درمان فشار خون

درمان فشار خون

درمان فشار خون

مطالعات انجام شده در طول 20 سال گذشته نشان داده است که اکثر افرادی که در کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته زندگی می کنند ، دچار فشارخون بالا هستند . یا در معرض ابتلا به این بیماری می باشند . درحقیقت میلیون ها نفر در سراسر جهان با فشار خون یا hypertension مبارزه می کنند. در سال 2008 شیوع فشار خون بین بزرگسالان بالای 25 سال در جهان حدود 40 درصد بوده است و تقریبا یک نفر از هر سه نفر آمریکایی از بیماری فشار خون رنج می برد.

 

فشارخون چیست؟؟

فشارخون ترکیبی از فشار سیستول و دیاستول است. فشارخون سیستولی همان فشاری است که هنگام منقبض شدن قلب ثبت می شود. فشارخون دیاستولی همان فشاری است که هنگام منبسط شدن قلب ثبت می شود. فشار سیستولیک معمولا در اندازه گیری های فشارخون ابتدا خوانده می شود . برای مثال فشارخون 90/140 ، 140 فشارخون سیستولیک و 90 فشار خون دیاستولیک می باشد. در فشارخون بالا بازه سیستولیک بین عدد 120 تا 139 و بازه دیاستولیک بین عدد 80 تا 89 می باشد.

 

انواع بازه های فشارخون عبارتند از:

-نرمال یا عادی: کمتر از 80/120

-در معرض ابتلا به فشار خون : 80-89/120-139

-مرحله اول فشارخون : 90-99/140-159

-مرحله دوم فشار خون : 100/160

 

فشارخون بالا زمانی اتفاق می افتد که فشار روی عروق و رگ های خونی بسیار بالا می رود و موجب ایجاد استرس در قلب می شود. ابتلا به فشار خون در طولانی مدت ریسک ابتلا به سکته مغزی ، حملات قلبی و دیابت را افزایش می دهد. اکثر افرادی که به فشار خون مبتلا هستند تا زمانی که مشکلات جدی برای آن ها ایجاد نشود متوجه بیماری خود نمی شوند .

 

 

آسیب های ناشی از فشار خون عبارتند از:

آسیب شریان، بی خوابی ، اختلال در عملکرد قلب یا نارسایی قلبی ، ایجاد مشکلات در عملکرد سیستم کلیه ، از دست دادن بینایی , کاهش تمرکز و حافظه ، سندرم متابولیک .

 

در حقیقت هیچ نشانه ای برای فشار خون بالا وجود ندارد. اما علائم هشدار دهنده ای وجود دارند که در صورت مشاهده آن ها باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. علائمی مانند درد در قفسه سینه ، سر درد ، وز وز گوش ، تپش قلب نامنظم ، خون دماغ شدن ، تغییرات در بینایی .

 

اصلی ترین دلایلی که باعث فشارخون بالا می شوند :

 

درمان فشار خون

 

-رژیم غذایی که در آن مصرف نمک بالاست

-استرس روزمره

-مصرف الکل

-مصرف بیش از اندازه کافئین

-سیگار

-چاقی

-عدم فعالیت

-قرص های کنترل بارداری

چطور می توانیم فشار خون خود را تحت نظر داشته باشیم؟؟

شما می توانید فشار خون خود را در منزل و با کمک دستگاه های کنترل فشار خون خانگی تحت نظر داشته باشید. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند از دستگاه های اتوماتیک که دارای بازو بند می باشند استفاده کنید . توجه داشته باشید موقع بستن بازوبند آن را بالاتر از آرنج خود به درستی ببندید . هنگام گرفتن فشارخون به نکات زیر توجه کنید:

-تا 30 دقیقه قبل از گرفتن فشار خون ورزش نکنید ، چیزی میل نکنید ، نوشیدنی های حاوی کافئین ننوشید ، سیگار نکشید.

-روی یک صندلی راحت بنشینید به طوری که کمرتان کاملا به تکیه گاه صندلی چسبیده باشد ، کف پای خود را کاملا روی زمین قرار دهید.

-هر روز سر ساعت معینی فشارخون خود را توسط دستگاه کنترل کنید.

– دو تا سه بار در روز فشارخون خود را کنترل کنید.

 

 

3 راهکار خانگی برای درمان فشار خون

 

ممکن است متعجب شوید اگر به شما بگویم که می توانید با راهکار های طبیعی فشارخون خود را کاهش دهید و این راهکارها خیلی سریع نتایج مثبت خود را نشان می دهند.

با استفاده از خوراکی های طبیعی خیلی بهتر از مکمل ها می توانید فشارخون خود را کاهش دهید ، تنها کافی است که سبک زندگی خود را تغییر دهید:

 

1-رژیم غذایی مدیترانه ای را انتخاب کنید

خوشبختانه رژیم مدیترانه ای قدرت خود را در درمان فشار خون ثابت کرده است. این کار با کمک خوراکی هایی مثل زیتون و تخم کتان میسر شده است. سبک غذایی مدیترانه ای شامل میزان زیادی از میوه ها و سبزیجات می شود. همچنین غذاهای دریایی و موادغذایی سرشار از امگا 3 از عناصر اصلی این رژیم غذایی هستند. یک رژیم غذایی مدیترانه ای که در آن غلات حذف شده و یا به شدت محدود شده باشد و در آن غذاهای حاوی امگا 3 به وفور مصرف شود ایده آل برای درمان فشار خون می باشد.

 

 

2-منیزیم استفاده کنید (500 میلی گرم قبل از خواب)

منیزیم یک ماده معدنی فوق العاده می باشد که به بهبود جریان خون و آرامش عروق خونی شما کمک می کند. همچنین تاثیر مستقیم بر درمان فشار خون دارد. در راستای تحقیقات انجام شده توسط انجمن قلب آمریکا متوجه شدیم که بسیاری از افراد که به فشارخون مبتلا هستند از کمبود منیزیم نیز رنج می برند، پس بهتر است که خوراکی هایی مصرف کنید که حاوی منیزیم هستند. میزان ایده آل مصرف منیزیم برای هر فرد 500 میلی گرم در روز است.

 

3-مصرف پتاسیم را افزایش دهید

 

درمان فشار خون

 

یک ماده ضروری برای بدن که به کاهش فشار خون کمک می کند پتاسیم می باشد که در خوراکی هایی مانند آووکادو ، موز ، انبه و طالبی وجود دارد . همچنین یکی دیگر از منابع غنی پتاسیم آب نارگیل می باشد. از آب نارگیل در اسموتی های خود استفاده کنید ، این کار به کاهش و درمان فشارخون شما کمک می کند. بهتر است که پتاسیم را از منابع غذایی دریافت کنید و هنگام مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

 

برترین مواد غذایی که در یک رژیم کاهش فشار خون باید وجود داشته باشند:

یکی از بهترین راهکار هایی که برای کاهش فشارخون شما وجود دارد خوردن غذاهای سالم است. غذاهایی مانند :

-خوراکی های سرشار از فیبر : خوراکی های فرآوری نشده که دارای فیبر بالایی هستند مانند سبزیجات ، میوه ها و دانه ها قسمت اصلی یک رژیم غذایی مناسب کاهش فشارخون را تشکیل می دهد. اگر میخواهید فشار خون خود را کاهش دهید از مواد غذایی مثل کینوا ، تخم کتان ، آرتیشو ، بروکلی و دانه چیا در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کنید.

-خوراکی های کم سدیم : نمک عامل اصلی فشارخون در رژیم غذایی می باشد. مصرف نمک روزانه را به 1500 میلی گرم در روز محدود کنید.

خوراکی های دارای پتاسیم : خوراکی هایی مثل آووکادو ، انبه ، موز به کاهش فشارخون کمک می کند.

خوراکی های دارای امگا 3 : سالمون ، گوشت گاو ارگانیک ، دانه چیا و تخم کتان علاوه بر مبارزه با رادیکال های آزاد و کاهش التهابات به کاهش و درمان فشارخون کمک می کند.

 

 

8 ماده غذایی که به درمان فشارخون کمک می کنند:

 

1-شکلات تلخ : شکلات تلخ یکی از مواد غذایی فوق العاده برای کاهش استرس و فشارخون می باشد . شکلات تلخ به علت داشتن فنول ها با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کند

2-سیر : سیر خام و پودر سیر به درمان فشارخون و آرامش عضلات کمک می کند. تحقیقات نشان داده است مصرف سیر خام مانع گرفتگی عروق خونی و در نتیجه افزایش فشارخون می گردد.

3- اسفناج : اسفناج یکی دیگر از غذاهای سرشار از منیزیم و فولات می باشد . از بروز حملات قلبی پیشگیری می کند و در درمان فشار خون نقش موثری دارد.

4- تخمه آفتابگردان : سرشار از پتاسیم و منیزیم و چربی های مفید می باشد و به کاهش کلسترول خون و درمان گرفتگی عروق کمک می کند.

5- موز : موز سرشار از پتاسیم و فیبر می باشد

6- گوجه فرنگی : سرشار از کلسیم ، پتاسیم ، ویتامین های A، C و E و همچنین لیکوپن می باشد. این عناصر موجود در گوجه فرنگی به درمان فشارخون و بهبود وضعیت عروق خونی کمک می کند . لیکوپن یکی از عناصر موثر در درمان فشارخون می باشد که توسط گرما فعال می شود سعی کنید بعد از مصرف گوجه فرنگی کمی فلفل چیلی مصرف کنید تا لیکوپن در بدن شما به سرعت فعال شود.

7-بروکلی : بروکلی یکی از خوراکی های فوق العاده روی کره زمین می باشد . بروکلی غنی از پتاسیم و کرومیوم می باشد که به تنظیم فشارخون و قند خون و کنترل وزن کمک می کند.

8- طالبی : طالبی ، هندوانه و گرمک سه میوه فوق العاده سرشار از پتاسیم می باشند که به درمان فشار خون کمک می کنند .

 

غذاهایی که برای جلوگیری از ابتلا به فشارخون نباید مصرف کنیم:

 

-غذاهای سرشار از سدیم مانند غذاهای دودی شده ، کنسروی ، خیارشور های صنعتی ، زیتون های صنعتی که موجب افزایش فشارخون می شود.

-چربی های ترانس ، روغن های گیاهی ، روغن کانولا و مارگارین : این روغن ها موجب افزایش التهابات در بدن می شود و به علت این که طی فرآیند تصفیه شدن آلودگی هایی وارد آن ها شده است برای بدن مضر می باشد.

-قند: مصرف غذاهایی که قند بالایی دارند مانند نوشابه ها ، نوشیدنی های انرژی زا ، شکلات های شیری رابطه مستقیمی با افزایش فشارخون دارد.

-کافئین : مصرف زیاد کافئین موجب افزایش فشار خون می شود.

-الکل : مصرف الکل موجب افزایش فشارخون می شود.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *