سیستم ایمنی

سیستم ایمنی و 5 مورد از راهکار های طبیعی برای تقویت آن

ما به طور مداوم در طول روز در معرض ارگانیسم هایی هستیم که ممکن است آنها را استنشاق کنیم، ببلعیم و یا حتی ممکن است این ارگانیسم ها روی پوست و مخاط درون بینی و دهان ما قرار بگیرد. اما آیا این که این ارگانیسم ها منجر به بیماری ما شوند یا نه به یکپارچگی سیستم ایمنی بدن و مکانیسم دفاعی آن بستگی دارد. وقتی سیستم ایمنی بدن ما به درستی عمل کند همه چیز در شرایط ایده آل قرار دارد و ما علائم خاصی را احساس نمی کنیم. اما زمانی که این سیستم پیچیده بیش از حد یا کمتر از حد فعالیت کند ما در معرض ابتلا به بیماری ها و عفونت ها قرار میگیریم.

 

سیستم ایمنی چیست؟؟

سیستم ایمنی بدن یک شبکه تعاملی ساخته شده از اندام ها، سلول ها و پروتئین هایی است که از بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها و عوامل خارجی بیماری زا محافظت می کند.این سیستم  برای خنثی کردن و از بین بردن پاتوژن هایی مثل باکتری، ویروس، انگل، قارچ وارد عمل می شود.(1)

این سیستم با شناسایی عوامل خطرناک با سلول هایی که تحت تاثیر این عوامل قرار گرفته اند مبارزه می کند. منشا سلول های سیستم ایمنی مغز استخوان می باشد. سپس این سلول ها برای محافظت از بافت ها و گردش خون و سیستم قلبی عروقی به lymphatic system یا سیستم لنفاوی مهاجرت می کنند. وقتی این سیستم  به درستی کار کند ما متوجه فعالیت آن نمی شویم و فقط زمانی که بیمار می شویم متوجه می شویم که سیستم ایمنی ما به خطر افتاده است.(2)

 

نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن

کم کاری سیستم ایمنی منجر به عفونت های شدید و تومورها می شود. این درحالی است که بیش فعالی این سیستم منجر به بروز بیماری های خود ایمنی و آلرژیک می شود.

این سیستم باید بتواند بین سلول های خودی و غیرخودی تفاوت قائل شود. سلول های غیرخودی non-self آنتی ژن نامیده می شوند که شامل پروتئین های سطحی باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها هستند. هنگامی که سلول های سیستم ایمنی حضور یک آنتی ژن را تشخیص دهند، سیستم ایمنی خاطرات ذخیره شده خود را به یاد می آورد. این به این معناست که می تواند به سرعت با پاتوژن شناخته شده مقابله کنند.(3)

با این حال باید بدانید که سلول های بدن خودمان نیز سطحی پروتئینی دارند و این مساله بسیار مهم است که سیستم ایمنی بدن به مقابله با آن ها نپردازد. بطور معمول در مراحل ابتدایی، سیستم ایمنی بدن توانایی شناسایی سلول های خودی را دارد. اما زمانی که به اشتباه به این سلول ها واکنش نشان دهد، این واکنش خود ایمنی نامیده می شود. نکته شگفت انگیزی که درباره این سیستم وجود دارد این است که این سیستم بطور مداوم در حال یادگیری و سازگار سازی خود می باشد، به طور که توانایی دفاع در برابر باکتری ها و ویروس هایی که با گذشت زمان تغییر می کند را دارند.

 

بخش های مختلف سیستم ایمنی بدن

درحقیقت دو بخش در سیستم ایمنی وجود دارد. اولی سیستم ایمنی غریزی است که به عنوان یک سیستم ایمنی دفاعی در برابر پاتوژن های رایج عمل می کند. دومی سیستم ایمنی انطباقی است که توانایی مبارزه با پاتوژن های خاص که بدن درحال ارتباط با آنهاست دارد. در مقابله با هر پاتوژنی این دو بخش سیستم ایمنی به طور مکمل با یکدیگر کار می کنند.(4)

 

مشکلات سیستم ایمنی بدن

قبل از اینکه یاد بگیریم که چطور باید سیستم ایمنی را تقویت کنیم ابتدا لازم است تا اختلالات سیستم ایمنی که ناشی از پاسخ ایمنی بیش از حد یا auto immune است بشناسید. اختلالات سیستم ایمنی بدن عبارتند از:

1-آلرژی و آسم

آلرژی پاسخ سیستم ایمنی به مواد محیطی است که اغلب بی ضرر هستند و با عنوان آلرژن شناخته می شوند. آسم، درماتیت آتوپیک، حساسیت فصلی و آلرژی غذایی انواع مختلف آلرژی هستند. آسم و آلرژی به صورت گسترده درحال رشد هستند و در همه سنین و جنسیت ها دیده می شوند.آمارها نشان می دهد که بیش از 35 میلیون نفر در آمریکا که عده زیادی از آنها را کودکان تشکیل داده اند از علائم اسم رنج می برند. پاسخ سیستم ایمنی به آلرژن ها می تواند خفیف باشد و به سرفه و آبریزش بینی ختم شود. (5)اما ممکن است در برخی موارد به یک تهدید بزرگ در زندگی تبدیل شود. مثل: آنافلاکسی یا بیش دفاعی . یک واکنش آلرژیک جدی است که به طور ناگهانی آغاز می شود و می تواند منجر به مرگ گردد.

 

2-بیماری کمبود ایمنی

کمبود ایمنی زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند بخش از سیستم ایمنی به درستی کار نکند و به آرامی به آلودگی ها واکنش نشان دهد. علت ایجاد بیماری ضعف  این سیستم در بدن می تواند به علت مصرف دارویی خاص، سابقه بیماری و یا ژنتیکی باشد.(6)

 

3-بیماری خود ایمنی

بیماری خود ایمنی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی به سلول ها و بافت های بدن شما واکنش نشان دهد و حمله کند. پس از جنگ جهانی دوم تا کنون بیش از 80 نوع بیماری خود ایمنی در دنیا شناخته و شیوع پیدا کرده است. امروزه 50 میلیون نفر از آمریکایی ها با بیماری خود ایمنی دست و پنجه نرم می کنند و برای بسیاری از آنها تشخیص بیماری کاری دشوار است.(7)

درحقیقت اغلب حدود 5 سال طول می کشد تا این بیماری تشخیص داده شود. چراکه علائم بیماری های خود ایمنی بسیار مبهم و متفاوت هستند. برخی از نمونه های رایج بیماری های خود ایمنی عبارتند از:

-آرتریت روماتوئید یا همان آرتروز

-لوپوس

-التهاب روده

دیابت نوع 1

-پسوریازیس

-بیماری هاشیموتو یا تیروئید کم کار

-واسکولیت (التهاب رگ ها)

 

درمان بیماری های خود ایمنی معمولا با تمرکز روی کاهش فعالیت سیستم ایمنی انجام می شود.

 

سیستم ایمنی

 

 

5 خوراکی که سیستم ایمنی شما را تقویت می کند

1-پروبیوتیک

یکی از دلایل اصلی ایجاد بیماری هایی مثل خودایمنی، ضعف در سیستم ایمنی، حساسیت های غذایی، ضعف در سیستم هضم و روده است. به همین دلیل است که مصرف غذاهای سرشار از پروبیوتیک و مکمل های پروبیوتیکی باید در رژیم غذایی ما وجود داشته باشد. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که به هضم بهتر در بدن شما کمک می کنند، بدن را سم زدایی و به عملکرد بهتر کولون و این سیستم کمک می کنند. تجویز پروبیوتیک برای نوزادان می تواند به بهبود عملکرد این سیستم، افزایش تعداد سلول های ایمونوگلوبولین و سلول های تولید کننده سیتوکین در روده برای جلوگیری از بروز بیماری های سیستم امینی در کودکان کمک کند.(8)

 

2-زنجبیل

در آیورودا که یک علم باستانی و کهن در هند است اعتقاد دارند که زنجبیل توانایی تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن را دارد. همچنین در این علم عقیده بر این است که زنجبیل می تواند مانع تجمع سموم در بدن شود. همچنین توانایی پاکسازی سیستم لنفاوی را دارد. ریشه زنجبیل توانایی درمان طیف وسیعی از بیماری های التهابی و سیستم ایمنی را دارد. بر اساس مقالات موجود در پایگاه ncbi متوجه می شویم که زنجبیل خواص ضد میکروبی زیادی دارد و در درمان بیماری های عفونی و ویروسی نقش به سزایی را ایفا می کند.(9)

 

3-جینسینگ

گیاه جینسینگ به عنوان یکی از قوی ترین خوراکی ها برای مبارزه با آلودگی ها و افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن شناخته می شود. ریشه، برگ ها و ساقه جینسینگ همگی قابل استفاده هستند و مقاومت ما را نسبت به بیماری ها افزایش می دهند. جینسینگ با تنظیم سلول های ایمنی ازجمله ماکروفاژها، سلول دندریتیک، سلول های T و سلول های B ، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشند.(10)

 

4-ویتامین D

کمبود ویتامین D با افزایش علائم آلرژی و عفونت ها همراه است. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی ضروری است. مطالعات متعددی در سطح مقطعی انجام شده است که نشان می دهد سطوح پایین ویتامین D با افزایش احتمال عفونت ها همراه است. یک مطالعه انجام شده در بیمارستان عمومی ماساچوست که شامل 19 هزار نفر شرکت کننده بود نشان داد افرادی که ویتامین D کمتری داشتند. بیشتر به عفونت دستگاه تنفسی دچار می شوند.(11)

 

5-ارگانو

ارگانو به علت ترکیبات ضد قارچی، ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدانگلی که در آن به طور طبیعی یافت می شود از ایجاد عفونت ها در بدن جلوگیری می کند.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *