

در سال 2004 دانشمندان دانشگاه نیوکاسل در مورد چای سبز و تاثیرات آن مطالعه کردند و به این نتیجه رسیدند که هر دو چای از تجزیه استیل کولین (ماده ای است که در مغز تولید شده و باعث افزایش قدرت به خاطر سپاری و یادگیری می شود) جلوگیری می کند. هم چنین این چای آنزیم های BuChE و  beta-secretase را نابود می کند. این آنزیم ها در رسوبات پروتئینی موجود در مغز بیماران آلزایمری یافت می شوند.

 

همچنین محققان ژاپنی درباره چای سبز و تاثیرات آن بر پلاکت های پروتئینی آمیلوئید که در بیماران آلزایمری یافت می شود تحقیقاتی انجام داده اند. پلاکت های پروتئینی در بیماران آلزایمری موجب آسیب به سلول های مغزی و سرانجام زوال عقل می شود و چای سبز موجب کاهش این پلاکت ها می شود. آنتی اکسیدان های فلاونوئید همچنین می توانند از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند.

 

3- در مقابل رادیکال های آزاد از مغز محافظت می کند

مطالعات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید Epicatechin یا اپی کاتچین موجود در زغال اخته، کاکائو، انگور و چای موجب بهبود حافظه و رشد رگ های خونی مغز در موش ها می شود. این نوع فلاونوئیدها در مقابل اثرات منفی پلاکت های بتا آمیلوئید و رادیکال های آزاد از مغز ما محافظت می کند.

 

4- موجب جلوگیری از دیابت و یا مقاومت انسولینی می شود

فلاون 3 و یا آنتوسیانیدین موجود در چای سبز می تواند موجب کنترل سطح قند خون شود. این چای به علت خواص ضد التهابی که دارد برای افرادی که در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند مفید است. هم چنین  catechin (کاتچین)  موجود در چای های سبز اثرات ضد چاقی و ضد دیابتی دارد.

 

5- باعث بهبود سلامت استخوان ها می شود

در سال 2009 مطالعاتی بر روی موش ها منتشر شد که نشان داد سلول های استخوانی وقتی در برابر کاتچین های چای سبز قرار می گیرند 79درصد رشد استخوان ها را افزایش می دهد.

 

6- باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های چشمی و بهبود بینایی می شود

دانشمندان دریافتند که کاتچین های موجود در چای سبز می تواند از دستگاه گوارش جوندگان به بافت چشمانشان منتقل شده و تا 20 ساعت پس از مصرف ، استرس اکسیداتیو را کاهش دهند و به بهبود بینایی کمک کنند.

 

7- موجب کاهش اشتها می شود

آیا چای سبز واقعا چربی ها را می سوزاند؟ آیا چای سبز به شما در کاهش وزن کمک می کند؟

 

بر خلاف تصور عامه مردم که فکر می کنند با خوردن چای سبز می توانند لاغر شوند باید به شما بگوییم با اینکه حاوی موادی مانند کاتچین ها هستند که موجب بهبود متابولیسم بدن و کاهش وزن می شوند اما مصرف چای سبز به تنهایی و بدون تغییر سبک زندگی و داشتن یک رژیم غذایی سالم تاثیر قابل توجهی بر کاهش وزن ندارد! بنابراین این تفکر که با خوردن چای سبز می توانید لاغر شوید اشتباه است.

 

انواع چای سبز

انواع مختلف چای سبز در سراسر جهان وجود دارد که شناخته شده ترین و در دسترس ترین آنها چای سبزی به نام  Sencha می باشد. انواع دیگر آن که کمتر شناخته شده اند عبارتند از:

 

Fukamushi Sencha (or Fukamushi Ryokucha)

Gyokuro

Kabusecha

Matcha

Tencha

Genmaicha

Hojicha

 

چای سبز ماچا (matcha)  چیست؟

 

چای ماچا

 

چای ماچا یک چای بسیار با کیفیت است که صدها سال است در مراسم چای ژاپنی ها مورد استفاده قرار گرفته و به علت میزان زیاد آنتی اکسیدان آن بسیار مشهور است. وقتی شما چای ماچا را می نوشید انگار برگ های طبیعی چای را استفاده می کنید که در مقایسه با چای سبز های موجود در بازار خواص بیشتری دارد.

 

بوته های چای سبز را دو هفته قبل از چیدن  به دور از نور خورشید قرار می دهند تا سطح کلروفیل آن ها به بالاترین میزان ممکن برسد. بهمین دلیل غلظت ترکیبات سالم آن مانند آنتی اکسیدان ها و پلی فنل ها بیشتر می شود. چای ماچا به نسبت چای سبز معمولی گران تر است. چای ماچا معمولا به صورت پودر است  که مناسب اضافه نمودن به کوکی ها ، غذاها یا بستنی ها است.

 

چای سبز در برابر چای سیاه

 

چای سبز و فواید چای سبز

 

چای سبز و چای سیاه هر دو مزایای زیادی دارند. زیرا هر دو از یک گیاه بدست می آیند. پردازش های مختلف بر روی چای ها موجب تفاوت در رنگ و عطر و خواص آن ها می شود. برگ های چای سبز مدت کوتاه تری نسبت به چای سیاه خشک می شوند بنابراین رنگ آن ها سبز می ماند. چای سبز تحت حرارت و بخار خشک می شود . اما چای سیاه آنقدر تحت فرآیند اکسیداسیون قرار می گیرد تا برگ های آن به رنگ قهوه ای تیره تبدیل شود.

 

چای سبز آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای سیاه دارد.  اما همچنان هر دو منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند.  ORAC ( شاخصه ای برای میزان آنتی اکسیدان) چای سیاه دم کرده 1128 و چای سبز بالاتر از 1253 است. هردوی آن ها حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنل ها هستند. برخی تحقیقات نشان داده است که چای سبز به نسبت چای سیاه 4 برابر بیشتر حاوی کاتچین است. هر دوی آن ها می توانند اثرات ضد ویروسی، ضد التهابی، سم زدایی و افزایش ایمنی بدن را در پی داشته باشند.

 

چای سبز معمولا نسبت به چای سیاه کافئین کمتری دارد . اما هردوی آن ها به دلیل اینکه در مقایسه با قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا کافئین کمتری دارند برای افرادی که به کافئین حساسیت دارند مناسب اند.

 

 

آمار تغذیه ای چای سبز

فلاون 3 نوعی از فلاونوئید ها است ک در چای سبز یافت می شود و اثرات ضد پیری دارد. فلاون 3 حاوی مونومر های زیر است:

 

Epicatechin اپی کاتچین

Epigallocatechin اپی گالو کاتچین

Gallocatechin گالو کاتچین

gallate derivatives مشتقات گالات

 

یک ترکیب شناخته شده در چای سبز EGCG نام دارد که متابولیسم بدن را افزایش داده و ممکن است از افزایش وزن جلوگیری کند و یا به ثابت ماندن وزن کمک کند به این صورت باعث چربی سوزی و کاهش اشتها می شود. اگرچه ، مطالعات نشان داده است که این اثرات خیلی قابل توجه نیستند و به سبک زندگی افراد بستگی دارد.

 

همچنین حاوی ترکیبات دیگری است :

 

اسید لینولئیک

کورستین

آگیننین

Methylxanthines که شامل کافئین، تئوباریم و تئوفیلین

بسیاری از آمینو اسیدهای مختلف و آنزیم ها (پروتئین ها حدود 15 تا 20 درصد وزن خشک برگ را تشکیل می دهند)

مولکول های کربوهیدرات مانند سلولز، پکتین، گلوکز، فروکتوز و ساکارز

مقدار کمی از مواد معدنی و عناصر کمیاب مانند کلسیم، منیزیم، کروم، منگنز، آهن، مس و روی

مقدار کمی کلروفیل و کاروتنوئیدها

ترکیبات فرار مانند آلدئیدها، الکل، استرها، لاکتون ها و هیدروکربن ها

 

برخی از مزایای چای سبز همراه با مصرف این ترکیبات عبارتند از: کاهش آلرژی، سلامت چشم و بینایی بهتر، سلامت پوست، بهبود عملکرد سیستم ایمنی ، استقامت و حفاظت از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد و سرطان.

 

چای سبز را چگونه مصرف کنیم؟؟

 

چای سبز و فواید چای سبز-2

 

چای سبز را چه به صورت کیسه ای چه به صورت برگ های چای در قوری بریزید.

آب را بجوشانید و چند لحظه اجازه دهید تا از دمای آن کاسته شود. (چراکه دمای بسیار بالا برخی از ترکیبات شکننده چای را از بین می برد. دمای ایده آل برای دم کردن چای سبز بین 160تا 180 درجه فارنهایت است.)

آب را در قوری بریزید و اجازه دهید 1-3 دقیقه بماند تا برگ های چای خیس بخورند.

سپس مقداری آب لیمو یا عسل طبیعی به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

 

 

طرز تهیه چای ماچا

 

طرز تهیه چای ماچا نسبت به چای سبز معمولی متفاوت تر است.

يك فنجان را پُر از آب داغ (نه جوش) كنيد.

 نصف قاشق چاي خوري ماچا را به آن اضافه كنيد.

حال با يك قاشق آن را به هم بزيند. اين فرآيند را آنقدر تكرار كنيد تا پودر ماچا در آب حل شود. زماني اين اتفاق مي افتد كه روي فنجان حباب ها و كف هاي زيادي ايجاد شود.

چاي ماچاي شما آمادست، نوش جان.

 

 

یک شیوه معمول نوشیدن چای در سراسر دنیا این است که آن را با گیاهان دیگر مانند رزماری ، زنجبیل ، مریم گلی ، اوریگانو ، نعنا ترکیب کنید. هم چنین می توانید از آب لیمو یا آب پرتقال به عنوان طعم دهنده به چای استفاده کنید. برای بهره بردن از خواص بیشمار چای سبز می توانید آن را به مافین ها و پن کیک های خانگی خود اضافه کنید.

 

 

اثرات جانبی و احتیاط ها درباره چای سبز

تحقیقات و مطالعات زیادی درباره چای سبز انجام شده که همگی گواه بر این است که این چای سرشار از مواد بسیار مفید برای بدن انسان است . اما مساله اصلی اینجاست که نوشیدن آن به تنهایی باعث کاهش وزن و کاهش روند پیری و … نمی شود بلکه کیفیت و سبک زندگی و عادات غذایی و ورزش مناسب در کنار نوشیدن این چای می تواند تاثیر گذار باشد.

مصرف بی رویه  و زیاد آن نیز ممکن است مضراتی هم داشته باشد. بعنوان مثال به علت کافئین بالا موجود کاهش جذب آهن می شود. هم چنین درخصوص بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی ، بیماران کبدی یا کسانی که مشکلات قلبی عروقی دارند تحت نظر پزشک مصرف شود.

افرادی که به کافئین حساسیت دارند باید در مصرف چای سبز مراقب باشند. و هم چنین زنان باردار و شیرده نباید بیشتر از یک یا دو فنجان در روز بنوشند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *