رژیم بارداری ، بایدها و نبایدها (بخش سوم)

رژیم بارداری با هدف تأمین نیازهای تغذیه ای جنین و مادر باردارش شکل گرفته است. کوچولوی زیبایی که در کارخانه انسان سازی مادر در حال شکل گیری و پرورش است، نیاز های ویژه و به خصوصی دارد که همه آن‌ها از طریق غذایی که مادرش میل می‌کند تأمین می‌شود. این نیازها برای خود مادر نیز در دوران بارداری بیش از پیش است. پس باید با یک رژیم بارداری اصولی و سبک تغذیه سالمی که به صورت هدفمند تمام مواد مغذی و ریز مغذی را در خود شامل شده است این نیاز مادر و جنین را در دوران بارداری و به صورت دیگر پس از بارداری تأمین نمود.

تیم تخصصی دکتر بادی در این پست با ارائه اطلاعاتی درباره ویتامین های ضروری برای دوران بارداری سعی دارد شما را در داشتن یک رژیم بارداری اصولی همراهی نماید.

ویتامین های ضروری در رژیم بارداری

فولیک اسید

فولیک اسید یا اسید فولیک ویتامین حائظ اهمیت در رژیم بارداری است. این ویتامین از دسته ویتامین های گروه ب می‌باشد. تیم دکتر بادی در پست های قبلی مفصلا به تشریح ویتامین های گروه ب و مواد غذایی حاوی آن پرداخته است.

نیاز بدن مادر به فولیک اسید، هنگام بارداری، از هر زمان دیگری بیشتر است. از این رو مواد غذایی شامل فولیک اسید باید حما در رژیم بارداری مادرهای باردار گنجانده شود.

حتما در نظر داشته باشید که بهتر است مصرف و تأمین فولیک اسید سه تا چهار ماه قبل از دوران بارداری شروع شود. چون اين ويتامين در ماه اول بارداري باعث بسته شدن لوله‌هاي عصبي جنين مي‌شود. البته در ماه اول معمولا خیلی از خانم ها حتی از باردار بودن خود خبر ندارند چه برسد به تأمین فولیک اسید.

کمبود فولیک اسید در رژیم بارداری علاوه بر خطر تولد نوزاد با وزن پایین، احتمال زایمان زودرس را نیز بالا خواهد برد. کمبود فولیک اسید در رژیم بارداری می‌تواند در همان ماه های اولیه، منجر به اختلالات لوله عصبی جنین شود.

در ادامه بهتر است به اختصار مواد غذایی حاوی فولیک اسید که باید حتما در رژیم بارداری وجود داشته باشند، را نیز به شما عزیزان معرفی نماییم.

منابع فولیک اسید:

آب پرتقال

سبزيجات برگ سبز تيره

بادام

حبوبات

بادام زمینی

سویا

جوانه گندم

 

ویتامین D

ویتامین D باعث جذب کلسیم در بدن می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود حتما در دوران بارداری مادر به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار بگیرد. وجود منابع خوراکی ویتامین D در رژیم بارداری هم جزو ضروریات است.

اگر در رژیم بارداری به اندازه کافی منابع دارای ویتامین D مصرف نشود، بدن مادر در دوران بارداری با کمبود ویتامین D روبرو می‌شود و سطح کلسیم خون جنین پایین خواهد آمد. این اتفاق باعث می‌شود استخوان‌های جنین خوب شکل نگیرد. این کمبود در آینده روی شکل گیری دندان‌های نوزاد هم تأثیر منفی می‌گذارد.

در ادامه بهتر است به اختصار مواد غذایی حاوی ویتامین D که باید حتما در رژیم بارداری وجود داشته باشند، را نیز به شما عزیزان معرفی نماییم.

منابع ویتامین D :

زرده تخم مرغ

شیر غنی شده

روغن کبد ماهی

تن ماهی (مقدار کمی در طول هفته توصیه می‌شود و بهتر است قبل از مصرف تن ماهی با پزشک متخصص مشورت انجام شود. تیم تخصصی دکتر بادی افتخار دارد که در رابطه با این مشاوره ها به صورت ۲۴ ساعته در خدمت شما عزیزان است)

 

ویتامین C

میزان نیاز بدن به ویتامین C در رژیم بارداری نسبت به قبل فقط کمی بیشتر است. ویتامین C در رژیم بارداری را با نوشیدن یک لیوان آب پرتقال، میل کردن نصف فلفل دلمه‌ای یا صرف یک عدد کیوی در روز می‌توان تأمین کرد.

مادر اگر رژیم بارداری سالمی داشته باشد و هر روز میوه و سبزیجات تازه مصرف نماید، هرگز با کمبود ویتامین C مواجه نخواهد شد.

در ادامه بهتر است به اختصار مواد غذایی حاوی ویتامین C که باید حتما در رژیم بارداری وجود داشته باشند، را نیز به شما عزیزان معرفی نماییم.

منابع ویتامین C :

کیوی

مرکبات

فلفل شیرین

فلفل دلمه‌ای

گوجه فرنگی

انبه

 

ویتامین A | مراقب این ویتامین باشید

مصرف زیاد ویتامین A می‌تواند باعث نقص جنین شود.

مادر باردار اگر قبل از بارداری دچار کمبود ویتامین A نباشد، ذخایر بدنی‌اش برای این دوران کافی خواهد بود. در این صورت عملا نیازی به دریافت مکمل برای ویتامین A نخواد بود. مصرف مکمل‌های ویتامین A در صورتیکه نیاز به آن در رژیم بارداری نباشد ممکن سلامت جنین را به خطر بیاندازد.

علاوه بر اینکه نباید مکمل‌های ویتامین A  در طول رژیم بارداری مصرف شود، از مصرف بیش از نیاز مواد غذایی دارای ویتامین A نیز باید پرهیز کرد. چرا که امکان ابتلا به نقص عضو برای جنین را بسیار بالا می‌برد.

در ادامه بهتر است به اختصار مواد غذایی حاوی ویتامین A که باید حتما در رژیم بارداری وجود داشته باشند، را نیز به شما عزیزان معرفی نماییم.

منابع ویتامین A

جگر

کبد ماهی

انبه

لبنیات ( شیر، کره و …)

کدو حلوایی

هلو

طالبی

زردآلو

موز

نارنگی

 

ویتامین B12

ویتامین B12 تأثیر بسیاری در رشد و تکامل چنین دارد. کمبود این ویتامین در دوران بارداری و شیردهی، باعث پدید آمدن عوارض و مخاطرات بسیاری برای جنین و مادر می‌باشد.

ویتامین B12 به دلیل نقش بسیار تعیین کننده‌ای که در ساخت سلول‌های جدید مخصوصا سلول‌های خونی، عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی جنین دارد باید حتما در رژیم بارداری گنچانده شود.

در ادامه بهتر است به اختصار مواد غذایی حاوی ویتامین B12 که باید حتما در رژیم بارداری وجود داشته باشند، را نیز به شما عزیزان معرفی نماییم.

منابع ویتامین B12

گوشت

ماست

شیر

بوقلمون

تخم مرغ

گوشت مرغ

 

در ادامه این پست از سایت دکتر بادی می توانید اینفوگرافیک کامل این مطلب را مشاهده نمایید و با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

رژیم بارداری

مشاهده بخش اول

مشاهده بخش دوم

مشاهده بخش سوم

مشاهده بخش چهارم

مشاهده بخش پنجم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *