پروبیوتیک

پروبیوتیک چیست و چه فوایدی دارد؟

پروبیوتیک چیست؟ چه غذاهایی حاوی پروبیوتیک هستند؟

آیا می دانستید که باکتری ها هم می توانند برای سلامتی مفید باشند؟؟ ولی این موضوع به نوع باکتری بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد نوعی از باکتری های مفید به نام پروبیوتیک صحبت کنیم. مزایای پروبیوتیک ها به عنوان یکی از راه حل های طبیعی برای افزایش سلامت روده شناخته شده است.

 

نتایج سالها تحقیقات دانشمندان و پزشکان نشان می دهد که مزایای پروبیوتیک ها تنها برای سلامت روده نیست بلکه تاثیرات مثبت آن ها بر کل بدن مشاهده شده است. در ادامه این مقاله شما تقریبا همه چیز را در مورد پروبیوتیک ها می آموزید. از جمله غذاهای سرشار از پروبیوتیک، فواید پروبیوتیک و همچنین طریقه استفاده از آنها.

 

 

پروبیوتیک چیست؟؟

 

 

پروبیوتیک چیست

 

 

 

پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که در دستگاه گوارش شما قرار دارند. و در جذب مواد مغذی و مبارزه با عفونت ها به بدن کمک می کنند. مرکز ملی بهداشت آمریکا NCCIH پروبیوتیک ها را میکروارگانیزم های زنده در روده انسان می نامند. این پایگاه متذکر می شود که همه باکتری ها مضر نیستند و باکتری هایی مثل باکتری های پروبیوتیک درواقع به بهبود عملکرد بدن کمک می کنند. دستگاه گوارش شما حدود 2000 نوع باکتری مختلف را شامل می شود. (1)

 

 

برخی از مزایای اثبات شده پروبیوتیک ها عبارتند از:

 

-کمک به دستگاه ایمنی برای عملکرد بهتر

-کاهش التهابات ناشی از اثرات مخرب رادیکال های آزاد

-هضم سالم

-حفظ سلامت و زیبایی پوست

 

(2) (3) (4)

 

 

همچنین باکتری های مفید وظیفه دارند تا:

-ویتامین B12 و K2 را تولید کنند (5)

-بدن را از سموم  و میکروب ها پاکسازی کنند (6)

-آنزیم های مفیدی برای نابودی باکتری های مضر بسازند

 

پروبیوتیک ها از زمانی که ما متولد شده ایم در بدن ما وجود داشته اند. کودکان پس از تولد باکتری های مفید را از مادر خود میگیرند و پس از آن زنجیره ای از اتفاقات داخل دستگاه گوارش نوزاد آغاز می شود و بدن نوزاد شروع به تولید باکتری های مفید می کند. ما پروبیوتیک ها را از طریق خوردن غذاهای تازه که به صورت ارگانیک پرورش یافته اند و تخمیر کردن غذاها به بدن می رسانیم.

 

بیش از یک قرن پیش Elite Metchnikoff برنده جایزه نوبل روسیه نظریه ای را مطرح کرد که با دستکاری میکروبیوم روده با باکتری های میزبانی که در ماست وجود دارد می توان سلامت را تقویت کرد. Elite Metchnikoff دیدگاهی جلوتر از زمان خود نسبت به مزایای پروبیوتیک داشت. اما امروزه به دلیل تغییر در شیوه های کشاورزی و فرآوری غذاها بسیاری از مواد غذایی که ما مصرف می کنیم حاوی پروبیوتیک کمی هستند و در برخی مواقع بدون پروبیوتیک هستند. (7

و حقیقت این است که بسیاری از غذاها حاوی آنتی بیوتیک های خطرناکی هستند که پروبیوتیک ها و باکتری های خوب بدن را می کشند.

 

اثرات مثبت پروبیوتیک ها در روده آغاز می شوند

دلیل اصلی که عملکرد صحیح دستگاه گوارش برای بدن مهم است این است که 70-80 درصد کل سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارش قرار دارد . این یک عدد شگفت آور است. علاوه بر آن سیستم گوارشی ما بخش از سیستم عصبی ماست که سیستم عصبی روده نامیده می شود و در روده قرار دارد  و به همین دلیل است که مغز دوم نامیده می شود. (8)

 

 

همچنین روده مسئول ایجاد 95% سروتونین است و تاثیر قابل توجهی در بهبود حالت ما و عملکرد مغز دارد. بسیاری از مشکلات سلامتی مانند اختلال در عملکرد غده تیروئید، درد مفاصل، پسوریازیس و اوتیسم رابطه مستقیمی با عملکرد روده و دستگاه گوارش دارند. حالا که متوجه اهمیت سلامت دستگاه گوارش و روده شده اید باید بدانید که چه عناصری برای حفظ سلامت گوارش ضروری هستند.

 

به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی 60-70 میلیون آمریکایی به نوعی درگیر بیماری های گوارشی هستند و برای درمان این بیماری ها سالیانه بیش از 100 میلیارد دلار در آمریکا هزینه می شود.

 

11 قاتل پروبیوتیک ها

 

 

پروبیوتیک

 

 

مسائل زیست محیطی و رژیم های غذایی تاثیر مستقیمی بر کیفیت باکتری های روده دارند. حتی اگر هر روز هم مکمل های پروبیوتیک مصرف کنید، موارد زیر ممکن است مانع بهره وری شما از فواید فوق العاده پروبیوتیک ها شود.

 

 

1-مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها

2-مصرف قند

3- غذاهای GMO یا تغییر ژنتیک داده شده

4-گلوتن

5-استرس روزانه

6-مصرف داروهای مختلف

7-مصرف الکل

8-عدم فعالیت روزانه

9-آب کلر دار

10-سیگار

11-کمبود خواب

 

 

 

 

7 مورد از فواید پروبیوتیک

 

 

فواید پروبیوتیک

 

 

فواید بسیاری در رابطه با پروبیوتیک ها یافت شده است. و ما اینجا تنها 7 مورد از فواید اثبات شده آن را بیان می کنیم.

 

 

1-سلامت سیستم هضم

پروبیوتیک ها به طور کلی در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری های گوارشی مفید هستند. مصرف غذاهای سرشار از باکتری های خوب و استفاده از مکمل های پروبیوتیک از التهابات روده و بیماری کرون پیشگیری می کند. همچنین پروبیوتیک ها در درمان انواع اسهال موثر هستند.

 

 

2-کاهش مقاومت به آنتی بیوتیک ها

سازمان بهداشت جهانی معتقد است مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت جهانی است. به دلیل تجویز نادرست آنتی بیوتیک ها، استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها و عدم تکمیل طول درمان توسط بیمار باکتری ها به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند. با استفاده از پروبیوتیک ها اثر آنتی بیوتیک ها افزایش پیدا می کند و به جلوگیری از ایجاد مقاومت توسط باکتری ها کمک می کند.

 

3-بهبود حالات روحی

همانطور که گفته شد روده و سیستم گوارشی مغز دوم ما هستند. و هورمون های شادی بخش مثل سروتونین وابسته به عملکرد صحیح این دستگاه هستند. همچنین دریک تحقیق انجام شده در سال 2016 مشخص شد که پروبیوتیک های در درمان بیماری اوتیسم و کاهش نشانه های آن بسیار موثر عمل کرده اند.

 

 

4-سلامت پوست

تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک ها مزایای مختلفی برای سلامت پوست دارند. در پیشگیری از درماتیت آتوپیک کودکان و اگزمای نوزادان موثر است. یکی دیگر از علت های تاثیر پروبیوتیک در سلامت پوست این است که پروبیوتیک ها قابلیت کاهش التهابت پوستی را دارند. و مانع ایجاد التهابات پوستی می شوند.

 

 

5- پیشگیری از حساسیت غذایی

آیا می دانستید که کودکان در دو سال اول پس از تولد بیشترین خطر ابتلا به آلرژی های غذایی را دارند و پروبیوتیک ها قابلیت کاهش نشانه های آلرژی را دارند و به سیستم ایمنی کمک می کنند در هنگام بروز آلرژی واکنش مناسبی از خود نشان بدهد.

 

 

6-کاهش فشارخون

نتایج بسیاری وجود دارد که نشان می دهد پروبیوتیک ها به کاهش فشار خون کمک می کنند، چرا که قابلیت کاهش تری گلیسرید و کلسترول بد خون را دارند.
همچنین می توانند مقاوت به انسولین را در بدن کاهش دهند، میزان رنین را کنترل کنند (رنین آنزیمی است که توسط کلیه ها برای کاهش فشار خون ترشح می شود) و به فعال سازی آنتی اکسیدان ها کمک کنند.

 

 

7-درمان دیابت

نتایج بیش از 200000 مقاله و 15156 مورد بررسی شده نشان می دهد که پروبیوتیک ها قابلیت درمان دیابت به صورت طبیعی را دارند.به افرادی که قصد پیشگیری از دیابت را دارند توصیه می شود تا ماست حاوی پروبیوتیک بیشتر مصرف کنند.

 

 

 

 

بیماری هایی که نتایج مثبت پروبیوتیک بر درمان آنها اثبات شده است

 

 

سرطان

بر اساس گفته های پایگاه اینترنتی Karger پروبیوتیک ها می توانند مانع رشد تومور های سرطان کلورکتال و پروستات شوندو این تاثیرات با افزایش مصرف مکمل های پروبیوتیک و غذاهای سرشار از پروبیوتیک افزایش می یابند.

 

 

سلامت دندان

از سال 2009 دانشمندان اروپایی معتقد بودند که پروبیوتیک ها می توانند به سلامت دندان ها کمک کنند و مانع ایجاد حفره در دندان ها می شوند.

 

 

سنگ کلیه

برخی از گونه های پروبیوتیک ( Lactobacillus و Bifidobacterium ) به طور بالقوه موجب کاهش اگزالات ( که عامل اصلی ایجاد سنگ کلیه است ) می شود.

 

 

کاهش وزن

در گذشته پروبیوتیک ها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کاهش وزن پیشنهاد می شدند اما نتایج یک تحقیق در سال 2015 مشخص کرد که تاثیر پروبیوتیک ها بر کاهش وزن و تغییر BMI خیلی محسوس نیست.

 

 

 

 

 

غذاهای سرشار از پروبیوتیک

 

1- کفیر

بسیار شبیه به ماست می باشد اما چون بیشتر تخمیر شده است پروبیوتیک بیشتری دارد و از 3000 سال پیش مصرف می شده است، اصطلاح کفیر در روسیه و ترکیه رایج شد و کفیر به معنای ” احساس خوب ” است. و برای کسانی که نمی توانند لاکتوز شیر و سایر لبنیات را تحمل کنند بسیار مناسب است.

2-ترشی ها

ترشی های تهیه شده از کلم و سایر سبزیجات دیگر حاوی میزان زیادی پروبیوتیک می باشند، مصرف آنها همراه با غذا هم طعم بهتری به غذا می دهد و هم میزان زیادی باکتری مفید وارد روده می کند.

 

3- میسو

از تخمیر دانه سویا خمیری حاصل می شود به نام Miso که معمولا در تهیه سوپ میسو از آن استفاده می شود ، و تقریبا ترکیبی از رنگ سفید و زرد دارد، میسو دارای میزان زیادی پروتئین ، فیبر و ویتامین K می باشد و همچنین پروبیوتیک فراوانی دارد.

 

 

4-خیار شور

ترکیبی از خیار، آب و نمک اگر در یک ظرف در بسته برای مدتی به حال خود رها شود به صورت طبیعی با استفاده از باکتری ها و اسید لاکتیک موجود در طبیعت خود طعمی ترش و شور پیدا می کند. خیارشور کالری کمی دارد و منبع غنی از پروبیوتیک و باکتری های مفید می باشد، به این نکته باید توجه کنید که اگر خیار شور با سرکه تهیه شده باشد پروبیوتیک فعال و زنده ای ندارد.

 

 

 

5-کامبوجا

کامبوجا از چای سیاه تهیه می شود و تقریبا بیش از 2000 سال قدمت دارد، ابتدا درشرق دور سپس در ژاپن و در نهایت در روسیه گسترش یافت. این نوشیدنی به شما کمک می کند تا عملکرد سیستم هضم را بهبود دهید، قدرت سیستم ایمنی را افزایش دهید و کبد خود را پاکسازی کنید.

 

 

 

 

اثرات جانبی پروبیوتیک ها

همه پروبیوتیک ها یکسان نیستند و همه آنها برای بدن مفید نیستند. این نکته بسیار مهم است که قبل از مصرف یک مکمل پروبیوتیک درباره آن تحقیق کنید و حتما تحت نظر پزشک از آن استفاده کنید. مصرف بیش از اندازه پروبیوتیک ها می تواند منجر به بروز اسهال در افراد شود بهتر است برای شروع از مقادیر کم کفیر و یا مکمل های پروبیوتیکی در روز استفاده کنید و سپس به مرور در صورت نیاز مقدار مصرف را افزایش دهید.

 

 

 

برگرفته از : https://goo.gl/WMrcN6

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *