رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی

رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی

رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی

رژیم های غذایی متنوعی وجود دارند که برخی از آن ها خوب و برخی از آن ها بد هستند. اما احتمالا هیچ رژیم غذایی وجود ندارد که بتواند طول عمر شما را افزایش دهد به جز رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی . در یک تحقیقی که توسط مجله سلامت محیط زیست آمریکا در سال 2012 انجام شد مشخص شد که برقراری تعادل PH بدن توسط رژیم آلکالاین می تواند در کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری های مزمن مانند فشارخون بالا ، دیابت ، کمبود ویتامین D و کم بودن تراکم استخوان موثر واقع شود.

 

 

اما رژیم آلکالاین چطور کار می کند؟؟

این رژیم غذایی شامل میزان زیادی از غذاهایی است که خاصیت قلیایی دارند. مانند سبزیجات تازه ، میوه ها ، منابع پروتئین گیاهی . پس از بررسی گروهی از افراد که برای مدت سه ماه رژیم قلیایی را دنبال کرده بودند مشخص شد که این رژیم می تواند از سلول های افراد محافظت کند ، میزان مواد معدنی بدن را متعادل نگه دارد و باعث جلوگیری از ایجاد پلاک در عروق خونی شده و می تواند مانع ایجاد سنگ کلیه گردد. از دیگر فواید رژیم آلکالاین این است که باعث استحکام استخوان ها می شود و از درد و اسپاسم عضلات و هچنین پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

 

تعادل PH بدن تا حدی با مصرف مواد غذایی تعیین می شود. تمام موجودات زنده روی زمین به حفظ تعادل PH نیازمندند. برخی از محققان معتقدند که بدنی که میزان PH آن متعادل باشد دچار اختلال و  بیماری نمی شود. اگرچه ممکن است که برخی متخصصان با این نظر موافق نباشد. اما تقریبا همه آن ها موافقند که در یک بدن سالم سطح PH خون پایدار است ، که باید عددی بین 7.36 و 7.4 باشد.

 

تغییرات PH بدن شما رابطه مستقیمی با عادات غذایی و زمان دستشویی رفتن شما دارد. اگر تعادل میان الکترولیت های بدن به هم بریزد و غذاهای اسیدی زیادی مصرف کنید PH بدن شما تغییر کرده و شما وارد مرحله acidosis شدید.

 

در اینجا به شما توضیح می دهیم که رژیم آلکالاین چگونه می تواند موثر واقع شود:

 

 

رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی

 

 

محققان معتقدند انقلاب صنعتی و مدرنیزه شدن سبک زندگی در سال های گذشته موجب شده که میزان پتاسیم و منیزیم در بدن کاهش پیدا کند . وظیفه کلیه ها برقراری تعادل میان الکترولیت های ( الکترولیت ها ترکیبی از سدیم ، پتاسیم ، منیزیم و کلسیم هستند) بدن است. وقتی بدن ما اسیدی می شود این الکترولیت ها شروع به مبارزه با اسیدها می کنند . بر اساس نوشته ای که در مجله سلامت آمریکا منتشر شد نسبت مصرف پتاسیم به سدیم در اکثر رژیم های غذایی به طور چشم گیری تغییر کرده است.

 

در قدیم درصد پتاسیم به سدیم 10:1 بود اما امروزه این نسبت به 1:3 تغییر یافته است . امروزه سبک غذایی اغلب کودکان و بزرگسالان به گونه ای است که میزان سدیم در آن بالاست.یک رژیم غذایی با میزان سدیم بالا حاوی میزان کمی منیزیم ، پتاسیم ، آنتی اکسیدان ها ، فیبر و ویتامین های ضروری می باشد. تمامی این تغییرات در رژیم غذایی ما انسان ها موجب عدم توازن PH بدن می شود.

 

 

 

فواید رژیم آلکالاین (رژیم قلیایی)

 

1-کمک به سلامت و حفظ تراکم استخوان ها

مواد معدنی که شما روزانه دریافت می کنید نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها دارد. تحقیقات نشان داده است مصرف میوه ها و سبزیجات قلیایی به سلامت استخوان ها و افزایش طول عمر عضلات شما کمک می کند.

 

2-کاهش ریسک سکته قلبی و مغزی

از تاثیرات مثبت رژیم قلیایی کاهش التهابات و کند کردن روند پیری است . مواد غذایی که در این رژیم وجود دارند به بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی کمک می کند و موجب جلوگیری از بروز بیماری هایی مانند کلسترول ، فشارخون بالا ، تصلب شریان می شود. همچنین براساس تحقیق منتشر شده توسط پژوهشکده آلزایمر آمریکا، مشخص شد که رژیم قلیایی به بهبود حافظه کمک می کند.

 

3- کاهش التهابات

تحقیقات نشان داده است که رابطه مستقیمی بین کاهش التهابات و رژیم الکالاین وجود دارد . سردرد ، اسپاسم عضلانی و درد مفاصل با کمک رژیم آلکالاین کاهش می یابد . یک تحقیق در آلمان نشان داده است کسانی که از رژیم غذایی قلیایی پیروی می کنند 76 تا 82 درصد کمتر از سایرین به کمر درد  و آرتروز دچار می شوند.

 

4- جذب ویتامین ها را افزایش می دهد و مانع کمبود منیزیم در بدن می شود

افزایش مصرف منیزیم برای عملکرد صحیح هزاران آنزیم موجود در بدن ضروری است . افرادی که دچار کمبود منیزیم هستند مشکلاتی مانند سردرد ، اضطراب ، خواب ناآرام و ضربان قلب نامنظم دارند. منیزیم موجب فعال سازی ویتامین D در بدن شده و مانع کمبود آن می شود. با این کار خود ایمنی بدن را بالا می رود و عملکرد غدد درون ریز را بهبود می شود.

 

5-بهبود عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به سرطان

وقتی سلول های بدن به اندازه کافی مواد معدنی دریافت نکنند بدن دچار آسیب سلولی می شود . جذب ویتامین ها در بدن رابطه مستقیمی با کمبود مواد معدنی دارد که نتیجه این کمبود مواد معدنی می تواند تجمع سموم در بدن و ایجاد ضعف ایمنی بدن باشد .

 

مجله رادیولوژی بریتانیا تحقیقاتی منتشر کرده است که نشان می دهد پیشگیری از سرطان رابطه مستقیمی با قلیایی بودن PH بدن دارد . مصرف مواد غذایی قلیایی مانع ایجاد التهابات سلولی و بروز سلول های سرطانی می گردد.

 

6- کمک به حفظ وزن مناسب

محدود کردن اسید دریافتی بدن به وسیله رژیم های غذایی مانع بروز چاقی می شود. خوراکی هایی که خاصیت قلیایی دارند در چربی سوزی و کنترل اشتها نیز قدرتمند عمل می کنند. رژیم آلکالاین سطح هورمون لپتین در بدن را متعادل می سازد و به کنترل اشتهای شما کمک می کند.

 

چه خوراکی هایی می توانیم در رژیم قلیایی مصرف کنیم ؟؟

 

 

رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی

 

 

-میوه ها و سبزیجات تازه خاصیت قلیایی بالایی دارند . برترین آنها قارچ ، خرما ، کشمش ، اسفناج ، گوجه فرنگی ، آووکادو ، خیار ، برگ کلم (kale) ،  بروکلی ، اوریگانو ، سیر ، آندیو ، هندوانه ، لبو ، کرفس ، انجیر هستند .

 

-پروتئین های گیاهی مثل بادام ، نخود و انواع لوبیا.

 

-نوشیدنی های سبز مثل اسموتی سبزیجات و چای ماچا حاوی کلروفیل هستند و پس از وارد شدن به جریان خون به قلیایی شدن خون کمک می کنند .

 

غذاهایی که موجب اسیدی شدن بدن می شوند:

 

  • غذاهایی که سدیم بالایی دارند مانند غذاهای فرآوری شده ( سوسیس ، کالباس و غذاهای کنسروی )
  • گوشت های نمک سود و دودی مانند ماهی دودی
  • کرن فلاکس های کارخانه ای
  • تخم مرغ
  • الکل و کافئین
  • جو دو سر و غلات حتی غلات کامل
  • شیر
  • بادام زمینی و گردو
  • پاستا ، برنج و نان

 

چه عادات دیگری نیز باعث اسیدی شدن می شوند؟؟

 

بزرگترین مقصران عبارتند از:

 

1-الکل و مصرف مواد مخدر

2- مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها

3- شیرین کننده های مصنوعی

4- استرس مزمن

5- کمبود فیبر در رژیم غذایی

6- عدم فعالیت روزانه

7- زیاده روی در استفاده از گوشت حیوانات در رژیم غذایی

8- رنگ های مصنوعی غذاها و اسانس ها

9- آلودگی های زیست محیطی

10-غذاهای کارخانه ای

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *