سندرم متابولیک چیست و چطور ایجاد می شود؟

سندرم متابولیک

مشکلی که امروز می خواهیم درباره آن صحبت کنیم سندرم متابولیک نامیده می شود. این بدان معنا نیست که متابولیسم شما آهسته عمل می کند بلکه ترکیبی از سه یا چند مورد از عوامل همچون چاقی شکمی ، قند خون بالا ، سطح تری گلیسرید بالا و فشار خون بالا می باشد.

 

کلمه متابولیسم به فرآیند های بیوشیمیایی مربوط به عملکرد طبیعی بدن اشاره دارد. هنگامی که شما سندرم متابولیک دارید بدن شما در ریسک بالایی قرار دارد و خطر ابتلا به بیماری هایی همچون سکته مغزی و بیماری های قلبی و دیابت در شما بیشتر است.

 

از جمله مواردی که می تواند به شما کمک کند تا به سندرم متابولیک دچار نشوید و یا بتوانید آن را بهبود دهید داشتن رژیم غذایی بر پایه گیاهان ، ورزش و پیاده روی روزانه و عدم استفاده از فست فود ها و چربی های ترانس است.

 

اگر دچار سندرم متابولیک هستید باید به شما بگوییم که کاهش 3-5 درصد از وزن بدن می تواند به کاهش سطح تری گلیسرید خون ، گلوکز و کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم منجر شود. کاهش وزن بیشتر می تواند حتی فشار خون شما را کاهش دهد و سطح کلسترول خوب خون (HDL) را افزایش دهد. در این مقاله می خواهیم یک رژیم غذایی و درمان طبیعی برای افرادی که مبتلا به سندرم متابولیک هستند را معرفی کنیم تا بتوانند عملکرد بدن خود را به حالت عادی بازگردانند.

 

سندرم متابولیک چیست؟؟

نام دیگر سندرم متابویک dysmetabolic syndrome ، سندرم مقاومت به انسولین و یا اختلال متابولیکی نام دارد. اما واقعا سندرم متابولیک چیست؟؟در واقع این اصطلاح مجموعه ای از شرایط از جمله چاقی شکمی ، تری گلیسرید بالا، فشارخون بالا ، کلسترول بالا است.

 

هنگامی که فردی 3 مورد یا بیشتر از 3 مورد از این علائم را داشته باشد به سندرم متابولیک دچار شده است. تقریبا 85 درصد افرادی که به دیابت نوع 2 دچار هستند مبتلا به سندرم متابولیک نیز می باشند.

 

سندرم متابولیک-1

رژیم غذایی سندرم متابولیک

 

غذاهایی که می توانند ریسک ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش دهند :

 

1-غذاهای فرآوری شده

تاجایی که امکان دارد از مصرف غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید . این مواد غذایی معمولا یا یخ زده یا بسته بندی شده و محصول کارخانه ها هستند. نتیجه یک تحقیق در سال 2015 نشان می دهد که مصرف غذاهای فرآوری شده بروز سندرم متابولیک در کودکان و بزرگسالان را افزایش می دهد. علاوه بر این محققان برزیلی دریافتند که مصرف بالای مواد غذایی فرآوری شده رابطه مستقیمی با بروز سندرم متابولیک در نوجوانان است.

 

2- شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی مثل اسپلندا (Splenda) رابطه مستقیمی با ایجاد دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک دارد. شواهد نشان می دهد که افرادی که جایگزین های شکر که حاوی آسپارتام ، سوکرالوز و ساخارین هستند را مصرف می کنند 20 درصد بیشتر از سایر افراد به سندرم متابولیک ، دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی دچار می شوند.

 

3-نوشابه های رژیمی

از زمانی که نوشابه های رژیمی وارد بازار شدند افراد تصور می کردند که مصرف این نوشابه ها می تواند به کاهش وزنشان کمک کند. اما حقیقت این است که مواد اصلی تشکیل دهنده این نوشابه ها شیرین کننده های مصنوعی هستند و برای بدن خطر آفرینند.

 

تحقیقات نشان می دهند افرادی که در برنامه غذایی خود از نوشابه های رژیمی به جای نوشابه های معمولی استفاده می کنند بیشتر در معرض ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 هستند. براساس یک تحقیق در سال 2009 مصرف مداوم نوشابه های رژیمی 36 درصد ریسک ابتلا به سندرم متابولیک و 67 درصد ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد!!

 

4-چربی های ترانس

چربی های ترانس در غذاهایی که با روغن های هیدروژنه و گیاهی مانند مارگارین ساخته شده باشند وجود دارد . خوراکی هایی مانند بیسکوئیت ها ، کوکی ها ، کیک ها و خامه ها قنادی حاوی این نوع چربی هستند . مصرف چربی های ترانس میزان LDL یا کلسترول بد خون و همچنین تری گلیسرید خون را افزایش می دهد. این موارد می توانند ریسک ابتلا به سندرم متابولیک و بیماری های قلبی را افزایش دهند .

 

 

5-کربوهیدرات های تصفیه شده و قندها

این دو قاتل های حرفه ای انسان ها می باشند و توانایی افزایش ریسک ابتلا به چاقی و بیماری های قلبی را به خوبی دارند و می توانند مقاومت به انسولین را در بدن ایجاد کنند و زمینه را برای ابتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک فراهم کنند. یک تحقیق که به تازگی در کره جنوبی انجام شد به بررسی تاثیر کربوهیدرات های تصفیه شده بر ایجاد سندرم متابولیک پرداخت . نتیجه این تحقیق نشان داد مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و ساده مانند برنج سفید می تواند رابطه مستقیمی با ایجاد سندرم متابولیک در خانم ها دارد.

 

6-الکل

 

محدود کردن مصرف الکل یک کلید طلایی برای افزایش سلامتی در حالت عادی است. مصرف زیاد الکل می تواند فشار خون شما را افزایش دهد و همچنین با کالری زیادی که دارد منجر به افزایش وزن گردد.

بر اساس یک تحقیق انجام  شده در انجمن تغذیه آمریکا مشخص شد که کسانی که به طور مستمر الکل مصرف می کنند 30 درصد بیشتر از سایر افراد به سندرم متابولیک مبتلا می شوند.

 

سندرم متابولیک-2

غذاهایی که سندرم متابولیک را بهبود می بخشند :

برای اینکه بتوانیم ریسک ابتلا به این بیماری را در خود کاهش دهیم و یا آن را بهبود ببخشیم باید تمرکز خود را روی مصرف غذاهای با کیفیت و کامل بگذاریم. یک رژیم غذایی که می تواند به بهبود سندرم متابولیک کند باید شامل موادی مانند :

 

1-ماهی و غذاهای سرشار از امگا 3

امگا 3 در انواع ماهی ها مخصوصا ماهی های وحشی سالمون می تواند به تنظیم ضربان قلب و کاهش فشار خون کمک کند و خاصیت ضد التهابی دارد. تمامی این ها به پیشگیری از سکته مغزی و قلبی کمک می کنند. غذاهای سرشار از امگا 3 ، موجب کاهش کلسترول خون و تری گلیسرید می شوند. سایر منابع امگا 3 خوراکی هایی مانند گردو ، تخم کتان و گوشت قرمز ارگانیک هستند.

2- سبزیجات

سبزیجات تیره رنگ مثل اسفناج ، آووکادو ، بروکلی ، کلم بروکسل و هویج باید به صورت روزانه مصرف شوند. آن ها سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیتونوترینت ها  هستند که توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد (عامل ایجاد التهابات در بدن) را دارند.

 

مرکز زیست پزشکی آمریکا اعلام کرد که مصرف آووکادو می تواند ریسک ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش دهد. این مرکز همچنین بیان کرد که شما باید روزانه رنگین کمانی از سبزیجات را مصرف کنید. این بدین معناست که باید از موادی مانند فلفل دلمه ای ، کدوحلوایی ، بادمجان و هویج به صورت منظم و روزانه استفاده کنید. این کار هم رژیم غذایی شما را هیجان انگیزتر می کند و هم میزان زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی را به بدن شما می رساند. چه چیزی بهتر از این؟؟

 

3- میوه ها

 

همانند سبزیجات انتخاب های زیادی برای مصرف انواع میوه ها دارید. میوه هایی مانند موز ، سیب ، گلابی ، پرتقال ، هلو و … یکی از قابلیت های میوه ها این است که به راحتی قابل حمل هستند می توانند در محل کار و یا هر جای دیگری همراه شما باشند. توجه داشته باشید که نباید در مصرف میوه ها زیاده روی کنید. زیرا میوه ها هم دارای قند هستند. هرچند که این قند طبیعی باشد بازهم می تواند عامل ایجاد چاقی و اضافه وزن در افراد گردد. یکی از میوه های فوق العاده که به درمان سندرم متابولیک کمک می کند انار و دانه انار است. این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان می باشد.

 

4- حبوبات

 

حبوبات سرشار از فیبر و پروتئین هستند و برای مصرف روزانه افرادی که قصد ثابت نگه داشتن فشار خون خود را دارند گزینه مناسبی هستند. عدس ، لوبیا ، لپه و نخود گزینه های هیجان انگیزی هستند که می توانند در رژیم غذایی روزانه شما جای داده شوند. براساس تحقیقی که در سال 2014 بر روی بزرگسالان اصفهانی صورت گرفت مشخص شد که حبوبات تاثیر مثبتی بر پیشگیری از ابتلا به سندرم متابولیک می گذارد.

 

5-غلات کامل

غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات کامل ( برنج قهوه ای ، دانه کینوا ، جو دو سر ) خواص فوق العاده ای برای پیشگیری از ابتلا به سندرم متابولیک دارند و در برنامه غذایی افراد مبتلا باید جای داده شوند.

 

درمان های طبیعی سندرم متابولیک

 

1-اسانس های طبیعی و عصاره ها

سه نوع عصاره طبیعی برای کاهش وزن وجود دارد که به شما پیشنهاد می کنیم حتما آن ها را در برنامه غذایی خود جای دهید، اسانس گریپ فروت ، اسانس دارچین و اسانس زنجبیل . عصاره یا اسانس طبیعی گریپ فروت با فعال کردن آنزیم های بدن به شکسته شدن سلول های چربی کمک می کند، اسانس دارچین به تنظیم گلوکز خون و تنظیم انسولین کمک می کند .

به همین علت است که اسانس طبیعی دارچین برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند فوق العاده می باشد. عصاره زنجبیل ولع مصرف شیرینی را در افراد کاهش می دهد و به کاهش التهابات در بدن کمک می کند. اگر قصد کاهش وزن دارید نکته کلیدی که باید به آن توجه کنید کاهش التهابات و کاهش اشتهای شماست، این کاری است که عصاره زنجبیل برای شما انجام می دهد.

 

2-تمرینات اینتروال (HIIT) و هوازی کاردیو (cardio)

رهایی از چربی های دور شکم یکی از راه های درمان و پیشگیری از ابتلا به سندرم متابولیک می باشد. تمرینات اینتروال و کاردیو به علت سیستمی که دارند (حرکات انفجاری با استراحت کم در بین ست ها ) توانایی چربی سوزی با شدت بالا را برای شما فراهم می کنند. در طول این تمرینات ضربان قلب شما افزایش پیدا می کند و سرعت گردش خون در بدن بیشتر می شود که مانع تصلب شریان و ابتلا به بیماری های قلبی و سندرم متابولیک می شود.

 

3-کاهش وزن

به کمک رژیم غذایی مناسب و تمرینات مستمر روزانه می توانید به هدف کاهش وزن دست پیدا کنید. کاهش وزن رابطه مستقیمی با کاهش فشار خون ، مقاومت انسولین و ابتلا به سندرم متابولیک را دارد.

 

4- مصرف دخانیات را متوقف کنید

سیگار کشیدن می تواند علاوه بر ایجاد مشکلات قلبی ، سکته مغزی منجر به ایجاد سندرم متابولیک در افراد گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *