شاخص گلوکز مواد غذایی

شاخص گلوکز مواد غذایی، مقدار قندی را نشان می‌دهد که پس از مصرف کربوهیدرات‌ها در واحد زمان در بدن آزاد می‌شود. این شاخص از 1 تا 100 درجه بندی گردیده است.

شاخص گلوکز بالا برای یک کربوهیدرات به این معنی است که آن کربوهیدرات پس از مصرف، قند خون را در مدت کمی به مقدار زیادی بالا می‌برد یا به عبارت دیگر قند خود را فوری در بدن آزاد می‌کند و این باعث می‌شود پیرو آن مقدار زیادی انسولین در بدن آزاد گردد. عکس آن، شاخص گلوکز پایین برای یک کربوهیدرات به این معنی است که آن کربوهیدرات قند خود را به طور ملایم و تدریجی و در مدت زمانی بلند آزاد کرده و باعث می‌شود یک سطح ثابت، یکنواخت و ملایم از انسولین در بدن آزاد شود.

متخصصان توصیه می‌کنند برای سلامتی بیشتر تا حد ممکن از کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلوکز کمتر از 60 استفاده شود.

غذاهای با شاخص گلوکز مناسب و کمتر از ۶۰

  • بادام زمینی
  • نخود سفید
  • دانه سویا
  • بادام هندی نمکی
  • لوبیا قرمز پخته
  • برنج قهوه‌ای
  • کینوا
  • نان تست جو (سبوسدار)
  • کیک اسفنجی وانیلی
  • اسپاگتی پخته

 

در ادامه این پست از سایت دکتر بادی می توانید اینفوگرافیک کامل این مطلب را مشاهده نمایید و با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

 

شاخص گلوکز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *