رژیم بارداری ، بایدها و نبایدها (بخش چهارم)

رژیم بارداری سالم باید خوارکی‌هایی را هم در برنامه غذایی روزانه برای رفع تهوع داشته باشد.

برای اینکه بتوانیم با برنامه غذایی مناسب، تهوع را رفع کنیم باید در ابتدا به دلایل بروز این پدیده عذاب آور بپردازیم.

 سه چهارم بانوان باردار در سه ماه آغازین از تهوع (و بعضا استفراغ) رنج می‌برند. حالت تهوع در بعضی خانم‌ها صبح‌ها شدت بیشتری دارد و با گذشت زمان در طول روز بهتر می‌شود.

تهوع در دوران بارداری معمولا از هفته ۴ الی ۶ شروع می‌شود. البته داشتن حالت تهوع در بانوان باردار حاوی پیام‌های خوب است. زیرا تحقیقات نشان داده مادرانی که به تهوع صبحگاهی دچار می‌شوند در مقایسه با مادرانی که حالت تهوع را تجربه نمی‌کنند، کمتر در معرض خطر سقط جنین هستند.

در این پست تیم دکتر بادی در ابتدا سعی کرده که دلایل تهوع خانم‌ های باردار را بررسی نموده و پس از آن راهکارهایی ساده و طبیعی را بدون استفاده از داروهای شیمیایی به شما عزیزان ارائه کند.

در مورد علت تهوع در دوران بارداری فرضیاتی مطرح است که به طور کلی در یک نگاه می‌توان گفت، شش عامل اصلی برای بروز تهوع در دوران بارداری تصور می‌شود.

 

علت های اصلی‌ تهوع در دوران بارداری به زبانی ساده

افزایش قدرت حس بویایی و حساسیت به بو ها

این حالت به علت افزایش سریع مقدار استروژن در بدن پدید می‌آید.

حسیاسیت دستگاه گوارش

دستگاه گوارش بعضی از بانوان به تغییرات اولیه بارداری حساس تر از سایرین می‌باشد.

کمبود ویتامین B

تجربه نشان داده که مصرف مواد غذایی سالم که دارای ویتامین B هستند، در خانم های باردار، به کاهش تهوع آنان کمک می‌نماید. حتی در برخی موارد مکمل این ویتامین توسط پزشک تجویز می‌گردد.

استرس

برخی محققان بر این باورند که بعضی از خانم‌های باردار نسبت به سایرین به لحاظ شرایط روانی بیشتر مستعد بروز تهوع و استفراغ هستند. استرس در خانم‌های باردار می‌تواند یکی از دلایل بروز تهوع باشد. اگر تهوع و استفراغ بیش از اندازه باشد، می‌تواند به لحاظ روانی باعث ایجاد استرس بیشتر و در نهایت ادامه دار تر شدن این حالت ناخوشایند شود.

کمبود ویتامین ها

شواهدی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود ویتامین ها در بعضی افراد باعث ایجاد حالت تهوع صبحگاهی خواهد شد.

افزایش سریع هورمون های جفتی در اوایل بارداری

هنگامی که این هورمون در بدن به بالاترین حد خود می‌رسد حالت تهوع نیز افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. البته افزایش میزان استروژن را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

 

 در رژیم بارداری برای غلبه بر تهوع از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟

گوجه فرنگی

زنجبیل

پودر سماق

هندوانه

شاتوت

نعناع

زرشک

آب لیمو

آلبالو

تمبر هندی

دارچین

دم کرده پوست پرتقال

رب انار

سنجد

مواد غذایی حاوی ویتامین B6 ، ازجمله: گردو، بادام زمینی، لوبیا سفید، نخودفرنگی، سویا، اسفناج، گوجه فرنگی، ذرت، گندم کامل، سبوس گندم، جگر، قلوه، گوشت گاو، میگو، بوقلمون، تخم مرغ ، شیر، انگور، طالبی، آناناس، سیب، پرتقال، گلابی و هلو

 

با حالت تهوع در دوران بارداری چگونه مقابله کنیم؟

مواد غذایی کنترل کننده حالت تهوع را در رژیم بارداری جای دهید

مصرف غلات سبوس دار و حبوبات به علت وجود نشاسته در آن‌ها، سبب کاهش اسید دستگاه گوارش می‌شود و حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

همچنین مصرف ترکیبی از کربوهیدرات‌های پیچیده با پروتئین بدون چربی، با هدف افزایش انرژی، ممکن است به بهبود حالت تهوع کمک نماید.

برخی از غلات مناسب رژیم بارداری: نان گندم کامل ، ذرت و نان‌های سبوسدار

برخی از حبوبات مناسب رژیم بارداری: لوبیا و نخود

زنجبیل تازه داراری خاصیت درمانی برای تهوع دوران بارداری است. ریشه زنجبیل را رنده کرده و آن را به چای یا آب معدنی خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید شیرینی با طعم زنجبیل بپزید.

وعده های غذایی و میان وعده‌ها را کوچک تر کرده و تعداد آن ها را افزایش دهید

گرسنگی یکی از عوامل بروز تهوع است، پس سعی کنید قبل از اینکه گرسنه شوید یا به محض گرسنگی غذا میل کنید. این به این معنی نیست که پرخوری نمایید. وعده‌ها و میان‌وعده‌ها را کم حجم‌تر کنید و تعداد آن‌ها را افزایش دهید. هنگام صرف غذا فقط مقداری که شمارا سیر می‌کند میل کنید.

غذاهایی که عامل بروز تهوع هستند را از رژیم بارداری حذف کنید

غذاهایی که بوی زیاد دارند، غذاهای با ادویه زیاد و غذاهای چرب می‌توانند در اوایل بارداری حالت شما را بدتر کنند. ممکن است در روزهای آغازین حاملگی غذاهایی که از میل کردن آن‌ها لذت می‌بردید برای شما اشتها آور نباشند. غذاهایی میل کنید که فکر کردن به آن‌ها و بو کردن آن‌ها باعث بد شدن حالتان نمی‌شود.

مصرف الکل نیز علاوه بر امکان به وجود آمدن نقص در جنین باعث تهوع و استفراغ می‌گردد. به هیچ عنوان در دوران بارداری الکل مصرف نکنید.

آب بنوشید

نوشیدن ۲ تا ۱.۴ لیتر آب در روز علاوه بر هیدراته نگاه داشتن بدن شما از بروز استفراغ نیز جلوگیری می‌نماید. در ضمن وقتی غذاها در بارداری برایتان اشتها آور نیست و میلی به نوش جان کردن آن‌ها ندارید، آب می‌تواند باعث ایجاد میل و اشتها در شما شود. بهتر است از آب معدنی استفاده نمایید.

محیط پیرامون را با راحتی خود منطبق کنید

خوشبو کننده ها، شمع‌ها، عطرها و تمیزکننده‌های خانگی که باعث تهوع شما می‌شوند را از خود دور کنید. دمای محیط، نور و کیفیت هوا را آن گونه که راحت ترید تنظیم کنید تا حال بهتری داشته باشید.

رژیم بارداری

مشاهده بخش اول

مشاهده بخش دوم

مشاهده بخش سوم

مشاهده بخش چهارم

مشاهده بخش پنجم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *