تخم کتان و خواص تخم کتان

تخم کتان و خواص آن 

تخم کتان که با عناوین دیگری مانند بذر کتان و دانه کتان هم شناخته می شود ، حدود 6000 سال است که به عنوان یک ماده غذایی فوق العاده در بین مردم دنیا استفاده می شود. تخم کتان به بهبود عملیات هضم در بدن شما کمک می کند ، پوست شما را شفاف نگه می دارد، کلسترول بد خون را کاهش می دهد، ولع مصرف قند و شیرینی را کاهش می دهد، به تنظیم هورمون های بدن کمک می کند، مانع بروز سرطان می شود و یار شما در مسیر کاهش وزن است و این تازه شروع کار است!

 

بذر کتان که در برخی موارد به آن linseeds می گویند دانه های کوچکی به رنگ قهوه ای یا طلایی است که یک منبع فوق العاده از اسیدهای چرب امگا 3 از نوع ALA یا گیاهی محسوب می شود. حقیقت دیگری که درباره تخم کتان باید بدانید این است که آن ها منبع غنی از “لیگنین” در رژیم غذایی محسوب می شوند.

لیگنین‌ها گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند و یکی از ترکیبات عمده خانواده فیتواستروژن‌ها می‌باشند. این ترکیبات که در گیاهان وجود دارند، شبیه هورمون استروژن بوده و خاصیت ضد اکسیدشدگی هم دارند.

 

اطلاعات تغذیه ای تخم کتان

 

تخم کتان-1

 

وقتی شما به اطلاعات غذایی تخم کتان نگاه می کنید موارد زیادی هستند که توجه شما را جلب می کند. در زیر اطلاعات غذایی 1 اونس یا سه قاشق غذاخوری تخم کتان بیان شده است:

 

امگا 3(ALA) : 6338 میلی گرم

فیبر : 8 گرم

پروتئین: 6 گرم

ویتامین B1 : 31% نیاز روزانه

منگنز: 35% نیاز روزانه

منیزیم: 30% نیاز روزانه

فسفر: 19% نیاز روزانه

سلنیوم : 10% نیاز روزانه

همچنین بذر کتان حاوی میزان زیادی ویتامین B6 ، آهن ، پتاسیم ، مس و روی است. این موارد نشانگر آن است که بذر کتان یکی از پر ارزش ترین ماده غذایی بین دیگر مواد غذایی می باشد.

 

 

10 مورد از فواید تخم کتان

 

1-فیبر بالا اما کربوهیدرات کمی دارد

 

یکی از فواید خارق العاده بذر کتان این است که دارای نوعی فیبر ژل مانند ( Mucilage)  می باشد که محلول در آب است. این نوع فیبر می تواند غذاها را برای مدت زمان بیشتری در معده شما نگه دارد تا به سرعت هضم نشوند و معده شما خالی نشود . همچنین باعث جذب بیشتر مواد مغذی و معدنی موجود در غذاها می شود و مدت زمان سیری را افزایش می دهد. همچنین تخم کتان دارای انواع فیبر های محلول و غیرمحلول می باشد که به سم زدایی روده بزرگ و کاهش ولع مصرف شیرینی و مواد قندی در افراد می شود. شما باید روزانه 30-40 گرم خوراکی های حاوی فیبر را مصرف کنید.

 

 

2- پوست و موی سالم برای شما به ارمغان می آورد

 

اگر شما می خواهید پوستی سالم داشته باشید و یا استحکام مو و ناخن های خود را افزایش دهید . دو قاشق غذاخوری بذر کتان را روزانه در سالاد ها و یا اسموتی های خود اضافه کنید. همچنین روغن بذر کتان نیز خواص مشابهی دارد . اسیدهای ALA موجود در تخم کتان می تواند موهای شکننده و حساس شما را به حالت طبیعی خود بازگرداند.

 

همچنین در افرادی که به اگزما و آکنه مبتلا هستند کمک می کند تا آثار جوش های به جا مانده روی پوست خود را از بین ببرند. همانطور که گفتیم روغن تخم کتان یکی از سالم ترین چربی های مفید موجود است. شما با مصرف 1-2 قاشق از آن در رژیم غذایی تان می توانید پوست و موی خود را هیدراته نگه دارید و یا با مصرف مستقیم آن به صورت موضعی روی پوست صورت به لطافت پوست خود کمک کنید.

 

3- به روند کاهش وزن و جلوگیری از تجمع چربی کمک می کند

 

یک مقاله منتشر شده در مجله سلامت آمریکا نشان می دهد که تخم کتان به کاهش تجمع چربی در بدن و کاهش وزن کمک می کند. با توجه به این که تخم کتان حاوی میزان زیادی فیبر و چربی های مفید است شما بعد از مصرف آن برای مدت طولانی تری سیر می مانید . این به شما کمک می کند تا مسیر کاهش وزن را به راحتی طی کنید ، پس افزودن تخم کتان به سوپ ، سالاد و یا اسموتی بخشی از پلن کاهش وزن به شمار می آید .

 

4- کلسترول بد خون را کاهش می دهد

 

مجله اینترنتی سوخت و ساز و سلامت بیان می کند که افزودن تخم کتان به رژیم غذایی به صورت طبیعی به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند. فیبرهای محلول موجود در بذر کتان کلسترول های بد خون را داخل سیستم هضم به دام می اندازند و اجازه جذب آن ها به بدن را نمی دهند.

 

5- تخم کتان بدون گلوتن است

 

جایگزین کردن تخم کتان با دانه های دارای گلوتن یک راهکار مناسب برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا بیماری حساسیت به گلوتن (گلوتن نوعی پروتئین موجود در آرد و نان چاودار می باشد و بدن برخی افراد توانایی هضم آن را ندارد) است. همچنین یک جایگزین مناسب برای امگا 3 در افرادی که به ماهی و یا غذاهای دریایی حساسیت دارند می باشد.

 

تخم کتان-2

 

6-تخم کتان دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان می باشد (لیگنین)

 

تخم کتان سرشار از آنتی اکسیدان است. و لیگنین یک فیبر فوق العاده با خواص آنتی اکسیدانی برای کاهش روند پیری ، تنظیم هورمون ها و افزایش ایمنی بدن می باشد. همچنین لیگنین به افزایش پروبیوتیک ها یا باکتری های مفید روده کمک می کند. لیگنین خواص آنتی باکتریایی و ضد ویروسی می باشد که مانع انتقال آن ها به بدن شما می شود.

 

7- عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد 

 

شاید بزرگترین خاصیت تخم کتان این باشد که قابلیت آن را دارد تا به عملکرد سیستم هضم شما کمک کند . ALA موجود در تخم کتان موجب بهبود عملکرد سیستم گوارشی شما شده و به کاهش التهابات روده و معده کمک می کند. روزانه 1-3 قاشق روغن تخم کتان را به همراه یک لیوان آب هویج میل کنید تا از شر یبوست در امان باشید . باید بدانید که تخم کتان یکی از غذاهایی است که بیشترین میزان منیزیم را در بین دیگر خوراکی ها دارد .

8- نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد

 

تخم کتان قابلیت مبارزه با سلول های سرطانی را دارد و این بعلت میزان بالای آنتی اکسیدان آن است. بر طبق تحقیقی که توسط کلینیک سرطان آمریکا انجام شده نشان می دهد تخم کتان نقش موثری در مبارزه با سلول های سرطانی همچون سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان پروستات دارد. قسمت دیگری از این تحقیقات نشان می دهد که لیگنین های موجود  در تخم کتان توسط باکتری های مفید در بدن به انترودیول تبدیل می شوند و این ماده به صورت طبیعی هورمون های بدن را تنظیم می کند و به همین علت موجب کاهش ریسک سرطان سینه می شود.

 

9-سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد

 

همانطور که می دانید روغن ماهی سرشار از اسید های چرب امگا 3 می باشد . روغن ماهی حاوی دو ماده به نام های EPA و DHA می باشند که 2 نوع از اسیدهای چرب امگا 3 ضروری بدن هستند. اما تخم کتان هیچکدام از این دو اسید چرب ضروری را ندارد اما به جای آن ها دارای نوع دیگری از اسیدهای چرب امگا 3 به نام ALA می باشد که بیشتر در منابع گیاهی یافت می شود.

 

 

فواید تخم کتان

 

 

تحقیقاتی در مرکز تغذیه آمریکا نشان می دهد که تقریبا 20 درصد ALA در بدن به EPA تبدیل می شود. و تنها 5 درصد آن به DHA تبدیل می شود. جنسیت در این میزان بسیار تاثیر گذار است تاحدی که خانم های جوان 2.5 برابر بیشتر از آقایان این مقدار را جذب می کند.

 

10- در کاهش علائم و عوارض یائسگی موثر است

 

لیگنین موجود در تخم کتان فواید بسیاری برای خانم های نزدیک به سن یائسگی دارد. لیگنین می تواند به عنوان جایگزینی برای هورمون درمانی باشد. برای اینکه نتیجه تاثیرات آن را در بدن خود مشاهده کنید 1-2 قاشق تخم کتان را در وعده صبحانه خود جای دهید و همچنین از روغن تخم کتان استفاده کنید.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *