رژیم غذایی کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک برای خانم ها مناسب است؟

در مقاله قبلی که در سایت منتشر شده درباره رژیم کتوژنیک بطور کامل توضیح داده شد که در رژیم غذایی کتوژنیک بدن شما به جای سوزاندن کربوهیدرات ها برای تولید انرژی چربی ها را می سوزاند. بنابراین در این فرآیند فرد میزان زیادی از چربی های بدن را از دست می دهد و کمک شایانی به روند کاهش وزن می کند.

 

در گذشته تصور می شد که رژیم غذایی کتوژنیک یک رژیم غذایی زودگذر است (اساس کار رژیم کتوژنیک بر پایه مصرف کربوهیدرات به شدت کم و چربی بالا می باشد) ، تا زمانی که در سال ۱۹۲۰ پزشکان برای درمان بیماری های جدی از این رژیم غذایی کمک گرفتند. در سال های اخیر توجهات زیادی به رژیم غذایی کتوژنیک جلب شده است. چراکه این رژیم می تواند افراد را به هدف کاهش وزن از طریق سوزاندن چربی به عنوان سوخت بدن برساند.

 

درحال حاضر مخاطبان رژیم کتوژنیک گسترده تر شده اند زیرا نتایج مثبت این رژیم غذایی در کاهش وزن ، کاهش ریسک ابتلا به دیابت ، افزایش سطح انرژی ، محافظت در برابر آسیب های نورولوژیکی و پیری زودرس مشخص شده است. با این حال برخی از تحقیقات نشان داده است که این رژیم تنها بر مردان و حیوانات ( عمدتا موش) تاثیر دارد و برخی از محققان شک کرده اند که رژیم کتوژنیک می تواند به همان اندازه برای زنان نیز موثر باشد.

 

سوال اینجاست که آیا ایده خوبی است که زنان رژیم غذایی کتوژنیک را امتحان کنند؟؟

چرا که در حقیقت هورمون های زنان به تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی حساس تر می باشند. براساس نظرات برترین پزشکان سلامت زنان مانند  Dr Anna Cabeca پیروی از یک رژیم کتوژنیک قلیایی می تواند هم برای آقایان و هم برای خانم ها مفید باشد.

 

Dr cabeca همچنین معتقد است “رژیم کتو قلیایی به طراحی طبیعی بدن ما احترام می گذارد.”  همچنین براساس نتایج تحقیقاتی که Dr Cabeca روی ۱۰۰۰۰ خانم انجام داده است مشخص شده که رژیم کتوژنیک می تواند بر سلامت خانم ها تاثیر مثبت داشته باشد. 

 

پس آیا واقعا رژیم غذایی کتوژنیک می تواند برای خانم ها هم موثر باشد؟؟

 

 

رژیم غذایی کتوژنیک-2

 

 

پاسخ این سوال بله است. وقتی نتایج تحقیق Dr Cabeca را بررسی می کنیم متوجه می شویم که افرادی که از این رژیم پیروی کرده اند تجربیات مثبتی در زمینه کاهش وزن ، کنترل سطح قند خون ، خواب با کیفیت تر ، استرس کمتر و دوره قاعدگی منظم تری را تجربه کردند. ایده ترکیب رژیم آلکالاین (قلیایی) با رژیم کتوژنیک زمانی به ذهن Dr Cabeca رسید که متوجه شد افراد بعد از تست رژیم غذایی کتوژنیک دچار عوارض جانبی مانند یبوست ، تهوع ، خستگی می شدند.

 

رژیم کتوژنیک ۸۰ درصد کالری روزانه را از منابع چربی های سالم دریافت می کند که این یک تغییر بسیار قابل توجه برای بیمارانی است که به مصرف کربوهیدرات ها عادت کرده اند و سبک زندگیشان به آن خو گرفته است. پس مشخص شد که برای جلوگیری از عوارض جانبی مرتبط با رژیم غذایی کتوژنیک باید تغییراتی در این رژیم ایجاد کرد. در این زمان بود که ایده تمرکز روی مواد غذایی قلیایی به ذهنش رسید.

 

 

 

 

رژیم غذایی قلیایی ( رژیم غذایی آلکالاین)

 

رژیم قلیایی می‌تواند به کاهش وزن و جلوگیری از مشکلاتی مانند آرتروز، سنگ کلیه و سرطان کمک کند. این تئوری بیانگر این مسئله است که بعضی غذاها مانند گوشت، گندم، قند تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده باعث می‌شوند بدن اسید تولید کند که این مسئله برای سلامتی مضر است.  از سوی دیگر، خوردن غذاهای خاصی که باعث می‌شود بدن بیشتر قلیایی شود می‌تواند در برابر چنین شرایطی محافظت نماید.

 

برای خرید رژیم غذایی کتوژنیک اصلاح شده می توانید از طریق لینک های زیر اقدام کنید :

 

خرید رژیم کتوژنیک   نمونه رژیم کتوژنیک

 

سوال های متداول درباره رژیم کتوژنیک مخصوص خانم ها

 

 

۱-چطور رژیم غذایی قلیایی (آلکالاین) می تواند در رژیم کتوژنیک جای داده شود؟ و چرا این مورد برای خانم ها مهم است؟

رژیم غذایی کتوژنیک توانایی متعادل کردن قندخون (سطح گلوکز) را دارد و به شما کمک می کند به هدف کاهش وزن دست یابید. رژیم قلیایی نیز توانایی از بین بردن آسیب های رادیکال های آزاد مانند ایجاد التهاب در بدن را داراست و به تنظیم سطح هورمون های بدن و افزایش قدرت ایمنی بدن کمک می کند.

 

مشکلی که رژیم کتوژنیک سنتی دارد این است که فاکتور بسیار مهمی را فراموش کرده است ، آن هم قلیایی بودن است. تنظیم PH بدن کلید اصلی برای جلوگیری از ایجاد اضطراب ، ناراحتی و گرسنگی قبل از شروع رژیم کتوژنیک است.

 

رژیم قلیایی چطور کار می کند؟؟

یک رژیم قلیایی به افزایش سطح سلامتی کلی بدن کمک می کند. این کار به وسیله تنظیم PH بدن و افزایش جذب مواد مغذی انجام می شود. خوردن مواد غذایی سرشار از مواد معدنی که خیلی هم اسیدی نباشند می تواند به حفظ حالت طبیعی بدن و عدم ایجاد اختلالات ذکر شده کمک کند. در رژیم غذایی آلکالاین معمولا مصرف غذاهایی که خاصیت اسیدی دارند (مانند کافئین ، الکل ، کربوهیدرات های تصفیه شده و گوشت های فرآوری شده) محدود می شود.

 

این کار باعث بهبود سلامت قلبی عروقی می شود و مانع ایجاد پلاک در شریان ها می گردد. یکی دیگر از خواص رژیم قلیایی این است که ریسک ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد و به حفظ تراکم استخوان کمک می کند. از جمله مشکلاتی که می تواند در اثر اسیدی شدن PH بدن ایجاد شود می توان به : پوکی استخوان ، تحلیل رفتن عضلات ، ایجاد ضعف در سیستم ایمنی و بروز بیماری های مزمن اشاره کرد.

 

یکی از روش هایی که به شما کمک می کند تا سطح PH بدن خود را کنترل کنید آزمایش ادرار است. بازه PH عددی بین ۱ تا ۱۴ می باشد. عدد ۷ سطح طبیعی PH می باشد و اعداد بالاتر از ۷ قلیایی هستند. بهترین بازه ای که باید برای تست ادرار وجود داشته باشد عددی بین ۷ تا ۷٫۵ می باشد ( این عدد بهتر است بیشتر میل به قلیایی بودن داشته باشد تا اسیدی بودن) .

 

 

۲- آیا رژیم غذایی کتو قلیایی می تواند باعث افزایش سطح انرژی در طول روز شود؟

از آن جا که کمبود انرژی در طول روز یکی از عوارض کاهش مصرف کربوهیدرات ها در رژیم غذایی کتوژنیک سنتی است پاسخ به این سوال بله است. نتایج نشان می دهد که تمرکز بر یک رژیم قلیایی درکنار رژیم کم کربوهیدرات به طور چشم گیری می تواند این عوارض را کاهش دهد.  علت آن این است که تمرکز رژیم قلیایی بر مصرف غذاهای کامل و سرشار از مواد مغذی و معدنی است و پیروی از این روند می تواند به سم زدایی بدن و کاهش وابستگی به قندها و کافئین کمک کند.

 

 

۳- چه عواملی علاوه بر رژیم غذایی می تواند سطح PH بدن را تحت تاثیر قرار دهد؟

درست است که اصلی ترین فاکتور که روی میزان PH و هورمون های شما تاثیرگذار است رژیم غذایی می باشد اما فاکتورهای دیگری مانند میزان استرس روزانه ، مشکلات روزمره و مدت خواب شبانه و همچنین میزان نور خورشیدی که به بدن شما می رسد می تواند PH بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

۴-تا چه مدت باید از رژیم غذایی کتو قلیایی پیروی کنیم؟؟

بهترین پاسخ برای این سوال این است : که زمانی که شما احساس بهتری داشته باشید و سبک زندگی سالم تری را پیروی کنید. نه این که تنها برای کاهش وزن یا به علت رایج بودن این رژیم از آن پیروی کنید. Dr Cabeca پیشنهاد می کند شش ماه زمان برای مشاهده اثرات مثبت رژیم کتو قلیایی لازم است. توجه داشته باشید که تمرکزتان را قبل از رژیم غذایی کتوژنیک روی مصرف مواد قلیایی بگذارید.

 

 

چطور بر عوارض جانبی رژیم کتوژنیک غلبه کنیم؟؟

 

رژیم غذایی کتوژنیک-1

 

 

راهکار اول : غذاهای قلیایی بیشتری مصرف کنید

چطور یک خانم می تواند از یک رژیم غذایی پیروی کند که همزمان هم در مرحله کتوسیس (در این مقاله درباره مرحله کتوسیس توضیح داده شده است) باقی بماند و هم غذاهای قلیایی مصرف کند. برای این کار ما پیشنهاد می کنیم تا بیشتر از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید ، مخصوصا سبزیجات تیره و برگ دار مانند آووکادو و بروکلی.

 

در اینجا لیست مواد غذایی که کربوهیدرات ندارند و یا میزان بسیار کمی کربوهیدرات دارند و می توانند در رژیم کتو قلیایی استفاده شوند برای شما فراهم شده است:

-سبزیجات مانند اسفناج ، یونجه ، چغندر سبز ، آووکادو ، بروکلی

– سبزیجات و گیاهان دارویی غیر نشاسته ای مانند قارچ ، گوجه فرنگی ، تربچه ، خیار ، جیکاما ، اوریگانو ، سیر ، لوبیا سبز ، آندیو ، کلم ، کدو ، کرفس و مارچوبه

نکته : بهتر است که مواد غذایی و وعده های خود را به صورت خام یا نیم پز (بخار پز) استفاده کنیم. زیرا غذاهای خام بیشترین میزان مواد معدنی قلیایی را دارند.

-چربی های سالم و مفید مانند روغن نارگیل ، روغن زیتون فوق بکر ، چربی موجود در ماهی های چرب مانند سالمون ، آجیل ها و دانه های روغنی مثل تخم کتان

-میزان بسیار کمی از سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی ، شلغم و لبو می توانند در رژیم کتو قلیایی استفاده شوند.

-اگر برایتان امکان پذیر است آب قلیایی استفاده کنید . میزان PH آب قلیایی بین ۹ تا ۱۱ است که به نسبت آب شیر و آب های تصفیه شده خاصیت اسیدی کمتری دارد.

 

باید توجه داشته باشید که در حالت کلی برای باقی ماندن در کتوسیس پیشنهاد نمی شود که میزان زیادی میوه و سبزیجات پر کربوهیدرات که طعم شیرینی دارند مصرف شود.

 

پس همانطور که مصرف غذاهای قلیایی را بیشتر می کنید سعی کنید مصرف موارد زیر را در دوره کتوسیس محدود کنید:

 

-تمام منابعی که قند افزوده دارند

-غلات حتی غلات کامل

-اکثر محصولات لبنی ( در برخی موارد به میزان بسیار کم می توان از ماست پرچرب و کفیر استفاده کرد )

– سعی کنید تخم مرغ ، حبوبات و آجیل ها را به میزان کنترل شده و کمی مصرف کنید.

-هرگز از غذاهای آماده و فرآوری شده استفاده نکنید.

– کافئین

– الکل

 

راهکار دوم : کنترل استرس و داشتن استراحت کافی

داشتن استرس روزانه و نداشتن خواب شبانه کافی در زندگی موجب به هم خوردن تعادل هورمون ها می شود. توجه داشته باشید که باید هرشب بین ۹-۷ ساعت خواب کافی داشته باشید تا هورمون های شما در طول روز متعادل باشند. کمبود خواب روی سطح انرژی شما ، سیستم هضم و گرسنگی شما تاثیر منفی می گذارد. ازجمله روش هایی که برای کنترل استرس پیشنهاد می شود انجام تمرینات یوگا و مدیتیشن به صورت مستمر و مداوم ، داشتن پیاده روی روزانه در هوای آزاد ، انجام ورزش های گروهی ، خواندن یک کتاب مورد علاقه و گوش دادن به موسیقی محبوبتان است.

 

 

راهکار سوم : پیشگیری از ایجاد یبوست با مصرف آب و فیبر بیشتر

اگر سیستم هضمتان در دوره کتوسیس دچار مشکل شده است سعی کنید فیبر بیشتری را از سبزیجات ، آجیل و دانه ها دریافت کنید و با نوشیدن آب بیشتر بدن خود را هیدراته نگه دارید. پیشنهاد Dr Cabeca این است که روز خود را با یک لیوان آب گرم ، لیمو ترش تازه و مقدار کمی فلفل هندی آغاز کنید.

 

راهکار چهارم : در دوره های معین و با توجه به هدفتان از رژیم میزان مناسبی کربوهیدرات به رژیم تان اضافه کنید

از آنجا که خستگی ، ضعف و یبوست یکی از عوارض جانبی رژیم کتوژنیک سنتی بود ، برای جلوگیری از بروز این موارد شما می توانید در دوره های مشخص به رژیمتان کربوهیدرات بیشتری اضافه کنید . این دوره ها می تواند هر سه یا چهار روز یکبار باشد که به هدفتان از انجام این رژیم غذایی بستگی دارد.

 

 

درباره رژیم کتوژنیک از طریق لینک های زیر می توانید بیشتر مطالعه کنید :

 

-رژیم کتوژنیک چیست؟

-مرحله کتوز در رژیم کتوژنیک چیست؟

-نمونه رژیم کتوژنیک

-۱۲ باور غلط درباره رژیم کتوژنیک

-طرز تهیه نان کتوژنیک

-خوراکی های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید