سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی

هر خانم به طور متوسط 450 بار در طول زندگی اش دوران قاعدگی (همان دوران پریود) را تجربه می کند. و تقریبا 75 درصد از خانم ها عوارض این مساله بیولوژیکی طبیعی را تجربه می کنند . 30 تا 40 درصد از خانم های مبتلا به علائم سندرم پیش از قاعدگی یا ( PMS ( Premenstrual syndrome  می گویند این مساله موجب اختلال در فعالیت های روزانه آنها شده و بسیاری از آن ها به دنبال درمان های طبیعی برای علائم سندرم پیش از قاعدگی و درمان درد پریود هستند.

با این حال، شما تنها نیستید، سندرم پیش از قاعدگی یکی از شایع ترین موارد عدم تعادل هورمونی برای خانم ها در سنین مناسب بارداری است که منجر به علائم روانی و فیزیکی می شود. علائم سندرم پیش از قاعدگی ممکن است یک یا دو هفته قبل از شروع دوره قاعدگی شما شروع شود و ممکن است خفیف یا شدید باشد.

اگر درد در لگن یا زیر شکم دارید، پس نوع عادت ماهانه شما دردناک است که معمولا شامل گرفتگی شکمی (یکی از ناخوشایند ترین علائم قاعدگی) است. عامل اصلی سندرم پیش از قاعدگی عدم تعادل هورمون هاست . اما با راهکارهای طبیعی و ساده می شود این علائم را کاهش داد .

 

علائم و علل سندرم پیش از قاعدگی

 

 سندرم پیش از قاعدگی

 

علائم سندرم پیش از قاعدگی معمولا 7 تا 10 روز قبل از شروع قاعدگی شروع شده و چند روز بعد از آن پایان می یابد . البته زمان شروع و پایان این علائم در افراد مختلف متفاوت می باشد . و حتی شدت این علائم در بعضی ماه ها بیشتر و در بعضی ماه ها کمتر می باشد .

علائم احتمالی سندرم پیش از قاعدگی عبارتند از:

آکنه
-کمر درد
-تورم معده / شکم
-تغییرات اشتها، از جمله گرایش غذاهای خاص
-یبوست
-گریه کردن بدون دلیل
افسردگی
-افزایش ضربان قلب
-احساس تحریک پذیری، تنش یا اضطراب
-احساس خستگی
-سردرد
-درد مفاصل
-بد خلقی
-عدم تمایل به رابطه جنسی
-حساسیت به لمس سینه ها
-عدم تمرکز
-اختلالات خواب
-تورم دست و پا
-تمایل به تنهایی
-افزایش وزن

طب سنتی معتقد است که علت دقیق سندرم پیش از قاعدگی مشخص نیست، اما به نظر می رسد مربوط به نوسانات هورمونی ( از جمله استروژن و پروژسترون ) است، ، که در زمان قاعدگی رخ می دهد. که افسردگی و اضطراب شدید و بدخلقی بسیار رایج است.

 

علل علائم سندرم پیش از قاعدگی عبارتند از:

 

-عدم تعادل و تغییرات هورمونی
-تغییرات شیمیایی در مغز
-رژیم و عادات غذایی نامناسب و مصرف مواد فرآوری شده
-کمبود ویتامین و مواد معدنی (ریزمغذی و درشت مغذی)
-استرس و اضطراب
-مشکلات عاطفی
-مشکلات تیروئید
-سموم زیست محیطی
-مصرف الکل و کافئین، که ممکن است اخلاق و میزان انرژی را تغییر دهد
-خوردن بیش از حد بسیاری از غذاهای شور، که می تواند موجب احتباس آب و نفخ شود
-چاقی و تجمع چربی های شکمی
-ورزش نکردن

برخی دیگر از بیماری ها و مشکلات مربوط به سلامتی نیز علائمی مشترک با علائم سندرم پیش از قاعدگی دارد . مانند سندرم روده تحریک پذیر ، یائسگی ، مشکلات سیستم غدد درون ریز . خبر خوب این است که اگر بتوانید رژیم غذایی خود را بهتر کنید، استرس را کنترل کرده و برخی از داروهای طبیعی پیشنهاد شده را استفاده کنید، می توانید به راحتی این علائم را کاهش دهید .

 

درمان متعارف سندرم پیش از قاعدگی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن جزو رایج ترین داروهای مورد استفاده برای درمان درد پریود هستند . بانوانی که مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی هستند معمولا به داروهای ضد درد حاوی استامینوفن رو می آورند. حدود دو سوم از خانم ها در معرض عوارض جانبی این داروها قرار دارند. ایبوپروفن ممکن است عوارض جانبی جدی گوارشی مانند خونریزی معده ایجاد کند . همچنین محصولات حاوی استامینوفن نیز ممکن است موجب ایجاد آسیب های کبدی شوند .

این داروها معمولا برای درمان درد پریود استفاده می شوند و کاهنده درد هستند ، اما ممکن است مشکلات جدیدی سلامتی شما را تهدید کند . ما اکیدا درمان های طبیعی را برای درمان درد پریود پیشنهاد می کنیم .

 

غذاهایی که علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می دهند:

 

سندرم پیش از قاعدگی

 

خانوم هایی كه علائم سندرم پیش از قاعدگی را تجربه مي كنند به طور كلي کمبود كلسيم ، منیزیم ، ويتامين B (به ويژه B6)  و ويتامين هاي K و ویتامین E را دارند. هنگامی که روزانه مقدار مورد نیاز از این مواد مغذی ضروری را مصرف نکنید، بدن شما شدیدتر علائم سندرم پیش از قاعدگی را نشان می دهد و فورا باید به این وضع رسیدگی کنید.

 

بهترین خوراکی های برای تامین مواد مغذی حیاتی و کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی عبارتند از :

 

-گیاهان دارویی

مطالعات نشان داده اند که خانم هایی که از رژیم های بر پایه گیاهان استفاده می کنند با مصرف بیشتر سبزیجات، میوه ها، آجیل، انواع دانه ها و گیاهان علائم کمتری از سندرم پیش از قاعدگی هستند.

-غذاهای غنی از کلسیم

کلسیم یکی از مواردی است که نقش بسیار مهمی در کاهش این علائم دارد . برخی از گزینه های خوب عبارتند از شیر ، کلم پخته شده، کلم بروکلی، ماهی های ساردین و ماست و کفیر .

-غذاهای با فیبر زیاد

فیبر برای حفظ تعادل هورمون ها بسیار ضروری است و دریافت حداقل 30 گرم فیبر در روز برای بدن ضروری می باشد .

-سبزیجات سبزبرگ

سبزیجات معمولا ادرار آور هستند و همچنین یک منبع عالی از کلسیم و منیزیم و ویتامین K هستند که به درمان درد پریود یا درد قبل از آن کمک می کند .

-تخم کتان

تخم کتان و روغن تخم کتان می تواند در متابولیسم ترشح هورمون استروژن کمک کند ، که یکی از مولفه های اصلی مدیریت علائم سندرم پیش از قاعدگی است .

-جوانه گندم

جوانه گندم غنی از ویتامین های E و B است. سایر غذاهای غنی از ویتامین E عبارتند از بادام، دانه های آفتابگردان و اسفناج.

-ماهی ها

غذاهایی که دارای چربی های امگا 3 هستند مثل ماهی قزل آلا سرخ شده، ساردین ها و تخم مرغ ها باعث کاهش و درمان درد پریود و التهاب می شود .

-آووکادو

خوردن نصف یا یک آووکادوی کامل روزانه به طور طبیعی می تواند هورمون ها را متعادل کند، زیرا از لحاظ چربی، فیبر، منیزیم، پتاسیم و ویتامین B6 غنی است.
استفاده از آووکادو در یک سالاد پر از سبزیجات و پنیر فتا یک وعده غذایی سالم و عالی برای کاهش درد این دوران می باشد .

 

عواملی که باعث به وجود آمدن علائم سندرم پیش از قاعدگی می شوند

 

-چربی های ترانس و چربی های هیدروژنه شده
خوراکی های بسته بندی شده و کارخانه ای و موادغذایی فرآوری شده غالبا حاوی چربی های ترانس و چربی های هیدروژنه شده هستند . این مواد علائم سندرم پیش از قاعدگی و دردهای این دوران را شدیدتر می کند .

-هر گونه آلرژی به مواد غذایی
آلرژی غذایی می تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را بدتر کند . شما باید با حذف برخی غذا ها از رژیم خود آلرژیتان را کنترل کنید یا آزماش داده و آن را به پزشک خود نشان دهید.

-شیرین کننده های مصنوعی و تصفیه شده
نوسانات قند خون ممکن است بد خلقی، سردرد یا عدم تمرکز را تشدید کند. این مواد علائم و دردها را افزایش می دهد .

-نمک
کمبود آب بدن و دی هیدراتگی و مصرف سدیم بالا در رژیم غذایی شما می تواند باعث احتباس آب و شدید تر شدن سندرم دوران قاعدگی شود .

-کافئین
کافئین موجب کم آبی بدن می شود و می تواند افسردگی، اضطراب و درد و گرفتگی را بدتر کند.

-الکل
مصرف الکل سبب بدتر شدن علائم سندرم پیش از قاعدگی می شود و در طول قاعدگی احتمال ابتلا به گرفتگی طولانی مدت عضلات را افزایش می دهد.

 

چند نکته بسیار مهم

 

-مصرف برخی از مکمل های طبیعی برای کاهش علائم و درد های ناشی از دوران قاعدگی می تواند موثر باشد . مانند مکمل های ویتامین های B6 و منیزیم . اما قبل از استفاده از این مکمل ها حتما با پزشک خود مشورت کنید .

-ورزش کردن به تعادل هورمون ها و کاهش استرس کمک شایانی می کند . تحقیقات نشان داده است که اگر شما چاق هستید، علائم شدیدتری را تجربه خواهید کرد .

-شما همچنین باید استرس را در زندگی روزمره خود کاهش دهید، زیرا استرس علائم سندرم پیش از قاعدگی را شدیدتر می کند. در مطالعات اخیر نشان داده شده بانوانی که در معرض استرس هستند 25 درصد بیشتر از دیگران دچار سندرم پیش از قاعدگی می شوند . به این دلیل که وقتی استرس دارید، سطح ترشح هورمون کورتیزول در بدن شما افزایش می یابد و علائم و دردهای شما را تشدید می کند .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *