رفلاکس معده را چطور درمان کنیم؟

بیش از یک سوم جمعیت جهان دچار مشکلات هاضمه هستند . مشکلاتی مانند هموروئید ، IBS ، سندرم سلیاک ، حساسیت به گلوتن و رفلاکس معده . (1) بسیاری از بیماری های مزمن دیگر که عمدتا در اثر ضعف در سیستم ایمنی ایجاد می شوند نیز با سلامت گوارش ارتباط مستقیمی دارد.همچنین بر اساس نتایج تحقیقات متوجه می شویم که تقریبا 100% بیمارانی که به رفلاکس معده و مشکلات این چنینی مواجه می شوند از 

احساس رفلاکس معده یا سوزش سر دل چگونه است ؟؟

نشانه های مشترک آن ها درد در قفسه سینه ، احساس سوزش شدید در معده که می تواند تنفس هنگام خواب را برهم زند ، خشکی دهان و تنفس بد بو می باشد . اگر شما هرکدام یک از این نشانه ها را تجربه کرده باشید و به دنبال راهی باشید که بتوانید این درد ها را تسکین بخشید باید رژیم غذایی خود را بهبود دهید و تغییرات اساسی در سبک زندگی خود ایجاد کنید . این تغییرات شامل تغییر زمان خواب شما ، مصرف مواد مغذی و کنترل استرس می باشد . همچنین باید مصرف زیاد کافئین را متوقف کنید و از مصرف الکل پرهیز کنید .

 

 

رفلاکس معده چیست؟

رفلاکس معده که نام دیگر آن heartburn می باشد که در اثر ورود مایع اسیدی معده به مری اتفاق می افتد که شکل شدید تر آن بیماری GERD  (Gastroesophageal reflux disease) است . رفلاکس معده باعث سوزش در ناحیه قفسه سینه می شود به طوری که سینه یا گلویتان آتش گرفته است . اکثر مردم تصور می کنند که خوردن غذاهای اسیدی و یا تولید بیش از حد اسید معده موجب سوزش سر دل و علائم رفلاکس معده می شود . اما در حقیقت برعکس این موضوع درست است . یعنی اسید معده کم و ناتوانی در هضم غذاها مجرمان واقعی هستند .

 

این مشکلات در طول یک شب و با تغییرات غذایی کوتاه مدت درمان نخواهند شد . اما اگر یک سبک زندگی سالم را پیش بگیرید می توانید امیدوار باشید که این مشکلات به سراغ شما نخواهند آمد . حدود 4-10 درصد از کل بزرگسالان کره زمین در طول روز نشانه های رفلاکس معده را تجربه می کنند و در هفته حدود 30 درصد از بزرگسالان حداقل یکبار درگیر رفلاکس معده می شوند . از آنجا که همه ما با یکدیگر متفاوت هستیم و بدن هر یک از ما به طور متفاوتی به غذاها واکنس نشان می دهد نمی توان همه راهکار های درمانی را در همه افراد به کار برد اما در این مقاله سعی شده مجموعه ای از راهکار هایی که برای درمان رفلاکس معده در اکثر افراد قابل استفاده باشد شرح داده شود.

 

محققان در حال انجام تحقیقات گسترده ای برای درمان رفلاکس معده هستند . این تحقیقات تنها در مورد کشف داروهایی برای تسکین رفلاکس معده نیست ، بلکه در اصل روی اصلاح شیوه زندگی تمرکز دارد .

 

علائم رفلاکس معده برای اکثر افراد به شکل زیر می باشد : (2)

 

  • درد قفسه سینه و احساس سوزش.

 

  • احساس تلخی در دهان.

 

  • مشکلات خواب مانند احساس خفگی یا سرفه در اواسط شب که منجر به بیدار شدن شما می شود.

 

 

  • سوزش و خونریزی لثه.

 

  • تنفس بدبو.

 

  • احساس نفخ در شکم بعد از وعده های غذایی.

 

  • از دست دادن اشتها.

 

 

 

عوامل ایجاد رفلاکس معده : (34)

  • سریع غذاخوردن و توجه نکردن به جویدن غذا : در حقیقت نجویدن غذا باعث دیر هضم شدن غذا می شود و یکی از عوامل اصلی ایجاد رفلاکس معده است .

 

  • پرخوری باعث ایجاد فشار در شکم و بروز نفخ می شود و رابطه مستقیمی با رفلاکس معده دارد .

 

  • خوردن تنها یک یا دو وعده غذایی در روز.

 

  • چاقی و اضافه وزن.

 

  • کهولت سن.

 

 

  • کمبود ویتامین ها و مواد معدنی.

 

  • استرس زیاد.

 

  • مصرف سیگار و الکل و کافئین.

 

 

مشکلات معمول مربوط به درمان اسید رفلاکس معده

رفلاکس معده یا heartburn و همچنین GERD با داروهای مشابه درمان می شوند . برخی از داروها برای زمانی هستند که نشانه ها خیلی دردناک شده اند و برخی دیگر برای پیشگیری از بروز رفلاکس معده هستند . 3 نوع داروی معمول برای درمان رفلاکس معده وجود دارد : antaacids  ، H2Ras و PPIS

و همچنین شاید شما یکی از دارو های زیر را درگذشته برای درمان رفلاکس معده خود مصرف کرده باشید :

-pepcid AC

-Zantac 75

-Tagamet

-و غیره

این دارو ها رابطه مستقیمی با ضعف در سیستم هضم ، سندرم روده تحریک پذیر ، افسردگی و بروز کم خونی دارند . بر اساس تحقیقات انجام شده مشکلات جدی می تواند در اثر استفاده از این داروها به وجود بیاید . (5) در حقیقت FDA به مصرف کنندگان این داروها هشدار داده است که حتما زیر نظر متخصص و در دوزهای کنترل شده این داروها را استفاده کنند و در صورت مشاهده اسهال مکرر فورا به پزشک مراجعه کنند .

 

 

رژیم غذایی مناسب برای رفلاکس معده

در حقیقت هر تحقیقی که در رابطه با رفلاکس معده و GERD انجام شده است نتیجه آن رابطه مستقیمی با رژیم غذایی داشته است . یک رژیم غذایی بی کیفیت می تواند عامل اصلی بروز رفلاکس معده باشد . پرخوری در غذاهای فرآوری شده ، غذاخوردن بدون تمرکز و آرامش عواملی هستند که در بروز رفلاکس معده بسیار موثرند. با وجود اینکه سیستم هضم ما با یکدیگر متفاوت است و واکنشی که به غذاهای مختلف نشان می دهد منحصر به فرد خودش است اما غذاهایی وجود دارند که اثر مستقیمی در بروز رفلاکس معده در اکثر افراد دارند .باید توجه کنید که مصرف این غذاها را از رژیم غذایی خود قطع کنید .

 

برای داشتن یک سیستم هضم سالم و رهایی از دردهای شکمی نکته مهمی که وجود دارد این است که حتما غذاهای ارگانیک را مصرف کنید و تا حد ممکن از مصرف غذهای GMO یا اصلاح ژنتیک شده پرهیز کنید .

 

افزایش مصرف فیبر در طول روز منجر به افزایش باکتری های مفید روده می شوند ، سعی کنید مواد غذایی دارای فیبر و مکمل های پروبیوتیکی را در برنامه غذایی خود جای دهید و همچنین سعی کنید پروتئین های باکیفیت مصرف کنید . کاهش مصرف غلات نیز به شما کمک می کند تا کمتر به مشکلات هضم و التهابات روده دچار شوید .

 

 

لیست غذاهایی که به درمان رفلاکس معده و GERD کمک می کنند :

رفلاکس معده

 

  • کفیر و ماست پروبیوتیک به افزایش باکتری های مفید روده و بهبود عملکرد سیستم هضم کمک می کنند .

 

  • آب قلم که به آرامی پخته شده باشد تا تمام کلاژن ها ، گلوتامین و گلیسین را در برگرفته باشد .

 

  • سبزیجات تخمیر شده و ترشی ها مثل کیمچی.

 

  • کامبوجا سرشار از باکتری های مفید و پروبیوتیک می باشد.

 

  • سرکه سیب به تعادل اسید معده کمک می کند . یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و روزانه میل کنید .

 

  • آب نارگیل سرشار از پتاسیم و الکترولیت ها می باشد که به هیدراته ماندن بدن کمک می کند . یک لیوان آب نارگیل را قبل از رفتن به رختخواب برای پیشگیری از بروز رفلاکس معده در خواب و داشتن خوابی آرام میل کنید .

 

  • روغن نارگیل یکی از چربی های مفید می باشد که دارای خاصیت ضد التهابی است .

 

  • آرتیشو.

 

 

  • خیار.

 

  • کدوحلوایی و سایر کدو.

 

  • ماهی سالمون.

 

  • بادام.

 

  • عسل.

 

 

 

غذاهایی که برای پیشگیری از رفلاکس معده باید از مصرف آنها خودداری کنیم : (6)

رفلاکس معده

 

  • مصرف الکل یکی از عوامل موثر در بروز رفلاکس معده و بیماری هایی همچون آلزایمر می باشد . سعی کنید برای طولانی مدت قبل از رفتن به رختخواب یک لیوان آب میل کنید تا بتوانید الکل را راحتتر ترک کنید .

 

  • غذاهای تحریک کننده مثل کافئین ، چای ، نوشیدنی های انرژی زا می تواند در بروز التهاب و رفلاکس معده موثر باشد.

 

  • نوشیدنی های گازدار مثل سودا و انواع نوشابه ها.

 

  • قندها و شیرین کننده های مصنوعی هر دو در بروز التهاب و افزایش وزن نقش موثری دارند.

 

  • غذاهای سرخ کرده مانند چیپس ها و سیب زمین سرخ شده.

 

  • غذاهای فرآوری شده و کنسروی دارای میزان زیادی سدیم می باشند که علاوه بر ایجاد رفلاکس معده موجب گرفتگی عروق و بیماری های قلبی می شوند .

 

  • شکلات ها به علت داشتن کافئین و قند احتمال بروز نشانه های رفلاکس معده را افزایش می دهند.

 

  • همه افراد ممکن است واکنش منفی نسبت به محصولات لبنی نداشته باشند اما برخی دیگر به مصرف شیر ، پنیر و سایر مواد لبنی حساسیت دارند.

 

  • روغن های گیاهی مانند روغن کانولا موجب بروز التهاب می شوند .

 

  • غذاهای تند مانند فلفل چیلی ، دارچین و فلفل قرمز تاثیرشان روی افراد متفاوت است . برخی افراد با مصرف این مواد دچار رفلاکس معده می شوند و برخی دیگر در صورتی که در حد متعادل میل کنند مشکلی ندارند . باید نتیجه مصرف آن را روی خود تست کنید .

 

  • گوجه فرنگی و پیاز به طور کلی مواد غذایی سالم و مفیدی هستند . اما می توانند یک عامل تحریک کننده در برخی افراد باشند . مخصوصا اگر به مقدار زیادی مصرف شوند .

 

  • مرکبات و آبمیوه ها مرکباتی خاصیت اسیدی زیادی دارند که می توانند در پدیدار شدن نشانه های رفلاکس معده موثر باشند .

 

  • سس های سالاد خامه ای و پرچرب.

 

  • نعنا و محصولاتی که حاوی نعنا هستند.

 

  • کربوهیدرات های تصفیه شده.

 

 

تغییراتی در سبک زندگی که می توانند به پیشگیری از بروز رفلاکس معده کمک کنند:

1-موقع خوابیدن به پهلوها بخوابید و سر خود را بالاتر قرار دهید . سعی کنید پایه های تخت را که زیر سر شما می باشند 4-6 اینچ بلندتر کنید . این کار بهتر از آن است که بخواهید با استفاده از یک بالش اضافه زیر سر خود را بلندتر کنید .  این عمل مانع ورود اسید معده به مری می شود .

 

2-در طول روز زیاد خم و راست نشوید اینکار موجب بروز درد معده شده و ریسک بروز رفلاکس معده را بالا می برد .

 

3- استرس خود را کنترل کنید . کنترل استرس مانع ترشح بیش از اندازه اسید معده می شود . سعی کنید از ورزش هایی مثل یوگا و مدیتیشن برای جلوگیری از استرس کمک بگیرید .

 

4- طب سوزنی می تواند با هدف قرار دادن نقاط خاص به کاهش بروز علائم رفلاکس معده کمک کند .

 

5-تمرینات ورزشی منظم و داشتن پیاده روی روزانه می تواند به بهبود عملکرد سیستم هضم و پیشگیری از بروز رفلاکس معده کمک کند .

 

6- اگر شما سیگار می کشید هرچه سریع تر مصرف آن را ترک کنید .

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *