آمینو اسید

آمینو اسید ها و نقش آن ها در بدن

آمینو اسید ها نقش بسیار حیاتی در حفظ سلامت شما دارند، در عضله سازی و مراقبت از پوست شما دخالت دارند، به استحکام استخوان ها و انتقال سریع داده های عصبی کمک می کنند. آمینو اسید ها بلوک های تشکیل دهنده ساختار پروتئین هستند. وجود برخی از آمینو اسید های ضروری در رژیم غذایی برای حفظ سلامت و جلوگیری از کمبود پروتئین در بدن حیاتی است.

اما چطور می توانیم مطمئن شویم که به میزان کافی آمینو اسید دریافت کرده ایم؟ و اینکه آمینو اسیدها چه نقشی در حفظ سلامت بدن دارند؟

 

 

آمینو اسید چیست و چه نقشی در بدن ایفا می کند؟

تعریف رسمی آمینو اسید این است که به هر موکلولی که شامل هر دو گروه کربوکسیل و آمینو باشید آمینو اسید گفته می شود با این حال اگر به طور ساده بخواهیم بیان کنیم بلوک های سازنده پروتئین آمینو اسید نامیده می شوند به طور مثال بخش بزرگی از ماهیچه ها و بافت های بدن از آمینو اسید تشکیل شده است همچنین خوراکی های پروتئینی مانند گوشت، ماهی، لبنیات، کینوا، مرغ و تخم مرغ از انواع مختلف آمینو اسید تشکیل شده اند.

 

 

اما چه میزان آمینو اسید در آنها وجود دارد و اینکه نقش آمینو اسیدها در بدن چیست؟

در حالت کلی 20 نوع آمینو اسید مختلف وجود دارد که هر کدام نقش منحصربه فردی را در بدن ایفا می کنند. این اسیدهای آمینه تقریبا در هر فرآیند بیولوژیکی دخیل هستند و به بهبود سریع تر زخم ها، ترشح هورمون های ضروری، تقویت سیستم ایمنی بدن، عضله سازی و تولید انرژی کمک می کنند.

 

بدن برای رشد و داشتن عملکرد صحیح به همه گروه های آمینو اسیدها نیاز دارد، برخی از آمینو اسی ها در بدن تولید می شوند در حالی که برخی دیگر فقط از طریق مصرف خوراکی ها قابل دریافت هستند.

دریافت آمینو اسید به اندازه کافی از طریق منابع غذایی می تواند به کاهش وزن، افزایش توده عضلانی، افزایش کیفیت خواب و بهبود حالات روحی کمک کند.

 

 

آمینو اسیدهای ضروری در برابر آمینو اسیدهای غیر ضروری

تمام این 20 نوع آمینو اسید موجود به دو گروه قابل تقسیم هستند: آمینو اسیدهای ضروری و آمینو اسید های غیر ضروری.گروه دوم یعنی آمینو اسیدهای غیر ضروری توسط بدن تولید می شوند بدین معنا که برای دریافت فواید آنها نیاز به مصرف خوراکی های مختلف ندارید در کل 11 مورد آمینو اسید غیر ضروری وجود دارد که اسامی آنها به شرح زیر است:

  • Arginine
  • Alanine
  • Cysteine
  • Glutamate
  • Aspartate
  • Glycine
  • Proline
  • Serine
  • Tyrosine
  • Glutamine
  • Asparagine

 

برخی از اسامی لیست بالا به طور مشروط غیر ضروری هستند بدین معنا که در حالت عادی بدن به طور خودکار می تواند آنها را تولید کند اما در برخی شرایط مثل استرس شدید یا بروز بیماری های خاص باید به صورت خوراکی به بدن رسانده شوند.

 

 

از سوی دیگر آمینو اسید های ضروری در بدن تولید نمی شوند و شما برای بهره مندی از آنها باید با مصرف خوراکی های مختلف این آمینو اسید ها را به بدن وارد کنید. 9 آمینو اسید ضروری برای بدن وجود دارد که باید در رژیم غذایی شما جای داشته باشند ، اسامی آنها به شرح زیر است :

  • Lysine
  • Leucine
  • Isoleucine
  • Tryptophan
  • Phenylalanine
  • Threonine
  • Valine
  • Histidine
  • Methionine

 

برای اینکه بدن بتواند عملکرد صحیح داشته باشد و سلامت کلی خود را حفظ کند دریافت همه این آمینو اسید های ضروری به میزان کافی امری بسیار مهم است چرا که اگر کمبودی در میزان این آمینو اسید ها وجود داشته باشد مشکلات جدی در عملکرد سیستم ایمنی، بافت و توده عضلانی و همچنین اشتهای شما ایجاد خواهد شد.

 

آمینو اسید

 

فواید آمینو اسید ها

  • کمک به کاهش وزن اصولی
  • عضله سازی و افزایش حجم عضلات
  • افزایش عملکرد ورزشکاران در طول تمرینات ورزشی
  • افزایش کیفیت خواب
  • بهبود حالات روحی

 

 

 

1-کمک به کاهش وزن

آمینو اسیدها در کاهش وزن نقش موثری دارند. خصوصا آمینو اسیدهای ضروری چرا که می توانند چربی سوزی و متابولیسم بدن را افزایش دهند. نتایج یک تحقیق منتشر شده در مجله بین المللی تغذیه و ورزشی نشان داد که مصرف مکمل های آمینو اسید می تواند قدرت بدنی افراد را در تمرینات استقامتی افزایش دهد به علاوه نسبت به مکمل های پروتئینی در کاهش چربی بدن عملکرد مناسب تری را از خود نشان داده است (1). با این حال این تحقیقات نیازمند مطالعات بیشتری است (2).

 

 

2-افزایش حجم عضلات

وجود اسیدهای آمینه در بدن برای رشد عضلات و افزایش توان بدن برای عضله سازی ضروری است. علاوه بر این نتایج مطالعات نشان داده است مکمل های آمینه می توانند مانع از دست رفتن عضلات در سنین پیری شوند.

 

 

3-افزایش عملکرد افراد در تمرینات ورزشی

تفاوتی ندارد که شما یک فرد علاقه مند به ورزش هستید یا یک ورزشکار حرفه ای قطعا برای اینکه بتوانید یک مرحله سطح تمرینات را ارتقا دهید قطعا به آمینو اسیدها ضروری احتیاج دارید.

آمینواسیدهای ضروری مثل  leucine, valine  و  isoleucine به ریکاوری عضلات، کاهش درد عضلانی و پیشگیری از خستگی در طول تمرینات کمک می کنند(3). نتایج یکی از تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف 4 گرم leucine به طور روزانه توانسته قدرت عمکلرد آقایان ورزشکار را در طول تمرینات استقامتی 12 هفته به طور قابل توجهی افزایش دهد(4).

 

 

4-بهبود خلق و خو

Tryptophan یک آمینو اسیده ضروری است که نقش مهمی در بهبود حالات روحی و خلق و خوی افراد دارد.این انتقال دهنده عصبی در بدن برای سنتز سراتونین استفاده می شود. عدم تعادل در این انتقال دهند عصبی می تواند منجر به مشکلات جدی مانند افسردگی، وسواس فکری، اضطراب و حتی صرع شود(5).

یک مطالعه انجام شده در سال 2015 که در یک نشریه بریتانیایی منتشر شد مشخص کرد که درمان بیماران با تریپتوفان تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی و احساسی سیستم بدن بیماران خواهد داشت. همچنین تریپتوفان می تواند علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد(9،10).

 

 

5-افزایش کیفیت خواب

برخی از شواهد نشان می دهد که استفاده از تریپتوفان می تواند کیفیت خواب را افزایش دهد و خوابی آرام را برای شما به همراه داشته باشد. و به بیمارانی که دچار بیخوابی هستند کمک می کند تا خواب آرامی داشته باشند. اگرچه که تحقیقات بر این موضوع همچنان ادامه دارد(11).

 

 

نشانه های کمبود آمینو اسید در بدن

آیا می دانید که کمبود آمینو اسید چیست؟ و چطور اتفاق می افتد؟ این عارضه معمولا با نام کمبود پروتئین نیز شناخته می شود و زمانی اتفاق می افتد که بدن به میزان کافی آمینو اسیدهای ضروری را دریافت نکرده باشد این عارضه یک مشکل جدی است که می تواند مشکلات زیادی از برای افراد مثل پوکی استخوان را به همراه داشته باشد.

 

برخی از رایج ترین نشانه های کمبود آمینو اسید عبارتند از :

  • خشکی پوست
  • موخوره
  • ریزش مو
  • شکنندگی ناخن
  • نازک شدن تار مو
  • کاهش توده عضلانی بدن
  • افزایش اشتهای کاذب
  • نقص در رشد کودکان
  • ضعف در عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • پوکی استخوان

 

 

چه کسانی در معرض ابتلا به کمبود پروتئین هستند

هرکس که به اندازه کافی آمینواسید دریافت نکند ممکن است به این عارضه مبتلا شود معمولا سالمندان و افرادی که دچار بیماری هایی مزمنی مثل سرطان هستند در خطر ابتلا به کمبود پروتئین قرار دارند همچنین کسانی که رژیم گیاهخواری یا رژیم وگان را دنبال می کنند باید اطمینان حاصل کنند تا برنامه دقیقی برای وعده های غذایی خود داشته باشند تا به میزان کافی پروتئین های گیاهی مصرف کنند و خود را از خطر ابتلا به کمبود آمینو اسید مصون بدارند.

 

منبع: https://goo.gl/2iazQF

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *