تقلب در رژیم غذایی

تقلب در رژیم غذایی

 تقلب در رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن کمک کند ؟

“من به هیچ وجه نمی توانم در مقابل وسوسه مقاومت کنم.”  این یک جمله آشناست برای اکثر افرادی که قصد شروع یک رژیم غذایی را دارند و یا می خواهند تغییراتی در برنامه غذایی خود داشته باشند. در واقع حذف خوراکی های با قند تصفیه شده، کربوهیدرات ها و غذاهای پر از پنیر از برنامه غذایی روزانه می تواند برای شما یک چالش باشد. به خصوص وقتی که برای اولین بار یک برنامه غذایی جدید را شروع کرده اید و یا در تلاش برای کاهش وزن هستید. به همین دلیل روز تقلب در رژیم غذایی بسیار محبوب شده است.

 

روز تقلب در رژیم غذایی چیست؟

روز تقلب در رژیم غذایی یا cheat day، روزی است که شما می توانید بدون کالری شماری و یا پایبندی به رژیم غذایی تان هر چه می خواهید بخورید.

خداحافظ مرغ ساده و بروکلی!! . سلام همبرگر آبدار تازه!!

روز تقلب در رژیم غذایی هر روز در هفته می تواند باشد اگر چه اکثرا افراد روز آخر هفته را به عنوان روز تقلب در نظر می گیرند. نظریه ی پشت روز تقلب در رژیم غذایی این است که شما در طول هفته به رژیم غذایی خود پایبند هستید و هر زمان که غذایی شما را وسوسه کرد، می دانید که یک روز در رژیم تان وجود دارد که در آن روز می توانید غذای مورد علاقه خودتان را بخورید.

 

آیا روز تقلب موجب کاهش وزن می شود؟

در حالی که شاید به نظر برسد تقلب در رژیم غذایی برخلاف قواعد رژیم است، اما این درواقع چیزی است که بدنسازان و ورزشکاران حرفه ای هم اغلب در برنامه غذایی خود استفاده می کنند. به همین دلیل است که وقتی شما یک رژیم کاهش وزن را دنبال می کنید، مانند رژیم غذایی رایج کم کربوهیدرات، کالری مصرفی را کاهش می دهید. بنابراین در شروع رژیم غذایی، متوجه می شوید که به راحتی وزن کم می کنید.

 

اما بدن شما هوشمند است. با گذشت زمان، متوجه می شود که شما کالری کمتری نسبت به کالری که می سوزانید مصرف می کنید. بدن برای جبران و خنثی کردن این مساله متابولیسم را کاهش می دهد. بنابراین روند کاهش وزن و چربی سوزی شما نیز کاهش می یابد. بنابراین با در نظر گرفتن یک روز برای تقلب در رژیم غذایی شما برای مدت زمان محدودی کالری بیشتری مصرف می کنید. حال متابولیسم بدن شما دوباره به حالت عادی برگشته و روند کاهش وزن و چربی سوزی افزایش پیدا می کند.

 

 

روز تقلب در رژیم غذایی

 

 

3 نمونه از مزایای روز تقلب در رژیم غذایی، از جمله کاهش وزن

 

1. می تواند به شما کمک کند که مدت طولانی تری به رژیم خود پایبند باشید

ثابت شده است که روز تقلب در رژیم به افراد کمک می کند تا به اهداف رژیم غذایی خود برسند. بر اساس یک تحقیق که بر روی دو گروه از شرکت کنندگان انجام شد، از یک گروه خواستند که هر روز یک رژیم 1500 کالری داشته باشند و بدون روز آزاد. و از گروه دیگر خواسته شد که یک رژیم 1300 کالری داشته باشند با یک روز آزاد 2700 کالری در پایان هفته.

نتیجه این تحقیق این بود که، گروهی که در رژیم خود روز تقلب داشتند انگیزه بیشتری برای کنترل برنامه غذایی خود داشتند و کمتر وسوسه غذا خوردن به سراغ آن ها می آمد. چراکه به امید این بودند که یک روز در رژیمشان وجود دارد که می توانند غذای دلخواه خود را بخورند. همچنین این گروه نسبت به گروهی که روز تقلب در رژیم شان نداشتند به یک اندازه وزن کم کرده بودند. بنابراین شما در روز تقلب می توانید کیک شکلاتی مورد علاقه خود را با خیال راحت بخورید و سپس روز بعد به رژیم غذایی خود باز گردید.

 

2.  روز تقلب در رژیم غذایی می تواند سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهد

همانطور که قبلا ذکر شد، زمانی که شما برای مدت زمان طولانی رژیم دارید، ممکن است میزان متابولیسم شما کاهش یابد. این موضوع با هورمون “لپتین” در ارتباط است. لپتین هورمونی است برای چربی سوزی و در واقع باعث کاهش وزن می شود.

هنگامی که شما غذا می خورید، به خصوص مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، در بدن انسولین ترشح می شود و انرژی این مواد به صورت چربی در بدن ذخیره می شود. لپتین در واقع کمک می کند که از این چربی ها استفاده کنید. جالب است که بدانید هرچه میزان این چربی ها بیشتر باشد هورمون لپتین بیشتری هم ترشح می شود!! در نتیجه سوخت و ساز بدن بالاتر می رود.

بنابراین زمانی که شما کالری مصرفی را کاهش می دهید سطح ترشح هورمون لپتین کاهش می یابد که در نتیجه آن سوخت و ساز بدن نیز کمتر می شود و شما کمتر کاهش وزن و چربی سوزی خواهید داشت. وجود یک روز تقلب در رژیم غذایی باعث می شود شما در یک مدت محدود کالری بیشتری مصرف کنید. این کار باعث می شود که سطح ترشح هورمون لپتین دوباره افزایش پیدا کند.

در نتیجه متابولیسم بدن تان افزایش یافته و روند چربی سوزی و کاهش وزن شما نیز دوباره سریع می شود. مطالعات نشان داده است که در خانم ها و آقایان سطح لپتین با مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا افزایش پیدا می کند. (1) اما جالب توجه است که در خانم ها یک وعده غذایی چرب هم می تواند سطح لپتین را افزایش دهد.

 

 

3. به شما کمک می کند تا کنترل بیشتر روی رژیم و انتخاب های هوشمندانه تر داشته باشید

با اینکه روز تقلب انگیزه شما برای رسیدن به هدفتان را بیشتر می کند و یا اینکه متابولیسم بدنتان را افزایش می دهد، اما زمانی که شما در دفتر کارتان هستید و یک بسته دونات یا کیک شکلاتی روی میزتان به شما چشمک می زند چه اتفاقی می افتد؟

زیبایی روز تقلب در رژیم غذایی این است که به شما کمک می کند انتخاب های هوشمندانه تری داشته باشید و راحت تر بتوانید به دونات پیش رویتان نه بگویید. چراکه می دانید در روز تقلب می توانید آن را بخورید. بنابراین بیشتر به رژیمتان پایبند خواهید بود.

 

خطرات روز تقلب

مانند بسیاری از موضوعات دنیای سلامت و تناسب اندام، در مورد روز تقلب در رژیم غذایی نیز نظرات متفاوتی وجود دارد. البته، مانند بسیاری از موضوعات در دنیای سلامت و تناسب اندام، در مورد روزهای تقلب بسیار بحث می شود. اگر قصد اضافه کردن یک روز تقلب در رژیم غذایی را به برنامه رژیم غذایی خود دارید، چندین خطر وجود دارد که در نظر بگیرید.

 

مشکل اول:

1. بیشتر از حدی که سیر شده اید غذا می خورید

روز تقلب در رژیم غذایی برای کمک به شما در جلوگیری از لغزش در اواسط هفته است. و همچنین لذت بردن از غذایی که از رژیم خود حذف کرده اید. برخی افراد فکر می کنند که در روز تقلب می توانند به طور نا محدود بخورند و آنقدر می خورند تا بترکند!! اما باید بدانید که با این کار تمام زحمات قبل خود را به هدر داده اید. در واقع شما باید در حدی بخورید که سیر شوید نه بیشتر . و از زیاده روی و پرخوری پرهیز کنید.

 

مشکل دوم:

2. شما به اندازه ای که فکر می کنید سبک زندگی سالمی ندارید

باید بدانید که اگر شما یک ورزشکار حرفه ای هستید و در کنار آن رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنید و آن را به عنوان سبک زندگی تان به صورت مادام العمر دنبال می کنید. می توانید یک روز تقلب در رژیم خود داشته باشید. اما چون اکثر ما به این اندازه حرفه ای نیستیم و آن اندازه که خودمان فکر می کنیم سبک زندگی سالمی نداریم. و یا حتی ممکن است در یک رژیم با قواعد سخت مانند رژیم کتوژنیک باشیم. ممکن است کالری بیشتر در یک روز باعث شود نتوانیم به هدفمان برسیم. بنابراین به جای داشتن یک روز تقلب در رژیم باید یک “وعده تقلب” یا cheat meal در رژیم خود داشته باشیم . نه یک روز کامل.

 

نکات پایانی

-بنابراین روز تقلب در رژیم غذایی بسیار انگیزه دهنده و مناسب است. اما در صورتی که شما در آن روز پرخوری نکنید و تنها به اندازه ای بخورید که سیر شوید.

-می دانید که برای داشتن کاهش وزن شما باید از میزان کالری مصرفی روزانه خود کمتر مصرف کنید. بنابراین مصرف بیشتر از حد کالری روزانه موجب افزایش وزن می شود. شما نباید در روز تقلب بیشتر از کالری روزانه تان دریافت کنید.

-همچنین به یاد داشته باشید که در روز تقلب حتما تمرینات ورزشی تان را نیز انجام دهید.

-توجه داشته باشید که نباید از همین ابتدای شروع رژیمتان به فکر روز تقلب باشید. بلکه باید پس از گذشت مدتی که احساس کردید روند کاهش وزنتان کند شده به فکر روز تقلب بیفتید. چراکه در غیر این صورت روز تقلب نه تنها باعث بهبود روند چربی سوزی نمی شود بلکه باعث می شود نتیجه مورد نظرتان را نیز نگیرید.

 

برگرفته از : https://goo.gl/P8RiJ3

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *