چه خوراکی هایی موجب پوسیدگی دندان می شوند؟؟ 

 چه خوراکی هایی موجب پوسیدگی دندان می شوند؟؟ 

آیا تا به حال به این فکرکرده اید که چه غذاهایی موجب پوسیدگی دندان می شوند و در مقابل چه غذاهایی از پوسیدگی دندان پیشگیری می کنند؟؟ شما ممکن است هر روز مسواک بزنید، به صورت منظم از نخ دندان استفاده کنید و چکاپ ماهیانه نزد دندان پزشک خود داشته باشید. اما آیا این موارد تضمین می کنند که شما دندان های سالم و لبخندی زیبا داشته باشید؟؟

 

پاسخ این سوال تقریبا خیر است . چراکه خوراکی های مصرفی ما در طول روز رابطه مستقیمی با پوسیدگی دندان دارد. و نقش کلیدی در سلامت دندان ها ایفا می کند. ما در اینجا برای شما لیستی از خوراکی های مفید و مضر برای سلامت دندان ها تدارک دیده ایم.

 

چطور خوراکی ها بر سلامت دندان ها تاثیرگذار هستند؟؟

مانند سایر اعضای بدن دندان ها نیز به مواد مغذی خاصی برای رشد نیاز دارند. خوراکی های غنی از کلسیم، ویتامین های A و B، فیبر برای تقویت و محافظت از دندان ها بسیار مفید هستند. (1همچنین خوراکی هایی که ترشح بزاق را افزایش می دهند، از ایجاد لکه ها و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. اما همه خوراکی ها و آشامیدنی ها که ما مصرف می کنیم دوست دندان ها نیستند و می توانند مضر باشند. برخی از خوراکی ها می توانند مینای دندان را از بین ببرند و یا باعث ایجاد درد و التهاب در لثه شوند. (2)

 

 

بهترین خوراکی ها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

 

پوسیدگی دندان

کرفس :

شاید بتوان گفت که کرفس صمیمی ترین دوست دندان هاست . کرفس ترشح بزاق دهان شما را بیشتر می کند و شما را مجبور به جویدن می کند. تولید بیشتر بزاق یک خاصیت منحصر به فرد است. چراکه بزاق مثل جریان خون در دهان شما عمل می کند. بافت موجود در کرفس مثل یک دهان شویه طبیعی عمل می کند و می تواند مواد غذایی و اضافات باقی مانده بین لثه ها را خارج کند. (3) بهتر است بدانید که یکی از عوامل اصلی پوسیدگی دندان ها باقی ماندن اضافه غذا بین لثه و دندان است. یکی دیگر از مزایای کرفس بافت زبر آن است چرا که به آرامی می تواند مثل یک مسواک طبیعی سطح دندان شما را پاکسازی کند. آیا کرفس دوست ندارید؟؟ شما می توانید با افزودن سایر سبزیجات دلخواه خود به کرفس طعم آن را دوست داشتنی تر کنید.

 

دانه چیا :

حقیقتا باید به شما بگویم اگر که تا به حال دانه چیا مصرف نکرده اید منتظر چه هستید؟؟ وقت آن است که به اسموتی های خود این دانه شگفت انگیز را اضافه کنید. دانه چیا سرشار از ریز مغذی و درشت مغذی ها است، مثل کلسیم، ویتامین و فسفر. (4)

 

روغن نارگیل:

اگر شما از رژیم غذایی کتوژنیک پیروی کرده باشید احتمالا همیشه روغن نارگیل در خانه شما وجود دارد. این روغن شگفت انگیز سرشار از چربی های مفید است که به سلامت دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. یک قاشق روغن نارگیل را در دهان خود به مدت 10 الی 20 دقیقه بچرخانید. این کار به شما کمک می کند تا دهان خود را سم زدایی کنید. اگرچه مستندات کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد (هنوز) اما یادداشت های زیادی از محققان وجود دارد که نتیجه یک مطالعه را نشان می دهد. در این مطالعه مشخص شده که پس از 7 روز، تکرار چرخاندن روغن نارگیل در دهان میزان پلاک دندان کاهش قابل توجهی خواهد داشت. (5) (6)

 

لبنیات:

ماست ، پنیر و شیر از دیگر دوستان صمیمی دندان ها هستند که به سلامت دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند و این به لطف کلسیم موجود در آن هاست. (7) کلسیم مانع ایجاد پوسیدگی دندان می شود و استحکام دندان ها را افزایش می دهد. نکته دیگری که در باره لبنیات وجود دارد و آن ها را منحصر به فرد می کند این است که دارای کازئین (نوعی پروتئین طبیعی) هستند. این پروتئین مینای دندان را تقویت می کند.

ماهی های پرچرب :

ماهی هایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، مثل ماهی سالمون و ساردین بسیار برای سلامت دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان مناسب می باشند. میزان ویتامین D موجود در ماهی های پرچرب بسیار بالاست و همچنین ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن مورد نیاز است. به همین دلیل است که ماهی سالمون در بهترین رژیم های غذایی جای دارد. اگر شما طرفدار ماهی نیستید، که البته به شما توصیه می کنم نظر خود را تغییر دهید، می توانید از مکمل های جایگزین ماهی مثل قرص ماهی و روغن ماهی استفاده کنید.

 

 

بدترین خوراکی ها که موجب پوسیدگی دندان می شوند

 

 سلامت دندان

-خوراکی های اسیدی :

اگر شما دوست دارید که صبح به صبح یک لیوان آب پرتقال در صبحانه خود میل کنید و یا به این موضوع عادت دارید که به چای خود کمی لیموترش اضافه کنید باید بدانید که شما در حال از بین بردن مینای دندان خود هستید. اسید موجود در مرکبات مینای دندان را تخریب می کند ولی آسیب های آن برگشت پذیر است. محققان دریافته اند که آب لیمو و آب گریپ فروت بدترین مجرمان در ایجاد تخریب دندان ها هستند.

در یک مطالعه محققان دریافته اند که آب پرتقال میزان سختی مینای دندان را تا 84 درصد کاهش می دهد. (8) اگر شما به نوشیدن این آبمیوه ها علاقه دارید من به شما توصیه می کنم تا این کار را سریع انجام بدهید و اجازه ندهید آب مرکبات مدت زمان زیادی با دندان های شما تماس داشته باشد. همچنین پس از مصرف این آبمیوه ها بهتر است دهان خود را با آب بشویید. از فواید آب لیمو نمی توان گذشت پس بهتر است با این راهکار های هوشمندانه از نوشیدن آن لذت ببرید:

 

-قبل از مصرف آب لیمو مسواک نزنید.

-آب لیمو را با کمی آب رقیق کنید.

-بعد از نوشیدن آب لیمو میزان کمی جوش شیرین را در آب حل کنید و دهان خود را با آن بشوئید. این کار تعادل PH را در بدن شما تنظیم می کند.

-30 دقیقه قبل از مسواک زدن دندان ها و 30 دقیقه بعد از آن از نوشیدن آب لیمو پرهیز کنید.

 

-نان سفید :

امیدوارم تا به حال متوجه این موضوع شده باشید که نان سفید فاقد خواص زیاد است و کالری بالایی دارد. همچنین در گروه کربوهیدرات های تصفیه شده قرار می گیرد. اما شاید یک دلیل محکم که به شما کمک کند مصرف نان سفید را متوقف کنید این است که می تواند موجب پوسیدگی دندان ها شود. پس از جویدن نان آنزیم های موجود در نان تبدیل به قند می شوند و در مجاورت دندان ها قرار می گیرند. این موضوع سلامت دندان ها را به خطر می اندازد و موجب پوسیدگی دندان می شود.

 

-نوشیدنی های ورزشی :

اگر شما یک ورزشکار حرفه ای هستید و ورزش هایی مثل ورزش فیتنس و ورزش TRX را تجربه کرده باشید، احتمالا نام نوشیدنی های ورزشی به گوشتان خورده است. بسیاری از افراد در باشگاه های ورزشی با این تصور که این نوشیدنی ها می توانند در عضله سازی و درمان کم آبی بدن به آن ها کمک کند در طول تمرین از نوشیدنی های ورزشی استفاده می کنند اما نکته مهم این است که نوشیدنی های ورزشی بسیار اسیدی هستند و قند زیادی دارند و می توانند سلامت دندان را به خطر بیندازند.

 

-خیار شور :

اگرچه خیارشور یک بخش جدانشدنی از ساندویچ است و دارای پروبیوتیک می باشد اما خاصیت اسیدی بالایی دارد. اگر نمی توانید مصرف خیار شور را از رژیم غذایی خود کاهش دهید بهتر است که بعد از مصرف آن دهان خود را با آب بشوئید.

 

-میوه های خشک :

مصرف میوه های خشک ریسک ایجاد پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. باکتری های مضر موجود در دهان از قند ها تغذیه می کنند و میوه های خشک سرشار از قند هستند. و مصرف کنترل نشده آنها موجب چاقی و ایجاد چربی شکمی می شوند.

 

 

 

برگرفته از سایت : www.draxe.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *