رژیم بارداری

رژیم بارداری ، بایدها و نبایدها (بخش ششم)

رژیم بارداری و تغذیه دوران بارداری، مقوله‌ای گسترده و حائظ اهمیت است که متاسفانه در کشور ما آنچنان که باید، به آن پرداخته نشده. وجود باورهای غلط، همیشه در رژیم بارداری تأثیرات سوء بسیاری گذارده است.

در بخش ششم پست رژیم بارداری، تیم دکتر بادی تلاش کرده تا با ذکر چند نکته کوتاه اما کلیدی، شما عزیزان را در داشتن رژیم بارداری و بهترین تغذیه دوران بارداری یاری نماید.

 

 

رژیم بارداری

 

در رژیم بارداری خود هرگز تخم مرغ خام یا نیم پخته را ( مثلا تخم مرغ عسلی ) جای ندهید

زیرا مصرف تخم مرغ خام یا نیم پز، به علت وجود باکتری سالمونلا در تخم مرغ، احتمال عفونت گوارشی را در خانم های باردار بسیار بالا می‌برد. باکتری سالمونلا با پختن کامل تخم مرغ از بین می‌رود. 

البته وجود باکتری سالمونلا در تخم مرغ معمولا برای جنین عارضه‌ای به طور مستقیم به دنبال نداشته ولی با عفونت دستگاه گوارش مادر، حتما جنین هم مانند مادر باردارش آسیب خواهد دید.

بهتر است در دوران بارداری، مواد غذایی صنعتی سازی که ما اطلاعی از نحوه تهیه آن نداریم و حاوی تخم مرغ هستند را هم از رژیم بارداری، حذف کنیم. مانند سس های مایونز که حتما دارای درصدی از تخم مرغ در مواد تشکیل دهنده هستند.

 

وجود جگر در رژیم بارداری خصوصا در سه ماهه اول دوران بارداری توصیه نمی‌شود

جگر به خاطر داشتن مقدار زیادی ویتامین A، غذاییست که، توصیه می‌شود حداقل در سه ماهه اول بارداری مصرف نشود. بهتر است بعد از سه ماهه اول هم، مصرف آن به صورت کنترل شده و محدود به مقدار کمی باشد.

 

از مکمل هایی که مقدار زیادی ویتامین A در خود دارند،استفاده نکنید

لطفا هنگام خرید مکمل های ویتامین دقت کافی را اعمال نماید. حتما قبل از مصرف با متخصص مشورت نمایید. متخصصان مجموعه دکتر بادی به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان هستند. 

به طور کلی توصیه می‌شود برای مصرف مکمل، مولتی ویتامین ها و مکمل های استاندارد را انتخاب نمایید.

 

مصرف لبنیات پاستوریزه 

مصرف لبنیات البته به صورت پاستوریزه، بسیار توصیه می‌گردد. اما اگر قصد نوشیدن شیر، آن هم به صورت خام دارید حتما آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. در رژیم بارداری خود از مصرف مواد غذایی که ممکن است در تهیه آنها از شیر خام نجوشیده استفاده شده باشد پرهیز نمایید.

 

مصرف مواد غذایی دارای کافئین را قطع یا بسیار محدود نمایید

کافئین از دسته موادی است که در رژیم بارداری و دوران بارداری محدود یا مردود می‌شود. مقدار زیاد کافئین در اوایل بارداری باعث سقط جنین می‌گردد و در مراحل بعدی بارداری ممکن است باعث کاهش رشد جنین شود. در دوران بارداری باید از مصرف مواد غذایی که دارای کافئین هستند بپرهیزید. رایج ترین این مواد شامل شکلات ها ، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار ( مانند نوشابه‌های انرژی زا ) هستند. مصرف این مواد غذایی را در بارداری کنار بگذارید. در موارد خاص، با تشخیص متخصص، اگر برای شخص باردار، کنار گذاشتن این خوراکی‌ها دشوار و نشدنی باشد، مصرف آن‌ها را محدود به روزی نهایتا ۲۰۰ میلی گر م ( تقریبا سه فنجان قهوه ) می‌نماید.

 

بهتر است دم نوش های گیاهی و چای سبز مصرف نشود

در مورد نوشیدن دم نوش های گیاهی و چای سبز، هنوز تحقیقات در حال انجام است و نتیجه کافی و قابل استناد وجود ندارد. پس بهتر است تا کامل شدن اطلاعات علمی راجع به این موضوع، دم‌نوش های گیاهی را از رژیم بارداری حذف نماییم.

 

مشاهده بخش اول

مشاهده بخش دوم

مشاهده بخش سوم

مشاهده بخش چهارم

مشاهده بخش پنجم

مشاهده بخش ششم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *