رژیم غذایی

بهترین رژیم لاغری کدام رژیم غذایی است؟

بهترین رژیم لاغری برای کاهش وزن

هر روزه ما در مورد یک رژیم غذایی جدید خبری می شنویم که در توضیحات آن نوشته شده به سرعت به کاهش وزن می رسید. اما واقعا بهترین رژیم لاغری برای کاهش وزن چیست؟؟ کاهش وزن سریع با انتخاب بهترین رژیم غذایی چیزی است که تقریبا همه ما تلاش کردیم حداقل یک یا چند بار به آن دست یابیم.

 

چیزی که پیروی از یک رژیم غذایی را سخت می کند، چهارچوب یک رژیم غذایی است. برخلاف تصور ما توصیه هایی مانند: “غذای سرخ شده برای شما بد است”، “سعی کنید قند مصرفی خود را در طول روز کاهش دهید تا سالم بمانید”، به اندازه کافی کارساز نبوده و نمی تواند افراد را ترغیب کند تا از یک رژیم لاغری مناسب پیروی کنند.

 

 

در گذشته تصور می شد که اگر مصرف چربی ها را کاهش دهیم، می توانیم به کاهش وزن مناسب دست پیدا کنیم. اما قبل از اینکه بخواهید مصرف محصولات پرچرب را متوقف کنید باید بدانید که بر اساس مقاله منتشر شده در پایگاه NCBI پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات مثل رژیم لاغری کتوژنیک می تواند چندین برابر موثرتر از یک رژیم غذایی کم چربی در کاهش وزن عمل کند.

 

 

حال با این تفاسیر بهترین رژیم لاغری برای کاهش وزن کدام رژیم غذایی است؟؟

 

 

 

بهترین رژیم لاغری

 

 

 

یک رژیم غذایی که بتوان آن را برای چند هفته یا چند ماه دنبال کرد و به وزن ایده آل رسید و نگران بازگشت وزن نبود. آیا چنین رژیمی وجود دارد؟؟
در حقیقت یک رژیم غذایی اگر قرار است موثر واقع شود، باید تغییر در سبک زندگی باشد. نه یک هدف کوتاه مدت.

 

زیرا بر خلاف تصور افراد، گرسنگی کشیدن یا خوردن غذاهای عجیب و غریب راهکار رسیدن به کاهش وزن نیست. چیزی که به شما کمک می کند که یک زندگی طولانی و سالم داشته باشید و بتوانید در وزن متعادل باقی بمانید، نحوه غذا خوردن شما و میزان استفاده شما از غذاهای مغذی و باکیفیت است.

 

چراکه اکثر پزشکان متخصص تغذیه معتقدند چربی شکمی در آشپزخانه ساخته می شود و وزن فعلی شما نتیجه مصرف وعده های غذایی شما در طول روز است.

 

 

 

کدام رژیم های غذایی به لاغری کمک می کند؟؟

 

 

1-لو کارب دایت یا رژیم کم کربوهیدرات

در رژیم کم کربوهیدرات یا رژیم غذایی کتوژنیک شما باید کربوهیدرات ها را محدود و یا قطع کنید و از چربی های مفید به عنوان سوخت جایگزین گلوکز در بدن استفاده کنید.

 

 

حقایق :

 

[mkb-tip]
  • شما یک کاهش وزن سریع را تجربه می کنید . که نتایج آن در چند هفته اول مشخص می شود. وقتی  غذاهای دارای قند و کربوهیدرات مصرف می کنیم بدن ما انسولین آزاد می کند ، و  تلاش می کند تا انرژی آن ها را به صورت گلیکوژن ذخیره کند. اگر این منابع انرژی درجا سوزانده نشوند در بدن به عنوان چربی ذخیره می گردد. اما وقتی ما مصرف کربوهیدرات ها راکاهش می دهیم انسولین کمتری ترشح می شود. و انسولین کمتر در جریان خون موجب می شود تا گلیکوژن دیگر نتواند به صورت چربی در بدن ذخیره شود.

 

  • وقتی شما یک رژیم کم کربوهیدرات مثل رژیم کم کربوهیدرات کتوژنیک را دنبال می کنید ممکن است ریسک ابتلا به دیابت در شما کاهش پیدا کند. این به این علت است که شما در رژیم غذایی خود قند و نشاسته مصرف نمی کنید و در مقابل یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات ریسک ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و سندرم متابولیک را افزایش می دهد. (1)

 

  • وقتی شما چربی های مفید و غذاهای پروتئینی را جایگزین کربوهیدرات ها می کنید کمتر احساس گرسنگی می کنید. چراکه انسولین کمتر میزان ترشح هورمون Ghrelin ، که هورمون گرسنگی نامیده می شود را کاهش می دهد.
[/mkb-tip]

 

 

 

 

 

 

باورهای غلط :

 

[mkb-warning]

-کاهش مصرف کربوهیدرات ها موجب کاهش انرژی در طول روز و ایجاد احساس خستگی می گردد و انگیزه شما را از ورزش کردن صلب می کند. و ورزشکاران قدرتی و استقامتی که ورزش هایی مانند هاکی، ورزش فیتنس و ورزش TRX را انجام می دهند  و قصد عضله سازی دارند نباید از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی کنند.

-چون کربوهیدرات در مواد غذایی مفیدی مثل میوه ها، حبوبات و دانه هایی مثل کینوا وجود دارد نمی توانیم از آنها چشم پوشی کنیم. چراکه با این کار ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی زیادی را از دست می دهیم.

[/mkb-warning]

 

لطفا با خواندن مطلب حقایق رژیم کتوژنیک درباره سایر باورهای غلط درمورد این رژیم غذایی مطلع شوید.

2-رژیم کم چربی

رژیم غذایی کم چربی میزان چربی دریافتی شما در طول روز را محدود می کند. این رژیم غذایی در سال 1980 در آمریکا طرفداران بسیاری داشت. این رژیم غذایی بیشتر بر مبنای کاهش چربی های اشباع و چربی ترانس کار می کند.

 

 

حقایق :

 

[mkb-tip]
  • غذاهایی که چربی بالایی دارند کالری بالایی هم دارند. اگر شما مصرف غذاهای پرکالری را محدود کنید این کار به کاهش وزن شما کمک می کند. قطع مصرف چربی های اشباع و غذاهای فرآوری شده به کاهش وزن شما کمک می کند و مانع بروز التهابات ناشی از اثرات مخرب رادیکال های آزاد می شود.
[/mkb-tip]

 

 

 

 

باورهای غلط :

 

[mkb-warning]
  • مواد غذایی کم چرب اغلب با روش های فرآوری با افزودن مواد غیرطبیعی چربی خود را از دست می دهند و مصرف این گونه مواد غذایی می تواند سبب افزایش وزن شود.

 

  • ما می توانیم در مصرف مواد غذایی کم چرب زیاده روی کنیم چراکه کالری کمی دارد.
[/mkb-warning]

 

 

 

3-رژیم غذایی مدیترانه ای

این رژیم محبوب ترین رژیم غذایی در سراسر دنیا از نظر مردم است. در این رژیم غذایی میوه ها و سبزیجات تازه بخش وسیعی را تشکیل می دهند. چربی های مفیدی مثل روغن زیتون و پروتئین های باکیفیت همگی در این رژیم غذایی جای دارند.

 

 

حقایق :

 

[mkb-tip]
  • تمرکز این رژیم بر مصرف غذاهای طبیعی و ارگانیک است. و غذاهای فرآوری شده جایی در این رژیم غذایی ندارد. به طور مثال در اسنک ها به جای مصرف کوکی و شیرینی باید آجیل و دانه های روغنی بخورید.

 

  • چربی های مفیدی که در این رژیم غذایی وجود دارد ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را در افراد کاهش می دهد.

 

[/mkb-tip]

 

 

 

باورهای غلط:

[mkb-warning]
  • اگر به دنبال کاهش وزن سریع هستید این رژیم برای شما مناسب نیست. چرا که رژیم مدیترانه ای یک رژیم لاغری نیست.
[/mkb-warning]

 

 

 

4-رژیم غذایی گیاهخواری

درحالی که انواع مختلفی از رژیم گیاهخواری وجود دارد اما اکثر قریب به اتفاق آن ها معتقدند نباید گوشت حیوانات را مصرف کنند. و در برخی موارد از مصرف فرآورده های حیوانی مثل تخم مرغ و عسل نیز پرهیز می کنند.

 

حقایق :

 

[mkb-tip]
  • رژیم گیاهخواری در حالت طبیعی چربی زیادی ندارد ولی فیبر بالایی دارد. و به علت اینکه بخش وسیعی از وعده ها را غذاهای گیاهی تشکیل دادند، نیازی به کالری شماری ندارد. رابطه مستقیمی بین کاهش فشار خون و کاهش کلسترول با رژیم غذایی گیاهخواری وجود دارد. اگر قصد کنترل این موارد را دارید رژیم گیاهخواری به شما کمک می کند.

 

  • گوشت با کیفیت قیمت بالایی دارد. حذف گوشت از وعده های غذایی به شما کمک می کند تا در طول ماه پول زیادی را ذخیره کنید.

 

[/mkb-tip]

 

 

باورهای غلط :

[mkb-warning]
  • گوشت حیوانات دارای ویتامین ها و مواد معدنی خاصی می باشد که امکان جایگزین کردن آنها با موارد گیاهی وجود ندارد.
[/mkb-warning]

 

 

 

برگرفته از : https://goo.gl/9Yyx4m

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *