خواص روغن نارگیل و موارد استفاده آن

تا به امروز بیش از 1500 تحقیق بر روی روغن نارگیل انجام شده که نشان می دهد خواص روغن نارگیل بیشمار است و یکی از سالم ترین خوراکی ها در این سیاره است. خواص روغن نارگیل و موارد استفاده آن فراتر از چیزی است که اکثر مردم فکر می کنند. اما تحقیقات در نهایت از اسرار این سوپر فود واقعی پرده برداشتند. برای مثال روغن نارگیل حاوی اسید های چرب متوسط زنجیره ای منحصر به فرد زیر است:

  • اسید کاپریلیک
  • اسید لوریک
  • کاپریک اسید

حدود 62 درصد چربی موجود در روغن نارگیل از این سه اسید چرب سالم تشکیل شده است و 91 درصد از چربی در روغن نارگیل چربی اشباع شده سالم است. ترکیب این چربی ها روغن نارگیل را به یکی از مفیدترین چربی ها تبدیل کرده است. اکثر چربی هایی که ما استفاده می کنیم مدتی طولانی طول می کشد تا هضم شوند.

اما اسیدهای چرب میان زنجیره ای که در روغن نارگیل یافت می شوند یک منبع انرژی عالی را برای بدن فراهم می کنند، چراکه روغن نارگیل طی 3 مرحله به سوخت تبدیل می شوند و سایر چربی ها طی یک فرآیند 26 مرحله ای.

 

اسید های چرب متوسط زنجیره ای در مقایسه با اسیدهای چرب با زنجیره بلند :

  • هضم راحت تری دارند
  • به راحتی به صورت چربی ذخیره نمی شوند
  • خاصیت ضدمیکروبی و ضدقارچی دارند
  • سایز کوچک تری دارند بنابراین قابلیت نفوذپذیری سلول های برای تبدیل به انرژی بیشتر می شود
  • به جای اینکه در بدن به صورت چربی ذخیره شوند به سرعت تبدیل به انرژی می شوند

 

همه این موارد نشان می دهند که چرا روغن نارگیل به عنوان یک سوپرفود واقعی شناخته شده است.

 

 

17 مورد از خواص روغن نارگیل

بر اساس تحقیقات پزشکی اثبات شده و تحقیقات منتشر شده در پایگاه داده USDA روغن نارگیل برای موارد زیر بسیار مفید است:

 

1-درمان طبیعی بیماری آلزایمر

هضم اسیدهای چرب متوسط زنجیره ای توسط کبد باعث به وجود آمدن کتون ها می شود که به راحتی انرژی موردنیاز برای مغز را تامین می کند. کتون ها بدون این که به انسولین (برای پردازش گلوکز) نیاز داشته باشند انرژی را به مغز می رسانند. تحقیقات اخیر نشان داده است که مغز انسان در واقع انسولین خود را برای پردازش گلوکز و قدرت سلول های مغز تولید می کند (1). از آنجایی که مغز بیماران آلزایمری نیز قابلیت تولید انسولین خود را از دست می دهد کتون های روغن نارگیل می تواند منبع جایگزین انرژی برای کمک به عملکرد مغز باشد. بنابراین این مساله یکی از شگفت انگیزترین خواص روغن نارگیل برای بدن می باشد.

 

2-جلوگیری از بیماری قلبی و فشار خون بالا

روغن نارگیل حاوی چربی اشباع طبیعی است. چربی اشباع طبیعی علاوه بر اینکه باعث افزایش کلسترول خوب خون می شود، باعث تبدیل شدن کلسترول بد به کلسترول خوب نیز می شود. افزایش کلسترول خوب در بدن باعث بهبود سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. علاوه بر این روغن نارگیل با کاهش تری گلیسرید خون نیز موجب حفظ سلامت قلب و عروق می شود.

 

3-در بهبود مشکلات پوستی مثل اگزما، سوختگی، شوره سر، درماتیت و پسوریازیس موثر است

روغن نارگیل به عنوان تمیز کننده صورت، مرطوب کننده پوست و یک ضد آفتاب قوی است. علاوه بر این می تواند در درمان بسیاری از بیماری های پوستی موثر باشد. چراکه حاوی آنتی اکسیدان های بسیار است و خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دارد.

 

روغن نارگیل

4-در بهبود سلامت موها بسیار موثر است

اگر موی سر شما خشک است و یا شوره سر دارید حتما از روغن نارگیل استفاده کنید. اگر موهای آسیب دیده دارید و یا دچار موخوره و شوره سر هستید یک قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را با 10 قطره از اسانس رزماری به مدت 3 دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید و پس از 30 دقیقه حمام کنید.

 

5-کمک به پیشگیری و درمان سرطان

روغن نارگیل دو ویژگی دارد که در مبارزه با سرطان کمک می کند:

یک ویژگی آن کتون هایی است که در طول فرآیند هضم تولید می شود. بنابراین سلول های توموری که به گلوکز وابسته هستند نمی توانند به انرژی کتون ها دسترسی داشته باشند و از بین می روند. به همین دلیل این اعتقاد وجود دارد که رژیم کتوژنیک می تواند در بهبود برخی سرطان ها کارآمد باشد. دومین ویژگی آن این است که از اسیدهای چرب متوسط زنجیره ای تشکیل شده است که می تواند باکتری هایی منجر به سرطان معده می شوند را نابود کند.

 

6- تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن نارگیل حاوی اسید لائوریک است که با باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کند. شما می توانید در هنگام بیماری به جای غلات و قند در رژیم غذایی خود از روغن نارگیل استفاده کنید. شکر باعث رشد باکتری های مضر می شود. اما در عوض یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را سه بار در طول روز مصرف کنید.

 

7-بهبود عملکرد مغز و حافظه

در یک مطالعه منتشر شده در سال 2004 از مجله  Neurobiology of Aging، محققان دریافتند  که اسیدهای چرب متوسط زنجیره ای موجود در روغن نارگیل در بهبود حافظه بسیار موثر است. پس از مصرف این اسید چرب در همه بیماران بهبود قابل توجهی در توانایی عملکرد مغز و حافظه دیده شد. چراکه اسیدهای چرب متوسط زنجیره ای به راحتی در بدن جذب شده و می توانند بدون استفاد از انسولین انرژی مغز را تامین کنند (2). 

 

8-افزایش سطح انرژی بدن

هضم روغن نارگیل آسان است، انرژی پایدارتری تولید می کند و سوخت و ساز بدن شما را افزایش می دهد.

 

9-موجب بهبود فرآیند هضم، کاهش خط ابتلا به زخم معده و زخم روده می شود

نارگیل فرآیند هضم و سلامت گوارش را بهبود می بخشد. به این صورت که به بدن کمک می کند تا ویتامین های محلول در چربی، کلسیم و منیزیم جذب بدن شوند. همچنین باعث کاهش اسید معده و التهابات می شود.

 

10-موجب درمان عفونت های ادراری و بیماری های کلیوی و محافظت از کبد می شود

روغن نارگیل برای تشخیص و درمان عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های کلیوی شناخته شده است. اسیدهای چرب متوسط زنجیره ای که در این روغن موجود است خاصیت آنتی بیوتیکی دارد. همچنین روغن نارگیل به طور مستقیم از آسیب های کبدی محافظت می کند. آب نارگیل همچنین موجب هیدراته ماندن بدن و تسریع روند بهبود این بیماری می شود. پزشکان حتی برای دفع سنگ کلیه از تزریق آب نارگیل استفاده می کنند. علاوه بر این آب نارگیل یکی از مفیدترین نوشیدنی ها برای ورزشکاران می باشد. 

 

11-از بیماری لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند

به علت خاصیت آنتی باکتریالی و آنتی بیوتیکی روغن نارگیل تا حد زیادی می تواند در از بین بردن باکتری های دهانی، درمان آبسه یا همان عفونت لثه و پوسیدگی دندان موثر باشد. (3)

 

12-از پوکی استخوان جلوگیری می کند

رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو دو علت بزرگ برای بروز پوکی استخوان هستند. که خوشبختانه سطح بالای آنتی اکسیدان ها در روغن نارگیل با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و می تواند مانع پیشروی این بیماری شود. یکی دیگر از خواص روغن نارگیل این است که جذب کلسیم در روده را افزایش می دهد و به همین دلیل به تراکم توده استخوانی کمک می کند.

 

خواص روغن نارگیل

13-در بهبود دیابت نوع 2 تاثیرگذار است

هنگامی که سلول های بدن به انسولین مقاوم می شوند دیگر برای مصرف انرژی گلوکز مصرف نمی کنند. بنابراین پانکراس انسولین بیشتری تولید می کند. در این حالت شخص به دیابت نوع دوم مبتلا است. اسیدهای چرب متوسط زنجیره ای در روغن نارگیل وابسته به پردازش گلوکز نیستند و فشار را از پانکراس برای تولید انسولین بیشتر کم می کنند. بنابراین می تواند از مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

 

14-در روند کاهش وزن بسیار موثر است

یکی از خواص روغن نارگیل این است که سریعا به انرژی تبدیل شده و بدون کربوهیدرات است. بنابراین جای تعجبی نیست که برای کاهش وزن و لاغری مفید است و در رژیم کتوژنیک از آن به وفور استفاده می شود. روغن نارگیل به چربی سوزی و کالری سوزی کمک می کند، اشتها را کاهش می دهد و در از بین بردن چربی های شکمی موثر می باشد. ممکن است تعجب کنید که چرا مصرف چربی به کاهش چربی های بدن کمک می کند. دلیل این مساله بسیار منطقی است. در یک مطالعه در سال 1985 کشف شده که کاپریک اسید نقش قابل توجهی در بهبود عملکرد غده تیروئید و کمک به بدن برای چربی سوزی و تولید انرژی دارد.

 

15-خطر ابتلا به آرتروز و ایجاد التهابات را کاهش می دهد

طبق تحقیق منتشر شده در هند سطح بالای آنتی اکسیدان های موجود در روغن نارگیل طبیعی است که باعث کاهش التهابات و درمان آرتروز می شود که از درمان های دارویی نیز موثرتر است.

 

16- خواص ضد پیری دارد

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Food and Function، خاصیت آنتی اکسیدانی روغن نارگیل باعث کند شدن روند پیری، کاهش استرس و فشار بر کبد و کاهش اثرات استرس اکسیداتیو و سم زدایی بدن می شود. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با انواع توت ها به عنوان صبحانه میل کنید و یا از آن به طور مستقیم و موضعی روی پوست استفاده کنید تا از خواص آن بهره مند شوید. (4)

 

17- در تنظیم سطح ترشح هورمون ها موثر است

یکی دیگر از خواص روغن نارگیل این است که به طور طبیعی می تواند هورمون های شما را متعادل کند. چراکه منبع عالی از چربی های اشباع لوریک اسید است. علاوه بر این مطالعات نشان داده است که به علت تاثیرات مثبت بر میزان هورمون استروژن می تواند برای مصرف در دوران یائسگی بسیار مناسب است. تعادل هورمون ها در بدن به طور طبیعی میل به مصرف قند و غلات را کاهش می دهد. بنابراین همیشه سعی کنید که چربی های سالم و طبیعی را مانند نارگیل، آووکادو، تخم کتان و کره طبیعی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. (5)

 

عوارض جانبی روغن نارگیل

درواقع عوارض جانبی برای روغن نارگیل گزارش نشده است. تنها در برخی افراد که به نارگیل آلرژی دارند ممکن است در تماس با روغن نارگیل دچار حساسیت شوند.

 

نحوه مصرف روغن نارگیل

می توانید از روغن نارگیل در پخت و پز استفاده کنید. می توانید یک قاشق از آن را در وعده صبحانه میل کنید. می توانید آن را به صورت موضعی روی پوست خود ماساژ دهید.

 

هشدار

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که حتما از روغن های تصفیه نشده استفاده کنید. روغن های فرآوری شده که گرمای زیاده دیده باشد می تواند باعث تغییر ساختار شیمیایی آن شود و دیگر برای شما مناسب نباشند. بنابراین از روغن های هیدروژنه پرهیز کنید.

 

برگرفته از سایت : www.draxe.com

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *