قهوه بدون کافئین

قهوه بدون کافئین چیست؟

قهوه بدون کافئین چیست؟

درواقع تمام کافئین موجود در این قهوه به طور کامل استخراج شده روش هایی برای جدا سازی کافئین از قهوه وجود دارد : طریق Swiss water ، حلال یا کربن دی اکسید. قهوه بدون کافئین 100 درصد هم بدون کافئین نیست بلکه در هر فنجان سه میلی گرم کافئین وجود دارد. این نسبت در مقایسه با یک فنجان قهوه استاندارد که حاوی 80 تا 120 میلی گرم کافئین است، بسیار کم است. با این حال، اگر شما به کافئین بسیار حساس هستید، این مقدار کوچک هنوز هم می تواند تاثیر گذار باشد.

 

 

 

فرآیند تهیه قهوه بدون کافئین با روش The Swiss Water Process

 

قهوه بدون کافئین

 

در این روش ابتدا دانه های سبز قهوه در آب خیسانده می شوند و سپس محلولی به اسم GCE یا Green Coffee Extraction به آنها اضافه می شود. این محلول شامل تمام مواد موجود در قهوه سبز به جز کافئین می باشد. وقتی دانه های قهوه با این محلول ترکیب می شوند وتحت فشار قرار می گیرند کافئین موجود در دانه های قهوه جذب GCE می شود و توسط فیلتر کربن جذب می شود تا دانه ها خالی از کافئین گردند.

 

 

 

قهوه بدون کافئین برای سلامتی خوب است یا نه؟

خیلی از ما عاشق قهوه اول صبحیم. بعضی ها قهوه را بدلیل میزان کافئین زیادش مصرف می کنند . زیرا معتقد هستند که کافئین موجود در قهوه به تقویت انرژی آنها در طول روز کمک می کند . بعضی هم قهوه بدون کافئین را ترجیح می دهند . گروهی دیگر از افراد هم قهوه را به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد استفاده می کنند .

 درحال حاضر سوال اصلی است که آیا می توان از مزایای گزارش شده قهوه بدون کافئین استفاده کرد؟

(مخصوصا که اگر به کافئین حساسیت دارید.) پاسخ بله است. مصرف قهوه بدون کافئین همانند قهوه کافئین دار برای سلامتی مفید است. مهم این است که قهوه بدون کافئین چگونه تهیه می شود.

 

 

 

آیا قهوه بدون کافئین برای سلامتی مناسب است؟

از دیگر دیدگاه های جذاب در مورد قهوه بدون کافئین نسبت به قهوه کافئین دار این است که بر ماده شیمیایی آدنوزین تاثیر نمی گذارد. آدنوزین کمک می کند تا چرخه خواب و بیداری خود را تنظیم کنید. در طول روز که شما بیدارید میزان آدنوزین در مغز بسیار متراکم است. هر چه از روز بیشتر می گذرد به مرور احساس کسلی و خواب آلودگی می کنید ، بنابراین سیگنالی مبنی براین که زمان استراحت فرارسیده به بدن ارسال می کند .

توجه:

زمانی که شما کافئین مصرف می کنید ، گیرنده های آدنوزین آن را دریافت می کنند. این اتصال در مغز تشخیص آدنوزین را نمی دهد در نتیجه مغز فعال و مشغول باقی می ماند . به همین دلیل است که شنیده اید چگونه مصرف کافئین می تواند بر خواب ما تاثیر گذار باشد و مارا برای مدت زمان بیشتری بیدار نگه دارد. ما اغلب می شنویم که کافئین در قهوه بدون کافئین بر هورمون های خانم ها تاثیر می گذارد. با این حال در مطالعه اخیر منتشر شده ، ارتباط بین میزان کل کافئین و قهوه مصرف شده و شدت نشانه های PMS یا سندرم پیش از قائدگی مورد بررسی قرار گرفت. آنچه که محققان کشف کردند این بود که افزایش مصرف کافئین تاثیری بر نشانه های PMS ندارد.

 

 

فواید قهوه بدون کافئین

با تمام تحقیقات پیرامون قهوه و مزایای وسیع آن، سوال اصلی این است که آیا در مورد قهوه بدون کافئین هم صدق میکند یا نه. پاسخ بله است. در ادامه فواید و ریسک های استفاده از قهوه بدون کافئین را بررسی می کنیم :

 

 

 

فواید قهوه بدون کافئین

 

1. کمک به کاهش خطر ابتلا به دیابت

محققان دریافتند که مصرف قهوه بدون کافئین یا با کافئین باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت می شود. این مطالعه نشان می دهد که برخی از اجزای موجود در هر دو نوع قهوه مانند لیگنان و اسید کلرورنیک ، بسیاری از اثرات متابولیسم مفید گلوکز و همچنین کاهش استرس اکسیداتیو بدن را تشکیل می دهند.

 

2. از کبد محافظت می کند

محققان خاطر نشان کردند که دیترپن های قهوه و روغن های مختلف مانند cafestol و kahweol در برابر سمی به نام افلاتوکسین(که تاثیرات منفی برا کبد دارد) محاظت میکند. این روغن ها باعث تقویت گلوتاتیون می شوند که یک آنتی اکسیدان قوی است که عملکرد کبد را افزایش می دهد و به سم زدایی کبد کمک می کند .

 

3. به بهداشت قلب و عروق کمک می کند

یکی دیگر از مزایای فوق العاده برای هر دو قهوه کافئین دار و بدون کافئین، تأثیر مثبت بر عملکرد اندوتلیال است. اندوتلیال برای سلامت قلب و عروق حیاتی است زیرا به انقباض و انبساط عروق خونی کمک می کند میزان مناسبی اکسیژن و مواد مغذی خون را در سراسر بدن جا به جا می کند. با این حال، دانشمندان اخیرا کشف کردند که قهوه بدون کافئین تأثیرات مثبت کمتری در توانایی نابودن کردن رادیکال های آزاد در مقایسه با قهوه کافئین دار دارد .

این محققان معتقدند این موضوع به این علت است که قهوه کافئین دار تحت فرآیند جداسازی کافئین نبوده است. البته ناگفته نماند قهوه بدون کافئین همچنین حاوی مقادیر مناسبی از مواد معدنی خاص و ویتامین ها مانند منیزیم، کلسیم، آهن، پتاسیم، سدیم و ویتامین B3 است.

 

4.عملکرد مغز را افزایش می دهد

یکی دیگر از نکات برجسته قهوه، تأثیر آن بر ادراک مغز و رفتار روانشناختی است. محققان کشف کردند که موش هایی که 0.55 درصد از عادت غذایی شان شامل قهوه است ، عملکرد بهتری در جنبش فیزیکی و عملکرد مغز دارند. این به سبب پلی فنول های موجود در آن است.

 

 

 

واما ریسک های استفاده از قهوه بدون کافئین :

 

1- اوردوز کافئین 

درست است که قهوه Decaf کافئین خود را از دست داده است ولی باز هم مقدار اندکی کافئین ( حدود 3% در هر فنجان ) در آن وجود دارد که مصرف بیش از اندازه آن می تواند همانند قهوه معمولی موجب ایجاد اوردوز کافئین در افراد گردد.

 

2-جذب آهن در زنان را کاهش می دهد

یکی از اثرات جانبی کافئین این است که جذب آهن در بدن را کاهش می دهد ، خانم ها و  افرادی که دچار کم خونی هستند باید در مصرف کافئین دقت نمایند و همانطور که در قبل گفته شد قهوه های decaf نیز دارای میزان اندکی کافئین هستند که می توانند همانند قهوه های معمولی تاثیر مشابهی در بدن افراد داشته باشند.

 

3-فرآیند جدا سازی کافئین می تواند شیمیایی باشد

روش های مختلفی برای جدا سازی کافئین از قهوه وجود دارد که در برخی از این روش ها از مواد شیمیایی برای این عملیات جداسازی استفاده می شود بهتر است قبل از تهیه قهوه بدون کافئین از شیوه تهیه آن توسط شرکت تولید کننده آگاه باشید.

 

 

تاریخچه قهوه بدون کافئین

 

کاشف قهوه

 

قهوه بدون کافئین از طریق یک تاجر آلمانی به نام لوودویگ روسلیوس کشف شد. قهوه یکی از محموله های او بود که در زمان حمل و نقل با آب دریا آسیب دیده بود. آب دریا محتوای کافئین دانه های قهوه را از بین برد بدون این که از طعم قهوه کاسته شود. بعدا مشخص شد که کافئین عملا تاثیر بسیار کمی بر طعم قهوه دارد. پس از این پدیده اولین روش جداسازی قهوه شناخته شد.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *