دیابت بیماری قند خون

همه چیز درباره دیابت یا بیماری قند خون – بخش دوم

در پست قبل درباره عارضه دیابت یا همان بیماری قند خون ، همچنین علائم بیماری قندخون و انواع آن صحبت شد. همانطور که وعده داده بودیم ، قصد بررسی عارضه دیابت و بیماری قند خون را مفصلا و طی چند پست داریم.

در این پست دکتر بادی ، سعی نمودیم علاوه بر توضیح بیشتر درباره عارضه دیابت ، شما عزیزان را با چگونگی احتمال ابتلا به بیماری قند خون و همچنین روش‌های پیشگیری از دیابت آشنا سازیم.

 

 

با وجود این شرایط احتمال ابتلا به دیابت بیشتر است

  • در سنین بالای ۴۵ سال

 

 

  • ورزش کردن به صورت منظم در سبک زندگی فرد وجود ندارد.

 

  • وجود سابقه دیابت در خانواده ( مثلا والدین یا خواهر و برادر و حتی پدر بزرگ یا مادر بزرگ ).

 

  • خانم هایی که در دوارن بارداری دیابت داشته‌اند و یا آن‌دسته از خانم‌ها که فرزند بالای ۵/۴ کیلو گرم به دنیا آورده‌اند.

 

  • افرادی که فشار خون آنها بالاتر از ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه است.

 

  • فردی که HDL برابر با ۴۰ و یا کمتر از آن دارد.

 

  • فردی که TG بالاتر از ۲۵۰ میلی گرم دارد.

 

اگر این شرایط پرخطر در فردی وجود داشته باشد ، لازم است با مراجعه به پزشک ، از او تست دیابت به عمل آید. همانطور که در پست قبل هم عنوان شد مطمئن‌ترین راه برای تست دیابت یا بیماری قند خون انجام آزمایش خون می‌باشد. در آزمایش خون اگر مقدار قند خون در حالت ناشتا ( ۸ ساعت قبل از آزمایش غذا یا آب میل نشده باشد‌ ) ۱۲۰ – ۶۰ باشد میزان قند خون فرد طبیعی است. در غیر این صورت و در ارقام بالاتر فرد دچار عارضه دیابت یا همان بیماری قند خون است.

 

دیابت بیماری قند خون

 

 

 

پیشگیری از عارضه دیابت یا بیماری قند خون

 

سبک زندگی خود را به سبک زندگی سالم تغییر دهید

اولین گام برای پیشگیری از دیابت را می‌توان به طور قطع تغییر سبک زندگی دانست. شروع و پیگیری یک رژیم غذایی سالم می‌تواند یک قدم بزرگ به سمت پیشگیری از بیماری قند خون باشد. همه باید این را بدانیم که برای شروع سبک زندگی سالم هیچگاه دیر نیست.

برای نجات از ابتلا به دیابت نوع دوم ( همانطور که در پست قبل عنوان شد متداول ترین نوع دیابت نیز می‌باشد ) پیشگیری بهترین وسیله است. 

پیشگیری از بیماری قند خون دقیقا شبیه به تغذیه سالم ، افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن اضافه ، جزء اصولی است که هیچوت برای شروع کردن آن‌ها دیر نیست. با اعمال چند تغییر کوچک در سبک زندگی قبلی می‌توان به جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از دیابت مانند تخریب اعصاب ، کلیه ها و قلب جلوگیری نمود.

 

فعالیت بدنی را افزایش دهید

افزایش فعالیت بدنی و انجام ورزش به صورت منظم به شما کمک می‌نماید:

  • اضافه وزن خود را کاهش دهید.
  • قند خون خود را کاهش دهید.
  • مقاومت بدن در مقابل انسولین را کاهش می‌دهد و همین باعث می‌شود قند خون شما در یک محدوده نرمال باقی بماند.

 

مصرف مواد غذایی دارای فیبر را افزایش دهید

در پست مربوط به مصرف فیبرها مفصلا درباره فواید مصرف مواد غذایی دارای فیبر صحبت شد اما باید بدانیم فیبر ها با افزایش کنترل قند خون احتمال بروز دیابت را کاهش می‌دهند. 

 

سهم غلات را در سبد غذایی خود افزایش دهید

 مصرف غلات کامل می‌تواند علاوه بر کنترل سطح قند خون در بدن ، احتمال بروز دیابت را نیز کاهش دهد. درباره غلات قبلا در پست مربوط به آن مفصلا توضیح داده شده است. 

 

اضافه وزن خود را کاهش دهید

کاهش وزن حتی در حد یک کیلوگرم شما را در بهبود سلامتی‌تان بسیار کمک می‌نماید. تحقیقات ثابت کرده ، کاهش هر کیلوگرم از وزن اضافه ، احتمال ابتلا به بیماری قند خون را ۱۶٪ کاهش می‌دهد. پس همین حالا در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنید و با پیروی از یک رژیم غذایی علمی و اصولی ، همچنین برنامه تمرینی مناسب برای ورزش منظم ، خود را به داشتن یک زندگی سالم نزدیک و نزدیک تر نمایید.

 

تیم تخصصی دکتر بادی با درک اهمیت سبک زندگی سالم ، با ارائه برنامه غذایی سالم متناسب با شرایط هر فرد به صورت شخصی و همچنین ارائه برنامه تمرین در باشگاه و حتی برنامه تمرینی ورزش در منزل ، به صورت ۲۴ ساعته در خدمت شما عزیزان می‌باشد. 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *