غذای سالم

14 غذای سالم که هرگز نباید از آنها در برنامه غذایی خود استفاده کنیم

اکثر افراد تصور می کنند که سبک زندگی سالمی دارند. اما وقتی عمیق تر وارد لایف استایل آنها می شویم میبینیم که دسته زیادی از خوراکی ها که به ظاهر سالم هستند در برنامه غذایی آنها وجود دارد. امروزه با وجود تبلیغات گسترده یا بسته بندی ها جذاب برای مواد غذایی افراد دچار یک دوگانگی و سردرگمی می شوند که کدام خوراکی ها برای بدن سالم و کدام یک برای بدن مضرند.برای اینکه بتوانیم انتخاب های درست داشته باشیم بهتر است بیشتر به منابع علمی تکیه کنیم .

 

 

برای اینکه تشخیص دهید غذای سالم واقعی برای بدن شما چیست ما یک لیست از رایج ترین خوراکی هایی که به اشتباه به عنوان غذای سالم شناخته شده اند را برای شما فراهم کردیم. بسیاری از این خوراکی ها در حقیقت برای بدن مفید نیستند و با مصرف آنها نه تنها فایده ای به بدن خود نمی رسانیم بلکه ممکن است حتی موجب ایجاد التهاب و مشکلاتی مثل چربی شکمی ، دیابت و بیماری های قلبی در بدن شویم.

 

 

14 غذای سالم که هرگز نباید آنها را مصرف کنید

 

 

1-آبمیوه

اگر خطر آبمیوه ها از مصرف سودا بیشتر نباشد کمتر نیست. آبمیوه ها به علت غلظت بالای فروکتوز در آنها بسیار خطرناک هستند. در ژوئن سال 2014 مقاله ای در مجله تغذیه منتشر شد که نشان می داد غلظت فروکتوز در آبمیوه ها 45.5 گرم در هر لیتر است درحالی که که این میزان برای یک قوطی سودا برابر با 50 گرم است.

بدن ما آمادگی مواجه شدن با این حد از فروکتوز را ندارد. چراکه که بدن از گلوکز به عنوان سوخت اصلی استفاده می کند و فروکتوز تقریبا به صورت کامل در کبد به چربی تبدیل می شود. (1,2)

 

راه حل جایگزین چیست؟

بهتر است به جای فرآیند آب گیری میوه هارا به صورت مستقیم مصرف کنیم و یا از آنها اسموتی بسازیم.

 

2-پروتئین سویا

برخلاف باورهای عمومی سویا و فرآورده های آن یک غذای سالم نیستند. میزان عمده ای از سویا کشت شده به صورت ژنتیکی تغییر یافته است و از گلیفواسات در پرورش آن استفاده شده است تا بتواند در مقابل آفت ها مقاومت کند. 

در مطالعات اخیری که دانشمندان نروژی انجام داده اند مشخص شده که میزان بالای گلیفواسات در سویای تغییر ژنتیک یافته شده به معنای مصرف غیر مستقیم داروی ضد آفت است!!!

از دیگر مشکلاتی که گلیفواسات می تواند ایجاد کند رابطه مستقیم آن با مرگ زودرس سلول ها و بروز مشکلاتی مثل سرطان است (3,4). به طور کلی اثرات جانبی مصرف طولانی مدت از سویا و فرآورده های غذایی سویا به شرح زیر است: (5)

 

-ایجاد حساسیت فصلی 

-آسم

-سرطان سینه 

-فیبروز سیستیک

-سرطان آندومتر

کم کاری تیروئید

-سنگ کلیه 

-سرطان مثانه

 

تمامی این ها دلایل محکمی هستند تا در مصرف این ماده غذایی تجدید نظر کنید.

 

 

3-الکل شکر

الکل شکر معمولا در آدامس های بدون قند و فرآورده های بدون قند یافت می شود که زایلیتول مشهور ترین نوع آن است، erythritol،  isomalt، lactitol، maltitol، mannitol، sorbitol از دیگر نمونه های آن هستند. درحالی که اغلب این مواد به عنوان محصولات طبیعی به فروش می رسند اما تحت پردازش شدید و با روش های GMO یا اصلاح ژنتیکی به دست می آیند و ریسک ابتلا به مشکلاتی مانند سردرد، آلرژی، نفخ و ورم معده را افزایش می دهند.

 

راه حل جایگزین چیست؟

بهتر است از شیرین کننده هایی مثل استویا، عسل طبیعی و یا شیره افرا در حد تعادل استفاده کنید. 

 

 

4-ماهی تیلاپیا

یکی دیگر از مواد غذایی سالم که باید در گروه مواد ممنوعه قرار گیرد، ماهی تیلاپیا و ماهی سالمون پرورشی می باشد. این ماهی ها به علت عدم توازن در میزان امگا 3 و امگا 6 موجب ایجاد انواع التهابات در بدن می شوند بنابر این نمی توانند یک غذای سالم به حساب آیند. سایر دلایل اصلی که شما را توجیه می کند که چرا نباید این ماهی را مصرف کنید به شرح زیر می باشد:

 

 

-در اکتبر سال 2016 با بررسی انواع ماهی ها مشخص شدکه میزان امگا 3 موجود در ماهی تیلاپیا و ماهی سالمون پرورشی به شدت در حال کاهش است و این نشان از پایین آمدن ارزش تغذیه ای این خوراکی دارد. (6)

-دانشگاه نیویورک در آلبانی نتایج تحقیقات خود را بر سطح dioxin موجود در ماهی تیلاپیا و ماهی سالمون پرورشی منتشر کرد. نتایج این تحقیقات نشان می دهد که میزان dioxin موجود در این ماهی ها 11 برابر بیشتر از ماهی سالمون آزاد است.بهتر است بدانید که dioxin یک نوع آلاینده محیطی است که با بروز سرطان و ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن رابطه مستقیم دارد.(7,8)

 

-PLOS یا Public Library Of Science در سال 2011 به این نکته دست یافت که رابطه مستقیمی بین مصرف ماهی تیلاپیا و سالمون پرورشی با افزایش وزن، ایجاد سندرم متابولیک و دیابت نوع دوم وجود دارد. 

 

راه حل جایگزین چیست؟؟

استفاده از ماهی های آزاد مثل ماهی قزل آلا و ماهی سفید و همچنین جایگزینی سالمون آزاد با سالمون پرورشی.

 

 

5-پاپ کرن مایکروفری

پاپ کرن های آماده به طبخ یا پاپ کرن های مایکروفری دارای نگه دارنده و مواد غیرطبیعی هستند .اما مشکل اصلی از آنجا شروع می شود که کیسه های مایکروفری که پاپ کرن در آن ها نگهداری می شوند. حاوی ترکیبات شیمیایی مثل PFOS و PFOA هستند که این ترکیبات سرطان زا بوده و به شدت برای سلامتی مضر است.

مشکل بعدی وجود کره تقلبی در ترکیبات این نوع پاپ کرن است که در صورت مصرف مداوم و استنشاق بوی آن می تواند موجب مشکلات ریوی شود.

 

 

راه حل جایگزین چیست؟؟

دفعه بعد که قصد خرید پاپ کرن های آماده را داشتید به این فکر کنید که شما می توانید به راحتی پاپ کرن سالم و طبیعی خود را در منزل تهیه کنید. تنها کافیست که بذر آن را از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید و به همراه کره طبیعی و یا روغن نارگیل آن را در منزل طبخ کنید و اطمینان داشته باشید که یک غذای سالم مصرف کرده اید.

 

6-مارگارین

شاید تصور کنیدکه مارگارین سالها قبل فراموش شده است اما باید بدانید که هنوز هم بسیاری از مردم از آن استفاده می کنند. ایده اولیه ساخت مارگارین این بود که چربی اشباع شده کمتری نسبت به کره داشته باشد تا بتواند از سلامت قلب محافظت کند اما اکنون می دانیم که این موضوع درست نیست(9) و متاسفانه چربی های ترانس اصلی ترین چربی های موجود در مارگارین هستند.(10) ما امروزه می دانیم که چربی های ترانس مسئول بروز بیش از 50 هزار حمله قلبی در طول یک سال هستند (11) و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می دهند.(12)

حتی اگر میزان این چربی های ترانس در مارگارین هم کاهش پیدا کند باز هم نمی تواند یک غذای سالم محسوب شود چرا که اکثر مواد تشکیل دهنده آن صنعتی می باشد و برای بدن مضر است.

 

7-میگو

آیا میگو برای سلامتی شما مفید است؟؟ اگر از من بپرسید پاسخ من منفی می باشد. در اینجا چند دلیل قانع کننده برای شما بیان می کنم تا شاید شما هم مثل من از مصرف میگو منصرف شوید:

 

-میگو دارای 4-hexylresorcinol است که یک نوع افزودنی برای جلوگیری از تغییر رنگ در میگو هاست. این ماده دارای اثراتی مشابه استروژن می باشد که خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم ها و کاهش تولید اسپرم در آقایان را افزایش می دهد.(13,14)

 

-به علت وجود آفت کش ها در حوضچه های آب میگو های پرورشی ریسک ابتلا به آلزایمر و از دست دادن حافظه و همچنین ایجاد تومور های سرطانی افزایش می یابد. Malachite green یک ماده سرطان زا است که اغلب برای انگل زدایی میگوها از آن استفاده می کنند. وقتی که یکبار از این ماده آفت کش استفاده شود می تواند برای مدت طولانی در بدن میگو باقی بماند (بیش از 200 روز در آب با دمای 50 درجه سانتی گراد) .(15)

 

 

 

8-روغن های گیاهی

روغن های گیاهای به اشتباه به عنوان یک غذای سالم شناخته می شوند. شما هرگز نباید از این روغن ها استفاده کنید. دقیقا همانند مارگارین، روغن های گیاهی (مثل روغن کانولا) بسیار التهاب زا هستند و احتمال بروز سکته و بیماری های قلبی را افزایش می دهند. این روغن ها از طریق روش های GMO یا اصلاح ژنتیکی شده تهیه می شوند و معمولا با نام روغن های هیدروژنه نیز شناخته می شوند. 

رابطه  مستقیم بین مصرف روغن های گیاهی با بروز این بیماری ها و مشکلات به اثبات رسیده است: (16,17)

 

– تصلب شریانی

-نقص های مادرزادی

-پوکی استخوان و سایر مشکلات استخوانی

-سرطان

-دیابت

-اختلالات گوارشی

-بیماری های قلبی

-ضعف عملکرد سیستم ایمنی بدن

-کلسترول بالا

-ناتوانی در یادگیری

-مشکلات کبدی

-وزن کم هنگام تولد

-چاقی و سندرم متابولیک

-کاهش رشد در نوجوانان

-واکنش های پوستی

-کاهش بینایی

 

راه حل جایگزین چیست؟؟

من پیشنهاد می کنم تا روغن های خالص مثل روغن نارگیل و روغن زیتون در برنامه غذایی خود استفاده کنید. 

 

9-نمک رومیزی

ما برای عملکرد صحیح بدن به ید نیاز داریم اما نمک رومیزی یا همان نمک پخت و پز یکی از خوراکی هایی است که در دسته مخرب ترین خوراکی های ممنوعه قرار می گیرد. تقریبا هرکسی شنیده است که نمک سفید عامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی می باشد. اما هنوز هم که هنوزه این نمک های سفید بر روی میز 95 درصد رستوران ها و کافه ها قرار دارد.(18)

درحقیقت این نمک ها از منابع معدنی طبیعی تولید می شوند اما پس از فرآیند تصفیه شدن حالت کارخانه ای به خود می گیرند و مواد طبیعی خود را از دست می دهند. که طی این فرآیند ید طبیعی موجود درنمک تخریب شده جایگزین ید پتاسیم می شود که یک ماده سمی است.

 

راه حل جایگزین چیست؟؟

درحال حاضر بهترین راهکار استفاده از نمک هیمالیایی و نمک صورتی به جای نمک سفید معمولی است که می توانید از آن در پخت و پز روزانه خود استفاده کنید.

 

 

10-شیرین کننده های مصنوعی

معمولا افراد با تفکر این که این شیرین کننده های مصنوعی جایگزین مناسبی برای قند هستند از آن ها استفاده می کنند و تصور دارند یک غذای سالم را جایگزین قند ها کرده اند. متاسفانه حتی برخی از پزشکان هم مصرف آنها را به بیماران دیابتی پیشنهاد می کنند، چراکه شاخص گلیسمی پایینی دارند.

اما امروزه به طور کاملا مشهود نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که شیرین کننده های مصنوعی موجب ایجاد اختلال در روده و بروز بیماری دیابت می شوند. (19) همچنین با بروز بیماری های زیر نیز ارتباط مستقیمی دارند: (20)

 

آلرژی

-سرطان مثانه 

-تومورهای مغزی

-سردرد

-سرطان سینه

فشارخون

-لوسمی

-اختلال در روابط جنسی

-تشنج

-چاقی و اضافه وزن

 

11-محصولات کم چرب یا بدون چربی

دیگر زمان آن رسیده که نسبت به مصرف محصولات پرچرب واهمه نداشته باشیم. براساس یک مطالعه انجام شده در سال 2016 که توسط مجله آمریکایی تغذیه منتشر شد درمیابیم که مصرف لبنیات پرچرب به مراتب بهتر از نوع کم چرب آن است.

این تحقیق بر روی بیش از 18000 خانم انجام شد و در نهایت مشخص شد آن دسته از خانم هایی که محصولات پرچرب را مصرف کرده اند 8 درصد نسبت به گروه مقابل کمتر دچار چاقی و اضافه وزن شده اند.(21) از دیگر فواید مصرف لبنیات پرچرب حفظ سیری شما برای مدت زمان طولانی است. که مانع اشتهای کاذب و مصرف خوراکی های بی ارزش می شود.

بهتر است بدانید که محصولات کم چرب لبنی اغلب قند افزوده دارند که می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم، بیماری های قلبی و حتی سرطان را افزایش دهد. 

همچنین بهتر است از شیرهای ارگانیک استفاده کنید. در سال 2013 در دانشگاه واشنگتن مطالعه ای بر روی 400 نمونه  صورت گرفت و مشخص شد که نسبت امگا 6 به امگا 3 در شیرهای صنعتی حدود 5.8 است که این مقدار بیش از دو برابر شیرهای ارگانیک می باشد ( این عدد برای شیرهای ارگانیک 2.3 است ). (22)

محققان عقیده دارند نسبت اسیدهای چرب موجود در شیر رابطه مستقیمی با تغذیه دام دارد. پیشنهاد من این است که از شیر محلی استفاده کنید. حقیقت این است که زمانی که شیر پاستوریزه می شود بسیاری از مواد مفید موجود در آن از بین می رود چراکه آنزیم لاکتوز در فرآیند گرمادهی تخریب می شود و به همین دلیل افراد نمی توانند لاکتوز موجود در شیر را به خوبی هضم کنند. 

 

12-قهوه های ترکیبی

مزایای نوشیدن قهوه بر هیچ کس پوشیده نیست ، اینو نوشیدنی دلچسب می تواند از کبد ما در برابر سیروز کبدی محافظت کند. اما تمامی این خواص موجود در قهوه وقتی با ماده دیگری ترکیب شود از بین می رود. منظور من نوشیدنی هایی مثل لته و موکا می باشد. چراکه در این نوشیدنی ها میزان زیادی قند و سیروپ های غیرطبیعی وجود دارد که برای کبد زیان آور است و حتی در موارد حاد می تواند موجب ایجاد کبد چرب غیرالکلی شود.(23)

 
راه حل جایگزین چیست؟؟

بهتر است از قهوه خالص و بدون افزودنی های غیرطبیعی استفاده شود. 

 

13-توت فرنگی های غیرارگانیک

توت فرنگی یک میوه دوست داشتنی است که مصرف آن فواید بیشماری برای بدن دارد از جمله فیبر بالا، خاصیت آنتی اکسیدانی و توانایی آن در کاهش فشار خون و مبارزه با سرطان. اما همه این فواید در نوع ارگانیک توت فرنگی وجود دارد که به صورت طبیعی کشت شده و عاری از هرگونه مواد GMO باشد.

توت فرنگی های غیرارگانیک معمولا مواد سمی را به همراه خود دارند که این به علت شیوه پرورش آنهاست. برای اطمینان از ارگانیک بودن توت فرنگی بهتر است آن را در باغچه های خانگی خود بکارید و یا به طور مشخص از کشاورز تهیه کنید.

 

14-لوبیاسبز کنسروی

ما بطور کلی مصرف کلیه مواد کنسروی را به علت وجود مواد نگه دارنده در آنها نفی می کنیم و توصیه می کنیم هرگز به چشم یک غذای سالم به آنها نگاه نکنید. به گزارش پایگاه consumer report مصرف کنسروهای لوبیاسبز به علت وجود مواد نگه دارنده و واکنشی که این ماده غذایی نسبت به نگهدارنده ها نشان می دهد خطرناک است.

از سوی دیگر کنسروهای لوبیاسبز حاوی ماده ای به نام bisphenol A هستند که نوعی استروژن مصنوعی می باشد. که اثرات جانبی مخرب آن عبارتند از: عدم تعادل در هورمون ها، ناباروری در خانم ها و آقایان، سرطان سینه و پروستات.

 

راه حل جایگزین چیست؟؟

همیشه از نوع تازه و ارگانیک میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. درصورت نیاز می توانید آنها را برای مدتی فریز کنید تا برای مدت طولانی بتواند از آنها استفاده کنید.

 

 

 

 

نتیجه گیری

با مطالعه این مقاله و بررسی سایر پایگاه های علمی متوجه می شویم که سه نکته اصلی را نباید هرگز فراموش کنیم:

 

  • “ما همان چیزی هستیم که می خوریم” پس بهتر است تا تمرکز خود را بر مصرف مواد غذایی طبیعی بگذاریم و تلاش کنیم مواد کارخانه را از سبک زندگی خود دور کنیم.

  • سعی کنید در صورت توان از کشاورزان مورد اعتماد به صورت مستقیم مواد غذایی خود را تهیه کتید تا نسبت به ارگانیک بودن آنها اطمینان داشته باشید.

  • غذای سالم واقعی مصرف کنیم و تحت تاثیر تبلیغات و بسته بندی های جذاب قرار نگیریم و به صورت علمی و اصولی پیش برویم.

منبع مطلب : DrAxe

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *