درمان ریزش مو

درمان ریزش مو با روش های طبیعی

درمان ریزش مو

موهای زیبا نقش مهمی در ظاهر افراد دارند و می تواند به افراد حس اعتماد به نفس را القا کند. اما با ریزش مو تمام این زیبایی ناگهان نابود می شود و موجب عدم اعتماد به نفس و ناراحتی می شود خصوصا اگر دلیل ریزش موی خود را ندانید. حقیقت اصلی این است که ویتامین ها موجب رشد موی شما می شوند و کمبود ویتامین و مواد معدنی (ریزمغذی ها) در بدن یکی از عوامل اصلی ریزش مو می باشد.

 

شما با راهکار های طبیعی می توانید ریشه موهای خود را تقویت کنید تا مانع ریزش مو شوید. برخی از راهکارهای طبیعی برای درمان ریزش مو عبارتند از: کنترل هورمون های بدن، مبارزه با استرس اکسیداتیو و مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان برای مبارزه با رادیکال های آزاد.

 

کمتر از 45 درصد زنان در طول زندگی دچار ریزش مو می شوند. شرکت هایی که در صنعت حفظ سلامت و مراقبت از مو فعالیت می کنند به خوبی می دانند که مصرف کنندگان آن ها به دنبال جوان تر شدن و زیباتر به نظر رسیدن هستند. پس به صورت مداوم محصولات جدیدی را ارائه می دهند که به شما وعده درمان ریزش مو و افزایش رشد مو را می دهند. اما قبل از اینکه پول خود را بابت این محصولات صنعتی خرج کنید ویتامین های زیر را برای درمان ریزش مو و افزایش رشد مو امتحان کنید.

 

 

علل اصلی ریزش مو

دلایل زیادی برای ریزش موها وجود دارند که ممکن است در طولانی مدت یا کوتاه مدت منجر به ریزش موی شما شوند، در اینجا سه مورد از شایع ترین دلایل ریزش مو را بررسی می کنیم که شاید مشکل شما هم در این سه مورد نهفته باشد:

 

درمان ریزش مو

  • رژیم غذایی مناسبی ندارید

موهای شما نیاز به مواد غذایی دارند تا سالم بمانند، باید بدانید که پیروی از یک رژیم غذایی سالم و دنبال کردن آن برای طولانی مدت به شما کمک می کند علاوه بر کنترل وزن بتوانید پوست و مویی سالم داشته باشید سعی کنید در رژیم غذایی خود موادی مانند پروتئین، آهن، حبوبات، زینک، پروبیوتیک ها و بیوتین را جای دهید که اگر این مواد تامین نشود منجر به ریزش مو می گردد. همچنین تحقیقات نشان داده است پروبیوتیک ها به شفافیت موها کمک شایانی می کند (1).

 

  • استرس زیادی دارید

استرس روزمره به نوعی جزئی از زندگی ما شده است، استرس های کاری، خانوادگی و عاطفی … سعی کنید با کمک مدیتیشن و اختصاص دادن زمانی خاص در روز برای استراحت و تمدد اعصاب استرس خود را کنترل کنید. بد نیست بدانید که نوعی از ریزش مو به نام telogen effluvium وجود دارد که بر اثر استرس و فشار بیش از حد کاری به وجود می آید.

  • موهای خود را زیاد می بندید

مد و سلامت موها معمولا میانه خوبی با هم ندارند، اتوی مو، تافت، رنگ مو ها و… می توانند به موهای شما آسیب برسانند و منجر به ریزش بشوند، همچنین بستن موهای بلند برای مدت طولانی می تواند ریشه مو را تضعیف کند و منجر به ریزش مو گردد.

 

 

 

6 ویتامین اصلی برای درمان ریزش مو و افزایش رشد مو

 

حقیقت این است که ریزش مو یک فرآیند پیچیده است که شامل مکانیزم های مختلفی مانند اثرات محیطی، ژنتیکی و هورمونی می باشد. درست مانند پوست ما، فولیکول موها در طی زمان و در اثر پیری رو به زوال می رود. عوامل ذاتی که روی این روند تاثیرگذارند عواملی مثل اثرات ژنتیکی و هورمونی هستند و عوامل تاثیر گذار بیرونی عبارتند از: سیگار کشیدن و اثرات اشعه ماوراء بنفش.

 

گاهی اوقات نیز ریزش مو به علت کمبود ویتامین ها به وجود می آید. خوشبختانه در این حالت می توانید به درمان ریزش مو امیدوار باشید. چراکه با افزودن مواد غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی به رژیم غذایی خود می توانید به درمان ریزش موهای خود کمک کنید. برخی از این ویتامین ها خواص آنتی اکسیدانی دارند که با عوامل بیرونی ریزش مو مبارزه می کنند و برخی دیگر به کنترل هورمون ها کمک می کند.

 

 

درمان ریزش مو

6 مورد از برترین ویتامین ها برای درمان ریزش مو در خانه شما وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

 

1-روغن ماهی

روغن های غنی از انواع مختلف اسیدهای چرب بطور گسترده در هر دو مطالعات حیوانی و انسانی مورد ارزیابی قرار گرفته اند و اثرات مثبت آن ها بر سلامت پوست و حفاظت از ریشه مو مشخص شده است. اسیدهای چرب امگا 3 گروهی از این چربی های سالم هستند که موجب درمان ریزش مو و درخشان شدن موهای شما می شوند. همچنین امگا 3 به افزایش ضخامت موهای شما کمک می کند و التهاباتی که موجب ریزش مو می شوند را از بین می برد. به همین دلیل روغن ماهی یکی از 6 ویتامین مهم برای درمان ریزش مو می باشد.

 

یک مقاله که در سال 2015 توسط نشریه پوست و زیبایی آمریکا منتشر شد طی مدت 6 ماه اثرات مصرف امگا 3 و آنتی اکسیدان ها بر درمان ریزش مو بررسی کرد. در این تحقیق 120 خانم سالم با نشانه های خفیف ریزش مو شرکت داده شدند. بعد از 6 ماه درمان و ارزیابی عکس های گرفته شده مشخص شد که ریزش موی  89.9 درصد از شرکت کنندگان متوقف شده بود، همچنین 86 درصد از شرکت کنندگان از افزایش ضخامت موهای خود خبر دادند و 87 درصد تراکم بیشتر موهای خود را گزارش دادند.(1)

 

مصرف غذاهای سرشار از امگا 3 مانند سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی تن، ساردین، زرده تخم مرغ، گردو، شاهدانه به تنظیم هورمون ها و کاهش التهاب های ناشی از اثرات مخرب رادیکال های آزاد کمک می کند. اگر شما به اندازه کافی غذاهای سرشار از امگا 3 مصرف نمی کنید یک یا دو عدد کپسول امگا 3 یا 1-2 قاشق غذاخوری روغن ماهی در طول روز مصرف کنید. 

 

2- زینک (روی)

اثرات مثبت زینک برای دهه های مختلف در درمان اختلالاتی نظیر آلوپسی، telogen effluvium مورد استفاده قرار می گرفت. چراکه زینک ها روی سلامت فولیکول مو تاثیر مثبت می گذارند. تحقیقات نشان داده است که عده ای از بیماران مبتلا به آلوپسی دچار کمبود روی (زینک) می باشند و مصرف غذاهای سرشار از زینک و مکمل های آن به درمان این بیماری کمک می کند.

 

یک تحقیق که در سال 2015 توسط انجمن پوست و مو آمریکا انجام شد نشان می دهد که همه انواع ریزش مو به نوعی باکمبود روی رابطه دارند خصوصا گروهی که دچار ریزش موی آلوپسی هستند. 

 

3- B-Complex) biotin & B5)

بیوتین و ویتامین B5 به عنوان راهکار برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرند. بیوتین به بازسازی موهای آسیب دیده کمک می کند و از موها در برابر آسیب شامپوها محافظت می کند. همچنین افرادی که موهای خشک دارند (ازجمله عواملی که باعث خشکی موها می شوند قرار گرفتن بیش از حد در معرض نورخورشید و اتو کردن مداوم موها هستند)، با کمک بیوتین می توانند به نرمی و لطافت موهای خود بیافزایند.

 

ویتامین B5 به عملکرد صحیح غدد فوق کلیه کمک می کند و با این کار به درمان ریزش مو و بهبود کیفیت موها کمک می کند. نشانه اصلی کمبود بیوتین ریزش مو می باشد. این کمبود می تواند در اثر استعمال دخانیات، عدم عملکرد صحیح کبد و یا حتی بارداری ایجاد شود.

 

محققان هشدار می دهند که مادران باردار در طول بارداری ممکن است به کمبود بیوتین دچار شوند زیرا سلول های جنین به سرعت در حال رشد هستند و نیاز مادران به بیوتین در دوران بارداری بیش از حالت معمولی می باشد. (2برای اینکه بتوانید ریزش موهای خود را درمان کنید و ریشه موهای خود را تقویت کنید می توانید روزانه یک عدد کپسول مکمل B-Complex مصرف کنید. برای اینکه بتوانید بیوتین مورد نیاز بدن خود را تامین کنید از منابع غذایی مانند تخم مرغ، جگر، فیله مرغ، آووکادو، حبوبات، آجیل و بذر کتان استفاده کنید.

 

4-ویتامین C

شواهد تجربی نشان می دهد که استرس اکسیداتیو نقش مهمی در روند پیری دارد. مولکول های رادیکال های آزاد که در نتیجه استرس اکسیداتیو ایجاد می شوند بطور مستقیم به غشای ساختار سلولی آسیب می زنند و بافت DNA را تخریب می کنند. (3)

 

با افزایش سن تولید رادیکال های آزاد افزایش می یابد و میزان آنتی اکسیدان های بدن کاهش می یابد. برای این که بتوانید آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را خنثی کنید باید از ویتامین هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند کمک بگیرید. یکی از این ویتامین ها ویتامین C می باشند که با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند و به درمان ریزش مو و افزایش رشد مو کمک می کند.

 

اگر بخواهم بهترین منابع ویتامین C را به شما معرفی کنم باید از خوراکی هایی مانند پرتقال، فلفل دلمه ای، kale (برگ کلم)، کیوی، بروکلی، کلم بروکسل و گریپ فروت نام ببرم. برای اینکه بتوانید از فواید آنتی اکسیدانی ویتامین C بهره ببرید باید روزانه 500-1000 میلی گرم ویتامین C مصرف کنید.

 

5-آهن

تحقیقات چند سال اخیر محققان نشان می دهد رابطه مستقیمی بین فقر آهن و ریزش مو وجود دارند. محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با وضعیت بدن و انواع مختلف ریزش مو مطالعه کردند. این تحقیق بین زنان 15-45 ساله انجام شد که در نتیجه مشخص شد 85 درصد از زنانی که دچار ریزش موی telogen بودند از فقر آهن رنج می بردند.

(telogen نام مرحله ای از رشد مو می باشد که در این مرحله معمولا براثر ایجاد استرس در ریشه مو، موها به حالت استراحت فرو می روند و رشد آنها متوقف می شوند و همچنین ریشه آنها سست می شود) 

 

برای اینکه بتوانید رشد موهای خود را افزایش دهید مواد غذایی سرشار از آهن را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. خوراکی هایی مانند اسفناج، زرده تخم مرغ، لوبیا قرمز، گوشت قرمز و بروکلی. اگر مطمئن نیستید که به اندازه کافی در طول روز آهن مصرف می کنید می توانید از مکمل های آهن در رژیم غذایی خود استفاده کنید، این کار به درمان ریزش مو شما کمک می کند.

 

6- ویتامین D

فولیکول های مو بسیار حساس به هورمون ها هستند. ویتامین D یک هورمون است که نقش مهمی در هوموستازیس کلسیم ایفا می کند و به افزایش ایمنی بدن و تکثیر سلولی کمک می کند. محققان کلینیک پوست و موی آمریکا دریافته اند که رابطه مستقیمی بین آلوپسی و کمبود ویتامین D وجود دارد.

 

بهترین راه برای جذب ویتامین D به بدن قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم نور خورشید است. این کار همچنین به سم زدایی بدن شما کمک می کند. روزانه 10-15 دقیقه پوست خود را در معرض تابش نور خورشید قرار دهید تا بتوانید حدود 10000 واحد ویتامین D طبیعی جذب بدن خود کنید.

 

برای اینکه بتوانید ویتامین D را از منابع غذایی دریافت کنید باید غذاهایی مانند قارچ، سالمون و ماهی خال مخالی را در برنامه غذایی خود جای دهید.

 

 

 

برگرفته از : https://goo.gl/ue5sTP

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *