مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

وقتی که در رابطه با مراقبت از پوست صحبت می کنیم بسیاری از ما ذهنمان به سمت و سوی کرم ها، مرطوب کننده و سرم های حفاظت از پوست می رود. این محصولات می توانند به مراقبت از پوست و حفظ سلامت پوست ما کمک کنند اما حقیقت این است که راز واقعی مراقبت از پوست فراتر از اینهاست و داشتن یک رژیم غذایی مناسب که در آن انواع ویتامین های ضروری برای پوست گنجانده شده باشد نقش به سزایی در مراقبت از پوست دارد. اما سوال اصلی این است که چه ویتامین هایی برای سلامت پوست مناسب هستند و می توانند از مشکلاتی مثل آکنه، پیری زودرس و قرمزی پوست پیشگیری کنند؟

 

نقش ویتامین ها در مراقبت از پوست

ویتامین ها برای حفظ سلامت کلی بدن ضروری هستند. همچنین نتایج تحقیقات نشان داده است که ویتامین ها خواص تقویت کنندگی پوست را دارند و به افزایش خاصیت الاستیکی و کشسانی پوست و کاهش سلولیت ها کمک می کند.

 

اما ویتامین چیست؟

ویتامین ها گروهی از ترکیبات ارگانیک هستند که برای رشد و حفظ سلامت بدن ضروری هستند. برخی از ویتامین ها در بازسازی سلول ها، تولید کلاژن و حافظت از پوست در برابر اشعه خورشید نقش دارند و برخی دیگر دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که مانع پیری زودرس پوست می شوند. هنگامی که از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم پیروی می کنید مصرف برخی از مکمل های ویتامینی به شما کمک می کند که پوست شما سالم و درخشان بماند. در ادامه بهترین مکمل ها و ویتامین ها برای مراقبت از پوست به شما معرفی شده است.

 

10 مورد از بهترین ویتامین ها برای مراقبت از پوست + خواص آنها

  • کلاژن
  • ویتامین D
  • روغن ماهی
  • آب قلم
  • بیوتین
  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • مولتی ویتامین
  • کورکومین
  • ویتامین E

 

 

1-کلاژن

کلاژن نوعی پروتئین است که بطور طبیعی در سراسر بدن از جمله بافت پوست، مو، غضروف و سیستم هضم تولید شده که با بالا رفتن سن کمتر تولید میشود. خوراکی های آنتی اکسیدانی و حاوی ویتامین به تولید کلاژن کمک میکنند . اما با افزایش سن ذخایر کلاژن در بدن کاهش میابد و درنتیجه چین و چروک ها روی پوست ظاهر می شوند. مکمل کلاژن یکی از بهترین مکمل ها برای پوست است و به جلوگیری از پوسته شدن و شکستن ناخن ها، رفع چین و چروک و سلولیت پوست، کمک به حفظ لطافت و شفافیت پوست و درمان بالقوه ریزش مو کمک می کند. 

 

نظر محققان درباره کلاژن

درنتیجه یک مطالعه که در اروپا انجام شد متوجه شدند که پپتیدهای کلاژن توانایی افزایش خاصیت الاستیکی و هیدراته نگه داشتن پوست را دارند. همچنین نتیجه یک مطالعه دیگر که در مجله تغذیه پزشکی منتشر شد نشان می دهد که کلاژن می تواند عمق چین و چروک های پوست را در زنان بعد از دوران یائسگی کاهش دهد (1).

مراقبت از پوست

 

2- ویتامین D

ویتامین D در بسیاری از جنبه های سلامتی نقش مهمی را ایفا می کند مثل پیشگیری از پوکی استخوان و مراقبت از پوست. نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که ویتامین D می تواند  در درمان برخی از بیماری های پوستی مثل پسوریازیس موثر واقع شود(2). متاسفانه اکثر ما دچار کمبود ویتامین D هستیم. برخی مطالعات نشان می دهد که حدود 41 درصد جمعیت ایالات متحده دچار کمبود ویتامین D هستند(3).

ویتامین D به عنوان یکی از برترین ویتامین ها برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت استخوان ها و درخشان سازی پوست شناخته می شود. بهترین راه برای جذب ویتامین D قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید است.

همچنین خوراکی هایی مثل قزل آلا، سالمون، ماهی تن و جگر دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین D هستند.

 

3-روغن ماهی

روغن ماهی یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد. روغن ماهی در صدر جدول مکمل های موردنیاز برای مراقبت از پوست قرار می گیرد. این به علت وجود میزان قابل توجهی از امگا 3 است که در ترکیبات این روغن وجود دارد که می تواند از پوست در برابر آسیب های مخرب رادیکال های آزاد محافظت کند. بر اساس یک مطالعه منتشر شده توسط بخش درماتولوژی دانشگاه منچستر متوجه می شویم که اسیدهای چرب امگا 3 می تواند از پوست در برابر سلول های سرطانی محافظت کند(3). همچنین مطالعه دیگری که در کالیفرنیا انجام شد نشان داده که روغن ماهی در درمان آکنه نقش موثری دارد(4).

 

4-آب قلم

بدون شک آب قلم یکی از بهترین مکمل ها برای افزایش خاصیت کشسانی پوست است. علاوه بر اینها آب قلم در کاهش التهابات پوستی مثل آکنه، درماتیت یا پسوریازیس نتایج قابل قبولی را از خود نشان داده است(5).

 

5-بیوتین

بیوتین یا همان ویتامین B7 موجب جلوگیری از ریزش مو، شکنندگی ناخن ها و مراقبت از پوست می شود. کمبود این ویتامین مهم می تواند منجر به ریزش مو، پوسته پوسته شدن پوست، خارش و قرمزی پوست و شکنندگی ناخن ها شود. برای همین می تواند آن را به عنوان یکی از مهم ترین ویتامین ها برای حفظ سلامت پوست و مو برشمرد(6). اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی از خوراکی های غنی از بیوتین را در رژیم غذایی خود جای دهید یا یک مکمل بیوتین برای جبران کمبود این ویتامین تهیه کنید.بیوتین در زرده تخم مرغ، گل کلم، انواع ساردین، قارچ، آجیل و دانه ها و موز موجود است.

 

مراقبت از پوست

 

6-ویتامین A

ویتامین A قدرتمند ترین مدافع در برابر مشکلات پوستی مثل لک ها و کمک به رفع چین و چروک ها و لطافت، نرمی پوست، شادابی و شفافیت آن است. ویتامین A در خوراکی هایی مانند کدو حلوایی، بروکلی،انبه، هویج، جگر، کاهو و زردآلو یافت می شود. نتایج یک تحقیق منتشر شده در مجله آرشیو پزشکی نشان می دهد که استفاده از دوزهای کم ویتامین A در طی سه ماه توانسته است آکنه پوست را کاهش دهد (7). همچنین نتایج تحقیقات دیگر نشان می دهد که رتینول که از مشتقات ویتامین A است در پیشگیری از علائم پیری موثر است.

توجه:

به یاد داشته باشید که استفاده از کرم ویتامین A به شکل موضعی بیشتر از مکمل های خوراکی رتینول توصیه می شود(9،8). چراکه مقدار زیاد مصرف ویتامین A می تواند منجر به سمی شدن بدن شود و عوارض جدی را مثل نقص های مادرزادی و از دست دادن بافت استخوان را به همراه داشته باشد(10). برای پیشگیری از این عوارض ناخواسته حتما مکمل های خوراکی ویتامین A را زیر نظر متخصص پوست مصرف کنید.

 

مراقبت از پوست

 

7-مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها یک ابزار کارآمد برای جبران کمبود ریز مغذی ها در رژیم غذایی هستند. اکثر مولتی ویتامین ها ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که می توانند به پیشگیری از کمبود مواد مغذی در بدن کمک کنند.

اما آیا مولتی ویتامین ها واقعا موثرند؟

اگرچه همه افراد به مکمل های مولتی ویتامین نیاز ندارند اما برای افرادی که رژیم های غذایی محدودی دارند مثل وگان ها و گیاهخواران می تواند مفید باشد. همچنین افرادی که با کمک عمل جراحی وزن خود را از دست داده اند به مولتی ویتامین ها برای افزایش سلامت کلی بدن نیاز دارند.

 

8- ویتامین C

ویتامین C به علت خواص آنتی اکسیدانی خود توانایی مبارزه با اثرات مخرب رادیکال های آزاد را دارد و می تواند مانع آسیب سلولی و استرس اکسیداتیو شود. علاوه براینها ویتامین C در برابر اشعه خورشید می تواند به مراقبت از پوست کمک کند و با شبیه سازی سنتز کلاژن در بهبود چین و چروک های پوست نتایج قابل توجهی را ارائه داده است(11). برای دریافت ویتامین C بهترین راه استفاده از خوراکی های طبیعی است. خوراکی هایی مثل مرکبات، فلفل دلمه ای و کیوی. اما شما می توانید از مکمل های ویتامین C در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

 

9-کورکومین

کورکومین یک ماده شیمیایی است که توسط برخی از گیاهان خاص مثل زردچوبه تولید می شود و دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیز می باشد. نتایج مطالعات انسانی و حیوانی نشان می دهد که کورکومین می تواند روند بهبود زخم را تسریع بخشد و به درمان بیماری های پوستی مثل پسوریازیس و درماتیت کمک کند(12،13).

 

10- ویتامین E

ویتامین E یکی از مهم ترین ویتامین ها برای مراقبت از پوست است که از بیش از 50 سال پیش در درمان بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گرفته است. ویتامین E یک عنصر اساسی در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست است که دارای خواص ضدعفونی کننده می باشد.

 

 

نشانه های کمبود ویتامین در پوست

تغییرات در پوست، مو و ناخن ها اغلب به علت کمبود ویتامین یا ماده معدنی خاص در رژیم غذایی به وجود می آید. نشانه های کمبود ویتامین با توجه به اینکه کدام ماده مغذی در بدن ممکن است کم باشد متفاوت است. اما برخی از شایع ترین نشانه های کمبود مواد مغذی شامل موارد زیر است.

  • پوست رنگ پریده
  • ریزش مو
  • خشکی پوست
  • آکنه
  • طولانی شدن زمان بهبود زخم
  • ایجاد خط بر روی ناخن ها
  • کبودی بی دلیل
  • رشد موهای زائد
  • شوره سر

اگر هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید بهتر است در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید و به دنبال رفع این کمبودها باشید. همچنین شاید نیاز باشد با مشورت پزشک یک مکمل مولتی ویتامین برای جبران ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مصرف کنید.

 

منبع: https://goo.gl/skDTcT

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *