رژیم غذایی پُر پرتئین چیست؟

رژیم غذایی پُر پرتئین یا High Protein Diet رژیمی می باشد که در آن میزان مصرف کربوهیدرات در افراد محدود می شود و بیشتر نیاز تغذیه ای از مواد غذایی پروتئینی تامین می گردد این رژیم برای کاهش وزن و عضله سازی در بین ورزشکاران محبوبیت بسیاری دارد در این رژیم با محدود کردن شدید کربوهیدرات‌ها بدن وارد وضعیت متابولیکی متفاوتی می شود. در وضعیت نرمال بدن از کربوهیدرات‌ها برای تامین انرژی استفاده می‌کند. این ماده منبع اصلی انرژی مغز، قلب و دیگر ارگان‌های بدن است. در این حالت شخص ، انرژی خود را از کتون‌ها (اجزای کربنی کوچکی که سوخت تولیدشده از طریق شکسته شدن ذخایر چربی هستند) تامین می‌کند. وقتی بدن شما در این حالت قرار می‌گیرد، کمتر احساس گرسنگی می‌کنید و بنابراین کمتر از گذشته غذا می‌خورید مطالعات اخیر نشان‌دهنده تأثیر مثبت این نوع رژیم غذایی در کاهش وزن به ویژه در بعضی افراد مقاوم به درمان بوده است. این تأثیر در بیماران دارای مقاومت به انسولین و نیز در بعضی از بیماران دیابتی به اثبات رسیده است.

این رژیم بیشتر مورد استفاده ورزشکارن حرفه ای قرار می گیرد و این افراد برای افزایش حجم عضلات خود و همچنین کاهش درصد چربی بدن این رژیم را انتخاب می کنند

 

رژیم‌های پر پروتئین می‌تواند مسبب بروز برخی مشکلات برای سلامتی شما گردد، از جمله:
* نارسایی کلیه: مصرف زیاد پروتئین به کلیه‌ها فشار آورده که این موضوع فرد را مستعد بیماری کلیوی می‌کند.
* کلسترول بالا: این موضوع به خوبی شناخته شده است که رژیم‌های پرپروتئین (حاوی گوشت قرمز، محصولات لبنی ) با کلسترول بالا مرتبط می‌باشند.
* سنگ‌های کلیوی: رژیم‌های پر پروتئین موجب می‌شوند افراد نسبت به وضعیت نرمال، کلسیم بیشتری را از طریق ادرارشان دفع کنند. در طولانی مدت، این موضوع می‌تواند خطر پوکی استخوان (استئوپروزیس) و سنگ‌های کلیوی را افزایش دهد.

بالا